پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 10324 15:49 1393/11/26
جشنواره فیلم فجر سود مادی ندارد

جشنواره فیلم فجر سود مادی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جشنواره فیلم فجر سود مادی ندارد

جشنواره فیلم فجر سود مادی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هر سال در جشنواره فیلم فجر فیلم‌ها به نمایش درمی‌آیند و مبلغی نیز به تهیه‌کنندگان پرداخت می‌شود

اما غلامرضا موسوی(رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان) می‌گوید؛ برخلاف تصور بیشتر علاقه‌مندان سینما رقمی که پرداخت می‌شود مبلغ قابل توجهی نیست و میزان هزینه‌های که می‌شود؛ بسیار بیشتر از درآمد است.
موسوی در گفت‌و‌گو با ایلنا؛ با اشاره به نمایش فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر در استان‌ها گفت: سال گذشته ۳۰ استان فیلم‌ها را به نمایش درمی‌آوردند اما امسال از آنجا که هزینه نمایش فیلم‌ها باید توسط مسئولان هر استان تامین می‌شد؛ فقط ۴ استان خراسان رضوی به مرکزیت شهر مشهد، البرز، کرمانشاه و فارس فیلم‌ها را نمایش دادند و در هر استان نیز ۱۰ فیلم به نمایش درآمد.
وی با اشاره به اینکه فیلم‌هایی که در هر استان به نمایش درآمده؛ با یکدیگر متفاوت هستند؛ گفت: هر فیلم در هر استان سه نوبت به نمایش درآمد که برای هر نوبت نمایش مبلغ ۵ میلیون تومان به تهیه‌کننده پرداخت شده است و در مجموع ۱۵ میلیون تومان به تهیه‌کنندگان هر فیلم پرداخت شد. اما باتوجه به کسر هزینه‌ها رقمی معادل ۱۳ میلیون و پانصد هزار تومان به دست تهیه‌کنندگان رسیده و در مجموع در ۴ استان ۴۰ فیلم متفاوت به نمایش درآمد.
موسوی درباره وضعیت نمایش فیلم‌ها در تهران گفت: هنوز درباره میزان مبلغی که بابت نمایش فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر در تهران باید به تهیه‌کنندگان پرداخت شود؛ تصمیم‌گیری نشده و میزان این مبلغ مشخص نیست اما براساس توافقی که پیش از این با مسولان جشنواره صورت گرفته؛ اگر میزان نمایش یک فیلم بیش از ۶ هزار صندلی باشد؛ باید هزینه آن محاسبه شود.
وی ادامه داد: مسئولان جشنواره براساس اعلام قبلی می‌توانستند فیلم‌ها را تا ظرفیت ۶ هزار صندلی برای مخاطبان جشنواره به نمایش درآورند. قرار شد اگر فیلمی مازاد بر این ظرفیت نمایش داده شود؛ کل درآمد حاصل محاسبه و ۵۰ درصد آن به تهیه‌کننده پرداخت شود در غیر این صورت نمایش فیلم برای فقط ۶ هزار صندلی سهم جشنواره است.
موسوی ادامه داد: ظرفیت سالن‌های سینما و فیلم‌هایی که در این سالن‌ها به نمایش‌ درآمده؛ متفاوت است به طور مثال برج میلاد حدود ۱۸۰۰ دارد اما سالن‌هایی مانند کوروش یا آزادی علیرغم کیفیت خوب ظرفیت بسیار کمتری دارند لذا باید میزان نمایش فیلم‌ها در جشنواره دقیقا محاسبه شود تا سهم هر تهیه‌کننده در جشنواره تعیین شود.
وی ادامه داد: علارغم پیش‌بینی‌ها و باتوجه به جدول نمایش و تعداد صندلی؛ عملا نمایش فیلم‌ها در جشنواره به بالای ۶ هزار صندلی نمی‌رسد. بخصوص فیلم‌های همچون گروه هنر و تجربه و یا فیلمهای اول هرگز به ۶ هزار صندلی نمی‌رسد که اگر به این میزان هم برسد؛ با کسر هزینه‌های صورت گرفته؛ سودی نصیب تهیه‌کنندگان نمی‌شود.
رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما افزود: جشنواره فیلم فجر از لحاظ مادی و ریالی سودی برای تهیه‌کنندگان سینما ندارد و هزینه‌هایی که تهیه‌کنندگان سینما در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر انجام می‌دهند بسیار بیشتر از سود آنهاست. این جشنواره بیشتر ارزش معنوی و فضای برای دیده شدن فیلم‌ها بوجود می‌آورد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |