شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14574 14:12 1394/05/12
ثبات قيمت کالاي اساسي مشروط به حمايت واقعي دولت است

ثبات قيمت کالاي اساسي مشروط به حمايت واقعي دولت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ثبات قيمت کالاي اساسي مشروط به حمايت واقعي دولت است

ثبات قيمت کالاي اساسي مشروط به حمايت واقعي دولت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني ايران:

رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني ايران گفت: زماني که حقوق و دستمزد تعرفه گمرکي، ماليات بر ارزش‌افزوده و سوخت در فاز هدفمندي يارانه‌ها گران مي‌شود چطور انتظار داريد که قيمت کالاهاي اساسي ثابت بماند.

گروه توسعه، کاوه زرگران در نشست هيأت نمايندگان اتاق تهران با اعلام اين مطلب خطاب به معاون اول رياست‌جمهوري افزود: اقتصاد مقاومتي يعني کاهش آسيب‌پذيري اقتصاد و همزمان به ظرفيت هاي دروني و فرصت‌هاي بيروني توجه کردن است. امروز ظرفيت دروني ما درگرو حفظ منابع آبي کشور بوده که ديگر توان بهره‌کشي بيشتر از آن وجود ندارد.

وي اظهار داشت: بي‌گمان خودکفايي يک ضرورت است اما تبديل کردن ذخاير آبي امروز به غلات و سياست تعيين عوارض در برابر واردات اين نوع محصولات اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت سياست حمايتي محسوب شود اما در نگاهي بلندمدت اقتصاد مقاومتي نيست.

رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني ايران بابيان اين که واردات هر تن گندم يعني ورود 2500 مترمکعب آب مجازي به کشور است، اظهار داشت: با توجه به آنکه در دولت دهم سياست قيمت‌گذاري دستوري عدم بازدهي خود را نشان داده است، بياييد شجاعانه و به‌دوراز سياست‌هاي تکراري اين بار اقتصاد را به سمت اقتصادي آزاد و نظام عرضه و تقاضا حرکت دهيم.

زرگران ادامه داد: زماني که حقوق و دستمزد تعرفه گمرکي، ماليات بر ارزش‌افزوده و سوخت در فاز هدفمندي يارانه‌ها گران مي‌شود چطور انتظار داريد که قيمت کالاهاي اساسي ثابت بماند.

وي خاطرنشان کرد: ناکارآمدي نظام مالياتي موجود به‌ويژه در بحث عدم نصب صندوق در خرده‌فروشي‌ها و اجراي ناقص نظام ماليات بر ارزش‌افزوده سبب رکود صنايع شده، که نيازمند چاره‌انديشي اساسي است.

رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: رسيدگي و تعيين تکليف شرايط يک بام و دوهواي طرح انتزاع و تفکيک وظايف بخش کشاورزي از وزارت صنعت ازجمله مواردي است که به حال خود رهاشده و نيازمند رسيدگي است.

زرگران در پايان گفت: از مرد بزرگي مانند آقاي جهانگيري انتظار مي‌رود که با تجربياتي که دارد صنعت کشاورزي و غذا را به‌عنوان تأمين‌کننده امنيت غذايي کشور حمايت کرده و از بخشي نگري هاي موجود در اقتصاد کشور جلوگيري کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |