سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 117117 17:42 1399/08/05
تیر خلاص بر پیکره نیمه جان صنعت استخراج رمز ارزها

تیر خلاص بر پیکره نیمه جان صنعت استخراج رمز ارزها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تیر خلاص بر پیکره نیمه جان صنعت استخراج رمز ارزها

تیر خلاص بر پیکره نیمه جان صنعت استخراج رمز ارزها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

علی بابک نیا-دبیر کمیسیون رمز ارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور-در بررسی مصوبه شماره 86573/ت58078ه مورخه 1399/7/30 در خصوص تحویل رمز ارز حاصل از استخراج به بانک محترم مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید به نکات زیر اشاره نمود :

در ابتدا باید از تغییر رویکرد بانک مرکزی نسبت به فناوری های نوین و تبدیل به اصطلاح تهدیدها به فرصت ها تقدیر نمود .

با توجه به تغییر دیرهنگام سیاست های پول و بانکی و از دست دادن فرصت های بی تکرار در حوزه استخراج رمز ارز ها (از ابتدای سال ۱۳۹۸ لغایت آبان ۱۳۹۹) ولی کلیات این مصوبه و ایجاد روشی برای تزریق این درآمد ها به ساختار بانکی کشور را مثبت ارزیابی می نمایند.

کاملا مشهود است بانک مرکزی صرفا تمایل داشته از مزایای صنعت استخراج و بهره مندی از درآمد های ارزی این صنعت بهره‌مند گردد و همچنان ممنوعیت تبادل رمز ارز ها را مرتفع ننموده است که تفسیر ابعاد فنی و اقتصادی آن در این مجال نمی گنجد.

نکته بعدی این است که مصوبه مذکور قطعا بدون مشورت با فعالین این صنعت تبیین شده است، زیرا فعالین این صنعت به دفعات از مشکلات تعرفه های غیراصولی و تبعیض آمیز این صنعت گلایه مند بوده و طرحی در جهت رفع این موانع و حتی کمک به زیرساخت های تولید برق نیز آماده و تقدیم نموده اند که متاسفانه به رغم پیگیری های به عمل آمده تا به امروز فاقد نتیجه بوده است.

آیا می توان از صنعتی که امکان شروع فعالیت نداشته و هنوز درگیر ابلاغ آیین نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصوبه تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمز ارز موجود در کشور به شماره 39228/ت57373ه مورخه 1399/4/15 هیات محترم دولت و اصلاح نرخ حامل های انرژی می باشد توقع درآمد زایی و تزریق درآمدهای مربوطه به شبکه بانکی کشور را داشت؟!

نکته قابل تامل، تاثیر و نقش وزارت نیرو می باشد که به نوعی سعی دارد که خودش را به عنوان متولی این صنعت مشخص نماید به رغم آنکه در مصوبه رسمیت رمز ارز و استخراج هیات محترم دولت به شماره 58144/ت55637ه مورخه 1398/5/13 وزارت صمت به عنوان متولی رسمی این صنعت مشخص گردیده است.  صرف تاکید بر نیاز این صنعت به انرژی برق نمی تواند متولی بودن وزارت صمت را نفی و جای خالی این وزارت خانه کلیدی در تصمیم سازی ها به شدت نمایان است .

لازم به ذکر است در طرح پیشنهادی برای رفع موانع و جهش تولید این صنعت به صراحت راه های جایگزین برای تامین برق مورد نیاز این صنعت توسط احداث نیروگاه های گازی تبیین شده است که تمام مطالعات طرح با رعایت مصالح کشور تدوین شده است که مدت ها است روی میز مسئولین وزارت نیرو در انتظار اتخاذ تصمیم است.

اجرای دستورالعمل شماره 86573/ت58078ه مورخه 1399/7/30 در خصوص تحویل رمز ارز حاصل از استخراج به بانک محترم مرکزی جمهوری اسلامی ایران منوط به اصلاح تعرفه های انرژی در جهت رفع موانع تولید و جهش تولید می باشد؛ در صورت عدم اصلاح نرخ حامل های انرژی این مصوبه می تواند تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان صنعت استخراج رمز ارزها در کشور باشد.

نظام صنفی رایانه ای کشور به عنوان متولی بخش خصوصی و رابط بین بخش خصوصی و نهادهای حاکمیت و قانونگذاری آمادگی کامل خود را برای رفع این گره، جهش تولید و ارز آوری با تخمین نیم میلیارد دلار در سال در صورت توجه به راهکارهای علمی و عملیاتی خود را اعلام می دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |