پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14728 06:48 1394/05/18
تکاپوی اوباما برای همراه کردن دموکرات های کنگره

تکاپوی اوباما برای همراه کردن دموکرات های کنگره

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تکاپوی اوباما برای همراه کردن دموکرات های کنگره

تکاپوی اوباما برای همراه کردن دموکرات های کنگره

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تداوم مناقشه هسته ای در واشنگتن؛
تکاپوی اوباما برای همراه کردن دموکرات های کنگره
گروه سیاسی
politics@jahaneghtesad.com
کنگره ایالات متحده امریکا متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا است. نمایندگان در مجلس نمایندگان آمریکا بر مبنای جمعیت ایالت های مختلف انتخاب می شوند. در حالی که در مجلس سنا هر یک از ایالت ها فارغ از تعداد جمعیت خود دارای دو نماینده هستند. به این ترتیب تعداد ۱۰۰ نماینده از ۵۰ ایالت آمریکا مجلس سنای ایالات متحده را شکل می دهند. در حال حاضر جمهوری خواهان ۵۴ کرسی این مجلس را در اختیار دارند و دموکرات ها صاحب ۴۴ کرسی هستند. ۲ نماینده مستقل نزدیک به دموکرات ها در حال حاضر در سنا حضور دارند.  
جدال میان دولت اوباما و حزب جمهوری خواه که اکثریت کنگره آمریکا را در دست دارد، روز به روز ابعاد گسترده تری می یابد. در این شرایط احتمال زیادی وجود دارد که جمهوری خواهان به توافق هسته ای وین رای منفی بدهند. رییس جمهور ایالات متحده پیشتر اعلام کرده است که این رای منفی را وتو خواهد کرد. بر مبنای قانون اساسی ایالات متحده او می تواند مصوبات را کنگره را وتو کند، مگر آن که دو سوم نمایندگان هر دو مجلس به این مصوبه رای بدهند.
به این ترتیب مخالفان توافق هسته ای برای بی اثر کردن وتوی رییس جمهور به ۶۷ رای مخالف توافق نیاز دارند و این بدان معناست که باید حداقل ۱۳ نماینده دموکرات با جمهوری خواهان همراهی کنند. در آمریکا انظباط حزبی زیادی در مورد نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان اعمال نمی شود و ممکن است سناتورهای یا نمایندگان در مواردی نظراتی مخالف نظر اکثریت اعضا حزب خود داشته باشند.
با این اوصاف در شرایط فعلی همراهی اقلیت دموکرات با اوباما برای موثر ماندن حق وتوی او حیاتی است. جمهوری خواهان و لابی های مخالف توافق هم کوشش زیادی برای همراه کردن تعدادی از نمایندگان مردد دموکرات به خرج می دهند و به موفقیت هایی هم دست یافته اند. دو روز پیش چاک شومر سناتور نیویورک به صف مخالفان توافق هسته ای پیوست. او که از سناتورهای سرشناس حزب دموکرات است پس از بازنشستگی سناتور هری رید رهبر اقلیت دموکرات کنگره شود و از این رو جدایی او از اردوی موافقان توافق ضربه سنگینی به جایگاه اوباما وارد آورده و کوشش های او برای همراه کردن هم حزبی هایش را فزونی بخشیده است.
اوباما : جمهوری خواهان اساسا با توافق مخالفند
چالش با مخالفان توافق هسته ای این روزها مهم ترین بخش سخنان رییس جمهور ایالات متحده را به خود اختصاص می دهد.  کشمکش میان کاخ سفید و مخالفان توافق هسته ای ایران در روزهای اخیر به اوج خود رسیده بطوریکه این‎بار «باراک اوباما» به جنگ لفظی با رهبر جمهوریخواهان در سنا پرداخت.
به گزارش خبرگزاری مهر، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی بار دیگر جمهوریخواهان مخالف توافق هسته‌ای را متهم ساخت که به خاطر تعهدات ایدئولوژیک خود اساسا نمی‌خواستند توافقی صورت بگیرد.
وی در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در واکنش به جمهوریخواهان و حتی دموکرات‌هایی که این مقایسه را «توهین‌آمیز» خوانده‌اند، اظهار داشت: «آن‌چه من گفته‌ام کاملا درست است و واقعیت دارد.»
این بخش از اظهارات اوباما نیز که عنوان کرده تنها گزینه برای اجتناب از جنگ با ایران توافق هسته‌ای است، واکنش منفی جمهوریخواهان را به دنبال داشت.
از جمله این منتقدان سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکاست که اظهارات اوباما را «یک اشتباه بزرگ» خواند و گفت: «مسئله اصلی انتخاب بین توافق و جنگ نیست، بلکه مسئله دستیابی به یک توافق بهتر است.»
اما باراک اوباما تاکید می‌کند که جمهوریخواهان اساسا به دنبال دستیابی به توافق هسته‌ای نیستند.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه مصاحبه خود با سی‌ ان‌ ان اظهار داشت: «دلیل آن که میچ مک‌کانل و دیگر افراد هم‌حزب او که یک دفعه مخالفت کردند، یعنی قبل از مطالعه متن توافق، حتی قبل از آن که توافق اعلام شود، نشان‌دهنده یک تعهد ایدئولوژیک است که اساسا توافقی صورت نگیرد.»
واکنش ها به رای منفی سناتور ارشد دموکرات
در ادامه روند تحولات، کاخ سفید مخالفت چاک شومر سناتور دموکرات ایالت نیویورک با توافق هسته ای ایران را ناامید کننده ولی نه چندان غیرمنتظره توصیف کرد.
«جاش ارنست» با بیان این مطلب گفت مقامات کاخ سفید در عین حال اطمینان دارند که کنگره این کشور در نهایت توافق هسته ای ایران را تایید خواهد کرد.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید درباره مخالفت چاک شومر گفت: تصمیم سناتور شومر برای مخالفت با توافق هسته ای با ایران به طور مشخص بیانگر ادامه اختلاف نظر سنا با رئیس جمهور اوباماست. وی افزود: به عنوان نمونه سناتور شومر به جنگ عراق رای مثبت داد ولی رئیس جمهور اوباما با این جنگ مخالف بود.
زیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته در واکنش به اعلام مخالفت دو نماینده دموکرات با توافق هسته ای کشورهای ۱+۵ با ایران گفت: با تصمیم آن ها شدیداً مخالف هستم.
«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که در ویتنام حضور دارد، امروز و به دنبال اعلام مخالفت ۲ قانونگذار دموکرات با توافق هسته ای ۱۴ جولای (۲۳ تیر ماه) گفت که حقایقی وجود دارد که استدلال های مطرح توسط «چاک شومر» سناتور شماره ۳ دموکرات و «الیوت اِنگل» عضو برجسته دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را نمی توانم تأیید کنم.
کری در اظهاراتی در «هانوی» پایتخت ویتنام تصریح کرد که به حق قانونگذاران برای تصمیم گیری در مورد مزایای توافق به دست آمده با ایران احترام می گذارد، اما باید توجه داشت که مخالفت با «برجام» چیزی جز کوبیدن بر طبل جنگ نیست.
رایزنی دیپلمات ها برای جلب نظر دموکرات های کنگره
دیپلمات های کشورهای ۱+۵ در امریکا هم حالا به میدان امده اند و برای تصویب توافق در کنگره می کوشند. روز سه شبنه گذشته نشستی دیپلمات های این کشورها در نشستی با سناتورهای دموکرات کنگره آمریکا شرکت کردند.
به گزارش ایرنا به نوشته پایگاه اطلاع رسانی فارین پالیسی، 'فیلیپ آکرمن' معاون سفیر آلمان در آمریکا در این نشست که سه شنبه گذشته (۱۳ مرداد) پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: 'چشم انداز رد توافق در کنگره نگران کننده است و می تواندبر ای همه کشورهای اروپایی کابوسی باشد.'
در این نشست شماری از دموکرات ها این سوال را مطرح کردند که در صورت رد توافق در کنگره، قدرت های جهانی چه واکنشی خواهند داشت و اینکه آیا احتمال رسیدن به توافقی بهتر هست یا خیر؟
به گفته دو تن از حاضران در این نشست که خواستند نامشان فاش نشود، 'پیتر وستماکوت' سفیر انگلیس در آمریکا احتمال رسیدن به توافقی بهتر را به کلی رد کرد و آن را به شدت 'جاه طلبانه' دانست. وی همچنین برآورد کرد، تحریم ها علیه تهران در صورتی که کنگره توافق را رد کند، از بین برود. 'سرگئی کیسلیاک' سفیر روسیه در آمریکا نیز همین نظر را داشت.
'فردریک در' معاون سفیر فرانسه در آمریکا نیز گفت که طرفین مذاکرات به بهترین توافق با ایران رسیده اند.
بر اساس این گزارش، تلاش های سفرای کشورهای گروه ۱+۵ برای پیشبرد مسیر توافق مفید بوده است.
افزایش تعداد موافقان در میان دموکرات ها
در حال حاضر و با کوشش های کاخ سفید به نظر می رسد که تعداد موافقان در میان دموکرات های سنا در حال افزایش است. در طول هفته گذشته ۴ نفر از دموکرات های مردد اعلام کردند که به توافق رای مثبت خواهند داد.
دیروز هم 'برنی ساندرز' سناتور دمکرات از ایالت 'ورمونت' آمریکا، حمایتش را از 'توافق هسته ای وین' اعلام کرد و گفت: باید تا حد ممکن برای عملی کردن و موفقیت این توافق تلاش کرد.
در هر حال باید منتظر بود و دید که آیا باراک ابوباما خواهد توانست حمایت ۲۳ سناتور را از توافق هسته ای وین جلب نماید یا آن که مخالفان قدرتمند توافق بر رییس جمهور آمریکا فائق خواهند آمد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |