جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 150636 18:52 1400/05/20
جشن اوپک فرصتی برای حل اختلافات ایران و عربستان

جشن اوپک فرصتی برای حل اختلافات ایران و عربستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جشن اوپک فرصتی برای حل اختلافات ایران و عربستان

جشن اوپک فرصتی برای حل اختلافات ایران و عربستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سازمان اوپک، ماه سپتامبر شصتمین سالگرد تاسیس خود را جشن خواهد گرفت، عراق در سال ۲۰۱۸ پیشنهاد برگزاری اجلاس اوپک در بغداد یعنی زادگاه سازمان را مطرح کرد. عراق حتی به ترمیم و نوسازی ساختمانی که ۶۰ سال پیش توافق پنج کشور مهم تولیدکننده شامل، ایران، عراق، عربستان سعودی، ونزوئلا و کویت، در آن امضا شده بود را شروع کرد.

فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: شیوع کرونا تا حدی بر این مراسم سایه انداخت اما به نظر می‌رسد که با کاهش ریسک و بهبود نسبی شرایط امکان برگزاری حضوری فراهم شده باشد.

وی تصریح کرد: عراق هنوز هم حتی بیش از گذشته به عزم خود برای برپایی مراسم سالگرد تاسیس اوپک پایبند است و مراسم ویژه ای را تدارک دیده است، تمبرهای یادبود و مراسم خاصی در دست تدارک است.

وی عنوان کرد: اولین گردهمایی سران کشورهای اوپک در سال ۱۹۵۷ میلادی در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد، این اجلاس اهمیت تاریخی و سیاسی مهمی داشت، در این اجلاس ایران و عراق، اختلافات مرزی دیرینه خود را با وساطت الجزایر حل و فصل کردند و پس از چندین سال تنش و حتی احتمال برخورد و رویارویی نظامی با یکدیگر صلح کردند و توافقنامه ما بین ایران و صدام که در آن زمان معاون رییس جمهور عراق بود به امضا رسید.

برکشلی با بیان اینکه دومین اجلاس سران اوپک در سال ۲۰۰۰ میلادی در کاراکاس و با ابتکار هوگو شاوز برگزار شد گفت: سران اوپک در این اجلاس بر عزم خود بر حمایت از یکدیگر در مقابل فشارهای خارجی و تمرکز بر روی تثبیت در آمدهای نفتی برای بهبود شرایط اعضای سازمان و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی فراتر از نفت، تاکید کردند.

وی ادامه داد: موضوع تاسیس بانک اوپک، طراحی ارز نفتی و همکاری‌های دیپلماتیک نفتی هم مورد توافق قرار گرفت و مقدم بر اجلاس سران اوپک در کاراکاس، وزارت نفت و امورخارجه و اقتصاد و دارایی کشورها نیز با یکدیگر، جلسات هماهنگی و رایزنی برگزار کردند.

رئیس دفتر مطالعات انرژی وین تصریح کرد: این اجلاس موفقیت‌آمیز بود و اعضای اوپک متعهد شدند که هر پنج سال یک بار در سطح سران سازمان و با دعوت از تعدادی کشورهای عمده تولید کننده نفت دیدار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سومین و آخرین اجلاس سران اوپک در ۲۰۰۷ به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد اظهار کرد: در واقع برگزاری اجلاس سوم با تاخیر تشکیل شد و ریاض معتقد بود که بر اساس اطلاعات موثق، سرهنگ قذافی، نقشه قتل پادشاه عربستان را طراحی کرده بود و در حقیقت، لیبی داوطلب برگزاری سومین اجلاس سران اوپک بود، لیکن عربستان رسما عدم حضور پادشاه را پیشاپیش اعلام کرده بود و اجلاس با تاخیر و در عربستان برگزار شد، لیبی و عربستان هم تا حدی دشمنی‌های فی مابین را کنار گذاشتند.

وی عنوان کرد: حالا چنانچه عراق بتواند که چهارمین اجلاس سران اوپک را به بهانه ۶۰ سالگی اوپک و امضای توافق اولیه پنج عضو موسس در بغداد برگزار کند، احتمالا فرصت مهم و بلکه تاریخی خواهد بود تا جمهوری اسلامی ایران و عربستان به عنوان دو پایه گذار و موسس سازمان اوپک در بغداد دیداری با وساطت عراق و احتمالا الجزایر و دیگر کشورهای عضو در حاشیه اجلاس سران اوپک برای حل و فصل پاره‌ای اختلافات با یکدیگر داشته باشند.

رئیس دفتر مطالعات انرژی وین در پایان خاطرنشان کرد: موضوع ضرورت تاریخی گردهمایی اجلاس سران اوپک را از سال ۲۰۱۹ در چند نوبت با بزرگان وزارت نفت و با دوستانی در دبیرخانه اوپک به طور شخصی مطرح کردم و حالا هم در همین فرصت باقی مانده تا سپتامبر که زمان شصتمین سالگرد تاسیس سازمان کشورهای اوپک در بغداد است، مایلم که با طرح مجدد این موضوع توجه دستاندرکاران دیپلماسی نفتی کشورمان در وزارت نفت و امور خارجه را به این مهم جلب کنم و البته اندک جابجایی در زمان برگزاری اجلاس سران و با توجه به اهمیت رعایت اصول بهداشتی ناشی از کرونا محتمل و شاید جایز است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |