جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 106284 16:17 1399/03/19
جایگاه بین المللی ایران در تولید علم

جایگاه بین المللی ایران در تولید علم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جایگاه بین المللی ایران در تولید علم

جایگاه بین المللی ایران در تولید علم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امیر علی رمدانی، دکتری صنایع و تحلیلگر اقتصاد

در دنیای امروز، سرعت رشد علم و دانش در راستای تحقق اهداف آرمانی ، یکی از مهمترین موضوعاتی است که کشورها بدان توجه ویژه ای دارند. در شرایط رقابت پذیر صنعتی عصر حاضر، تمرکز بر تولید علم و رشد دانش و همچنین دستیابی هرچه زودتر جوامع به علوم نوین، می تواند بسترهای لازم در جهت شکوفایی صنعتی و اقتصادی را به همراه داشته باشد. باتوجه به اینکه در کشور ایران هسته اصلی تحقیقات و طرح های پژوهشی در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارتخانه بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام می شود و با عنایت به استراتژی دانشی امروز کشور از تبدیل مصرف‏ کنندگی علم به تولیدکنندگی علم ، پژوهشگران و محققان فعالیت های بسیاری را در این زمینه انجام داده اند.

طبق آخرین گزارش پایگاه استنادی وب‏گاه علم  (WOS : Web Of Science)و بر اساس تحلیل های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (ISC: Islamic World Science CitationCenter)با موضوع جایگاه کشورها در موضوع تولید علم، کشور ایران در شش ماهه نخست سال 2018 جایگاه مناسبی را اخذ کرده است که حاکی از عملکرد منحصر به فرد پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در نیمه نخست سال جاری میلادی است. همچنین جایگاه ایران طی اطلاعات ارائه شده توسط موسسه اطلاعات علمی   (ISI : Institute for Scientific Information) بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا که ایران رتبه نخست تولید علم را در جهان اسلام کسب کرده است. طبق این گزارش 3/22 درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی ، به کشور ایران تعلق دارد. همچنین در حوزه کشورهای اسلامی آمار دیگر کشورها از نظر تولید علم در شش ماهه نخت سال 2018 بدین شرح است: کشور ترکیه با 2/16 درصد در جایگاه دوم، کشور عربستان با 4/8 درصد در جایگاه سوم، کشور مالزی با 8/7 درصد در جایگاه چهارم، کشور مصر با 5/7 درصد در جایگاه پنجم، کشور پاکستان با 4/7 درصد در جایگاه ششم، کشور اندوزی با 6/4 در جایگاه هفتم، کشور تونس با 7/2 درصد در جایگاه هشتم، کشور نیجریه با رتبه 3/2 در جایگاه نهم و نهایتا کشور الجزایر با 2/2 درصد در جایگاه دهم قرار گرفته اند. لازم به ذکر است که رتبه اول کشور ایران از بین 57 کشور اسلامی بوده است.

همچنین در خصوص جایگاه بین المللی ایران نیز پیشرفت های بسیار مناسبی پدید آمده ، به عبارت دیگر ایران از نظر تولید علم در بین بیست کشور برتر دنیا نیز قرار گرفته و با ثبت 25522 مدرک در پایگاه استنادی ISI توانسته است برای نخستین بار جایگاه 15 را به خود اختصاص دهد. کسب چنین جایگاهی در بین کشورهای اسلامی و همچنین در بین تمامی کشورهای دنیا نشان از توجه ویژه مدیران و فعالیت های مناسب محققان دارد. در این بین سه حوزه مهندسی، شیمی و علم مواد، بیشترین سهم از قلمروهای پژوهشی کشور از نظر تولید علم در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ را داشته است.

طبق این گزارش کشورهای آمریکا با ثبت 322020 رتبه اول، چین با ثبت 216893 جایگاه دوم، انگلستان با ثبت 83322 جایگاه سوم، آلمان با ثبت 74219 جایگاه چهارم، هند با ثبت 54764 رتبه پنجم، ژاپن با ثبت 53757 در رتبه ششم، کانادا با ثبت 49764 رتبه هفتم، ایتالیا با ثبت 48894 جایگاه هشتم، فرانسه با ثبت 48125 جایگاه نهم، استرالیا با ثبت 47694 رتبه دهم، اسپانیا با ثبت 41858 جایگاه یازدهم، کره جنوبی با ثبت 36563 رتبه دوازدهم، برزیل با ثبت 31917 رتبه سیزدهم و هلند با ثبت 28157 جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده اند. همچنین کشورهای بعد از ایران شامل کشورهایی همچون روسیه در جایگاه شازدهم، سوئیس در جایگاه هفدهم، سوئیس در جایگاه هجدهم و ترکیه در جایگاه نوزدهم و لهستان در رتبه بیستم می باشند. امید است با همت همه مسئولان ، محققین و پژوهشگران مسیر رو به رشد علمی کشور بیش از پیش تقویت شده و شکوفایی هرچه بیشتر کشور را در عرصه های صنعتی و اقتصادی شاهد باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |