جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 162366 14:29 1400/08/29
جزئیات ایجاد ۱.۸ میلیون فرصت شغلی تا سال آینده اعلام شد

جزئیات ایجاد ۱.۸ میلیون فرصت شغلی تا سال آینده اعلام شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جزئیات ایجاد ۱.۸ میلیون فرصت شغلی تا سال آینده اعلام شد

جزئیات ایجاد ۱.۸ میلیون فرصت شغلی تا سال آینده اعلام شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، مرتضی محرم‌خانی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی در قالب زیست بوم ملی اشتغال ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: ما یک فضای رشد را به عنوان زیست بوم تعریف می‌کنیم و اگر اشتغال را به یک موجود زنده تشبیه کنیم، عوامل مختلفی برای زنده ماندن و یا تولد یک شغل نیاز است که ما این عوامل را تحت عنوان حلقه‌های ایجاد شغل در نظر گرفتیم که اگر کنار هم قرار بگیرند ایجاد ۱.۸ میلیون فرصت شغلی دور از ذهن نیست.

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال افزود: این حلقه‌ها شامل تجهیز و تکمیل زیرساخت‌ها، تکنولوژی، منابع مالی، حذف قواعد زائد، همکاری دستگاه‌های مختلف باهم و … است.

محرم‌خانی گفت: تبدیل مشاغل غیررسمی به رسمی و تثبیت مشاغل را در این زیست بوم دیده‌ایم. فرصت شغلی صرفاً به معنای ایجاد اشتغال جدید نیست و حتی افرادی که درآمد مناسبی هم ندارند در این زیست بوم مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه کشور ما کاملاً ظرفیت ایجاد ۱.۸ میلیون فرصت شغلی را دارد، گفت: اگرچه تحریم‌ها یک عامل محدود کننده است اما ما در فضای کسب و کار، تحریم‌ها را به عنوان یک فرصت می‌بینیم. پیش بینی این است که اگر با یک نگاه نو به کسب و کار بنگریم ظرفیت اشتغال‌زایی مناسب را خواهیم داشت.

محرم‌خانی تصریح کرد: ریل گذاری‌هایی از جمله منابع اشتغال روستایی و کم برخوردار، تسهیل صدور مجوزها و حمایت از کسب و کارها از گذشته صورت گرفته بود که دولت سیزدهم می‌خواهد این برنامه‌ها را با یک رویکرد جدید ادامه دهد و مسائل ابتر مانده را احیا کند.

وی با بیان اینکه ایجاد ظرفیت‌های شغلی جدید شاید در سال اول دولت سخت باشد، اما شدنی است، گفت: برنامه‌ها و زیرساخت‌های نظارتی برای زیست بوم ملی اشتغال آماده شده و مبتنی بر داده‌ها سیاست گذاری انجام خواهد شد و نظارت‌های مستمر کمک حال سیاست گذاری در کشور خواهد بود. هم اکنون نیز در حال تدوین برنامه‌های زیست بوم هستیم.

انعقاد تفاهم نامه با ۲۰ دستگاه

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال افزود: طی ۴۰ روز گذشته با ۲۰ دستگاه تفاهم نامه منعقد کردیم که ۱۴ دستگاه، عضو اصلی شورای عالی اشتغال و ۶ دستگاه‌ دیگر نهادهای انقلابی از جمله بسیج، کمیته امداد و هلال احمر است. ما در برنامه زیست بوم مشارکت بخش دولتی، غیردولتی و خصوصی را به کار خواهیم گرفت.

وی گفت: در قالب برنامه زیست بوم هر دستگاه ذاتاً متولی یکی از حلقه‌های اشتغال است؛ به عنوان مثال در حوزه آی سی تی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی تامین زیرساخت‌ها است. در حوزه تامین مالی و تسهیل وزارت امور اقتصادی و دارایی، موسسات عامل و سازمان برنامه و بودجه متولی هستند. وزارت اقتصاد در تسهیل صدور مجوز نیز قرار است برنامه‌ریزی کند. عملاً متناسب با ظرفیتی که هر دستگاه دارد و رویکرد وزارت کار، برای آنها نقش در نظر گرفتیم که این عوامل در کنار هم، زیست بوم را تشکیل می‌دهند.

محرم‌خانی افزود: قرار است برنامه‌ها و تفاهم نامه‌های زیست بوم در مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال به صورت دائم رصد شود و قرار است نظارت در دولت سیزدهم پایه سیاست گذاری ها باشد.

وی افزود: زمان زیادی نداریم و دستگاه‌ها باید به سرعت وارد عمل شوند تا برنامه‌های زیست بوم اجرایی شوند. طبق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر است با ۴۰ دستگاه تفاهم نامه امضا کنیم که با ۲۰ دستگاه تفاهم نامه منعقد کردیم و برای نهادهایی همچون سازمان تبلیغات، شهرداری‌ها و به طور کلی هر بازیگر موثر در حوزه اشتغال برنامه تعریف کرده و قرار است تفاهم نامه منعقد کنیم.

برگزاری جلسات شورای عالی اشتغال ماهی یک بار

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال اظهار کرد: با توجه به دستور رئیس جمهوری، مقرر شده ماهی یک بار جلسات شورای عالی اشتغال برگزار شود و در همین رابطه نیز سیستم برخطی در مرکز ملی پایش راه اندازی شده که دستگاه‌ها موظف هستند عملکرد و برنامه‌های خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها طبق پروتکل‌های تعریف شده موظف به پاسخگویی هستند و گزارش عملکرد دستگاه‌ها در جلسات شورای عالی اشتغال ارائه خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |