جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 174480 18:48 1400/12/15
تکمیل زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال با «پست»

تکمیل زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال با «پست»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تکمیل زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال با «پست»

تکمیل زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال با «پست»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهتاب سرخیل-کارشناس ارشد ارتباطات

شاید پیش از این تصور می‌شد ظهور و گسترش فناوری اطلاعات، قواعد حاکم بر خدمات ارتباطی را در عصر حاضر دگرگون و نقش خدمات سنتی پست را در این بازار کمرنگ کند، اما پست با شبکه گسترده و فراگیر خود در عرصه کسب و کار جایگاه ویژه‌ای در تجارت الکترونیک پیدا کرده است. در واقع فناوری‌های نوین فرصت ایجاد بازارها و ترافیک‌های جدید را برای پست فراهم کرده است.

امروز دیگر نقش پست و لجستیک در توسعه اقتصاد دیجیتال بر کسی پوشیده نیست، ظرفیت‌های بزرگ نهفته‌ای که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها در جلسات مختلف به آن اشاره کرده است. به نوعی می‌توان گفت بخش مهمی از زنجیره ارزش در اقتصاد دیجیتال به عهده خدمات لجستیک و پست است که در صورت ارائه سرویس نامناسب، توسعه اقتصاد دیجیتال را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

پست بی‌شک گسترده‌ترین و حرفه‌ای‌ترین شبکه ارتباطات فیزیکی در کشور است که با شبکه توزیع بی‌بدیل خود تا پایین‌ترین لایه‌های کشور در نقاط روستایی نفوذ و گسترش دارد. این شبکه همچنین از طریق ارتباط و تعامل مستمر با کشورهای عضو اتحادیه پستی جهانی، به عنوان بخشی از شبکه پستی جهانی، امکان ارائه خدمات متقابل در سطح جهان را فراهم آورده است.

شرکت ملی پست در راستای توسعه خدمات خود و برای تأمین شرایط مناسب در پاسخ به نیازهای متنوع مشتریان اقدامات گسترده‌ای درخصوص بهره‌برداری از فناوری‌های نوین و راه‌اندازی شبکه‌های کاری فیزیکی و مجازی انجام داده است.

عملاً این شرکت با توانمندسازی خود در سنوات اخیر، خصوصاً در بخش توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، امکان ایفای نقش موثر در زنجیره ارزش اغلب بخش‌های اقتصادی را دارد و می‌تواند در حوزه کسب و کارهای کوچک رونقی اساسی به‌وجود آورد.

شاید به نوعی می‌توان ادعا کرد در صورت عدم توسعه پست، توسعه اقتصاد دیجیتال با بن‌بست مواجه می‌شود. به عقیده کارشناسان، پست به‌عنوان سکوی اقتصاد دیجیتال می‌تواند در قطع دست واسطه‌ها و دلال‌ها از بازارهای دیجیتال نقش اساسی ایفا کند. به طور قطع اگر تمام کسب و کارها به تجارت الکترونیک ورود نکنند، بدون شک در آینده از بین خواهند رفت، بنابراین پست گزینه خوبی برای توسعه تجارت الکترونیک و کسب و کارهای خُرد تا کلان است.

شرکت ملی پست به عنوان پشتیبان اصلی و یکی از ارکان توسعه اقتصاد دیجیتال کشور با واقف بودن به این مهم اقدامات مهمی را به ثمر رسانده است که از آن جمله می توان به راه‌اندازی مراکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک، حمل‌ونقل هوشمند و لجستیک پیشرفته و فناوری‌های مرتبط، همکاری با شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان و به اشتراک گذاری ظرفیت‌های خود با این شرکت‌‌‌ها در راستای تامین نیازهای مشتریان و همچنین تقویت زیرساخت‌های اساسی از جمله ناوگان حمل‌ونقل، هوشمندسازی مراکز تجزیه ومبادلات، راه‌اندازی هاب‌های پستی در سرتاسر کشور و ... اشاره کرد.

پست همواره کوشیده تا به منظور افزایش سهم خود از بازار خدمات پستی، رشد و افزایش توان اقتصادی، نوآوری و ارتقاء کیفی خدمات و فعالیت‌های پستی و ارتباطی، تامین رضایت ذی نفعان و نیز توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی گام‌های بلندی بردارد تا این شرکت به عنوان اهرمی موثر در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... نقش‌آفرینی کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |