جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 154255 18:19 1400/06/24
جای آب‌های ژرف در دل زمین امن‌تر است

جای آب‌های ژرف در دل زمین امن‌تر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جای آب‌های ژرف در دل زمین امن‌تر است

جای آب‌های ژرف در دل زمین امن‌تر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-روزنامه نگار :درسال‏های اخیر حجم استفاده از ذخایر آب زیرزمینی در کشورهای مختلف شدت یافته است و این موضوع در کشور ایران نیز با حفر چاههای غیرمجاز و برداشت بیش از اندازه برای مصارف کشاورزی و صنایع و... نمود بیشتری پیدا کرده است. این گونه است که آثار وحشتناک خشکسالی در جای جای ایران به چشم می‏خورد،از آبشارهایی که روزگاری آوازه خروشان بودنشان در جهان صدا کرده بود و تنها آثارشان بر روی  سنگ‏های خشک و ترک خورده به یادگار مانده است تا مناطقی از کشورکه در رنج بی‌آبی به‌سر می‏برند. با وجود خطر خشکسالی همگان باید گوش به‌زنگ باشیم که این منابع هم رو به اتمام است. اکنون آدمیان به منبع دیگری چشم دوختند، آن هم «تنها» منابع آبی موجود که اگر چشم طمع از آن برداشته نشود مرگ حتمی زمین به سبب تشنگی را در پی خواهد داشت.

هزاران سال پیش در اعماق زمین محبوس شدند و اکنون آدمیان در بحبوحه ‏ی کم‌آبی به این منبع حیات چشم دوخته‌اند، منبعی که از آن تحت عنوان «آب‏های ژرف» یاد می‏شود. مدتی است که موضوع استفاده از آب‏های ژرف برای گذر از بحران کم‌آبی در کشور خبرساز شده و علت آن هم صحبت اخیر وزیر نیروی تازه راه یافته به کابینه دولت درباره آب‏های ژرف بوده است؛ علی‌اکبر محرابیان گفته بود که باید منابع تأمین آب را متنوع کنیم و علاوه بر تأمین آب از دریا که باید در دستور کار قرار داشته باشد، می‌توان از منابع آب‌های ژرف استفاده کرد که در شرق ایران در عمق دو تا سه هزار متری زمین وجود دارد. طرح این صحبت وزیر با واکنش‏های بسیاری از سوی کارشناسان این حوزه همراه بوده است.

یکی از اشکالات وارد بر این موضوع این بوده است که این منابع آبی نیز از کیفیت مناسبی جهت بهره‌برداری برخوردارنیستند و در صورت برداشت نیازمند تاسیسات بسیار پیشرفته برای بهبود کیفیت آن خواهند بود و با توجه به محدودبودن این منابع، صرف منابع مالی برای این اقدام به صرفه نیست و نیازمند بررسی همه‌جانبه است.

 از سوی دیگر با طرح مطالعاتی آب‌های ژرف توسط حوزه معاونت علمی ریاست‌جمهوری مواجه هستیم که وزارت نیرو نتیجه مطالعات را باید دریافت کند، به‌نظر می‏رسد نتایج این مطالعات در ارتباط با چاه‌های حفر شده ژرف دراستان سیستان‌وبلوچستان با نتایج مطلوبی همراه نبوده است اما آن‌چه موجب نگرانی است، انتشار اخبارغیرفنی و انتظارات غیرکارشناسی و هزینه‌‌کرد بی‌ثمراعتبارات است که جز سردرگمی مردم این دیار که به‌دنبال حل مشکل خشکسالی بودند، نتیجه‌ای به دنبال نداشته است و با این اوصاف سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تفاهم‌نامه‌ سه‌جانبه «توسعه و به کارگیری فناوری‌های نوین مطالعات تکمیلی، اکتشاف و بهره‌برداری از آب‌های ژرف استان سیستان و بلوچستان» را امضا کرده است وعقیده دارد که تحول صنعت با توسعه آب ژرف در سیستان و بلوچستان محقق می‌شود، موضوعی که خود در این شرایط سوال برانگیز است.

متاسفانه سال‏هاست که مساله عدم مدیریت صحیح منابع آب درکشور مطرح می‏شود و با وجود افزایش مشکلات ناشی از کم‌آبی در کشور راهکارهای ارایه شده نیز با هزینه‏های هنگفتی همراه است که نتایج خوشایندی را به دنبال ندارد درحالی که اولین و مهم‌ترین گام این است که این منابع را به خوبی بشناسیم و بدانیم چه ذخایری در اختیار داریم مساله‌ای که در کشور ما به دست فراموشی سپرده شده است و سوال اساسی اینجاست که آیا واقعا وقت آن رسیده که از آب‌های ژرف به عنوان منابع جایگزین فعلی استفاده شود؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |