پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 150820 18:52 1400/05/23
جای خالی سیاست‌گذاری در حوزه «مسکن»

جای خالی سیاست‌گذاری در حوزه «مسکن»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جای خالی سیاست‌گذاری در حوزه «مسکن»

جای خالی سیاست‌گذاری در حوزه «مسکن»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‏وگو با جهان اقتصاد بر اولویت بخشی  دولت در اقتصاد کلان  تاکید کرد

فریده خدادادی-امروز بازارمسکن دستخوش تغییراتی ناگهانی شده ‏است و تهیه مسکن برای خانواده‎ها  به عنوان یک سرپناه امن را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است و در دولت جدید مردم همچنان به امید بهبود این حوزه توسط متولیان امر بسر می‏برند.

به گزارش جهان اقتصاد، وضعیت مسکن در کشور وضعیت نامعلومی به خود گرفته است که متاثر از عوامل مختلف از جمله تورم، میزان نقدینگی، و... است. با این نوسانات قیمتی عرضه و تقاضای مسکن نیز برهم خورده است و حتی می‎توان به کاهش توان نقدینگی خانوارها در خرید خانه و حتی کاهش استطاعت آن‏ها در پرداخت هزینه‏های ساخت مسکن اشاره کرد.

خبرنگار جهان افتصاد به منظور بررسی وضعیت بازار مسکن با فردین یزدانی، کارشناس و پژوهشگر اقتصاد مسکن به گفت‏وگو پرداخته است، که درادامه به آن اشاره می‎شود.

این کارشناس حوزه مسکن اظهارکرد: در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی کشور تحقق ساخت یک میلیون واحد مسکونی وجود ندارد و حتی  در دهه 80 تولید مسکن به یک میلیون واحد نرسید بنابراین این امر امکان‌پذیر نیست زیرا به عوامل مختلفی از جمله نقدینگی نیازدارد، تامین نقدینگی از پایه پولی، تورم ایجاد می‏کند و وضعیت اقتصاد کلان را به نسبت بدتر می‏سازد و اگر مازاد انباشت را در رشد اقتصادی داشته باشیم قسمتی از آن از انباشت می‏آید و برای تولید مسکن باید مصالح ساختمانی همزمان در صنایع ساختمانی تامین شود که خود آن به سرمایه‌گذاری نیاز دارد که چنین امکانی دیده نمی‏شود بنابراین هنگامی که گفته می‏شود یک میلیون واحد مسکونی یعنی یک میلیون واحد مسکونی درهر سال به اتمام برسد و چنین امکانی در این ظرف اقتصادی مشاهده نمی‏شود.

وی بیان کرد: درحال حاضر باید بررسی کرد آیا رفع مشکلات معیشتی مردم باید دراولویت نخست قرار گیرد یا تامین مسکن؟ دراین شرایط دولت باید در صدد رشد اقتصادی باشد یعنی تامین اشتغال و درآمد خانواده را هدف قرار گیرد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: باید توجه داشت که رشد اقتصادی با تکیه بر صنعت و مبادلات بین المللی ایجاد می‏شود و کم و کاستی‏های آن می‏تواند حوزه مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: امروز تنها نمی‏توان با تزریق نقدینگی صرف، رشد اقتصادی ایجاد کرد. حتی استدلال‎هایی که در این حوزه وجود دارد مبنی بر اینکه به بخش مسکن نقدینگی تزریق کرد تا رشد اقتصادی به دست آید چنین چیزی نیست بنابراین باید دولت اولویت را در اقتصاد کلان قرار دهد و سپس در سلسله مراتب بعد به بخش مسکن ورود کند.

به گفته یزدانی، با توجه به شرایط مالی و اقتصادی کشور اگر قرار است در بخش مسکن اقداماتی انجام شود، باید این اقدامات با حداقل هزینه و بیشترین بهره‌وری همراه باشد.

این پژوهشگراقتصاد مسکن گفت: ادغام وزارت راه و شهرسازی در زمان خود، کارمناسبی نبود اما اکنون تفکیک آن که کشور با هزاران بحران آنچنانی مواجه است، به نظرمی‏رسد زمان پرداختن به آن نیست.

به گفته یزدانی، شرایط کشوربحرانی است و تفکیک وزارت راه و شهرسازی یعنی وقت دولت تا یک مدت به صرف هزینه‏ها و تفکیک وظایف معطوف شود و در این برهه این تفکیک لزومی ندارد.

** وزارت مسکن به سیاستگذار نیاز دارد

این پژوهشگر اقتصاد مسکن اظهار کرد: وزارت مسکن بیش از هر مهندس مجری به یک سیاستگذار نیاز دارد چرا که امر سیاستگذاری بسیارمهم است و در مراتب بعد شاید قدرت اجرایی لازم باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |