پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 150695 19:13 1400/05/22
«تکانه‌ها» و آستانه تاب‌آوری جامعه؛ رمزگشایی از یک واژه

«تکانه‌ها» و آستانه تاب‌آوری جامعه؛ رمزگشایی از یک واژه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«تکانه‌ها» و آستانه تاب‌آوری جامعه؛ رمزگشایی از یک واژه

«تکانه‌ها» و آستانه تاب‌آوری جامعه؛ رمزگشایی از یک واژه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سجاد بهزادی- روزنامه‌نگار -  سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی برای چندمین بار پیاپی طی روزهای گذشته از «مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تَکانه‌ها» صحبت کرد و این شعار را از وعده‌های دولت خود دانست.

او اعتقاد دارد «اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه تکانه‌ها آن را تکان ندهد و کشور باید اقتصاد بی‌مقاومت و بی‌تکانه داشته باشد.»

رئیس جمهور از دیدار خود با مراجع تقلید در قم گرفته تا رئیس دومای روسیه، همه از «تکانه‌ها» سخن گفت.

عبارت دقیق ابراهیم رئیسی در دیدار با آیت‌الله شبیری زنجانی چنین است «باید تلاش کنیم آسیب‌پذیری کشور درمقابل تکانه‌های مختلف کاهش پیدا می‌کند.«این دغدغه رئیس جمهور در دیدار با رئیس دومای روسیه نیز به صورت مشابه تکرار شد» مصمم هستیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با هدف ارتقای تاب‌آوری در برابر تکانه‌های اقتصادی به ویژه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا به نحو احسن اجرا کنیم.»

رئیسی در حقیقت چالش‌های عظیم اقتصادی ایران را «تکانه»" نام گذاشته است و آن را به عنوان یک مسئله پذیرفته و حل آن را بعنوان یکی از ۵۰ وعده اقتصادی دولت خود عنوان کرده است.

از طرفی در تحلیل کلیدواژه «تکانه‌ها» در سخنان ایشان به این نتیجه می‌رسیم که او مقابله با تکانه‌ها را تنها از طریق آنچه «قطع وابستگی سفره مردم به خارج» هست امکان‌پذیر می‌داند و نه چیز دیگر؛ در این ارتباط دو نکته مهم قابل طرح است.

 یک: درک نسبت «تکانه‌ها» وآستانه تاب‌آوری جامعه

نسبت تاب‌آوری جامعه ایران با تکانه‌هایی که وجود دارد چقدر است و آیا جامعه هنوز می‌تواند این تکانه‌ها را تحمل کند؟ به قول رئیس سابق بانک مرکزی «سالی که پشت سر گذاشتیم، سال محک تاب‌آوری اقتصاد و جامعه بود.» البته جامعه ایران سزاوار این محک سخت نبود اما حالا که ناگزیر مورد محک قرار گرفت، ارزیابی آن باید وضعیت روشنی را به مسئولان داده باشد.

به باور برخی اقتصاددانان و پژوهشگران، امروز ۹۵درصد مردم قادر به افزایش مصرف خود نیستند و قدرت خرید مردم نسبت به تورم ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته و در حال حاضر قدرت خرید مردم کمتر از نصفِ ۳ سال پیش است و قیمت کالاها نیز حداقل ۵ برابر شده است. کمتر کشوری در جهان گرفتار این وضعیت است و محک دوباره تاب‌آوری این وضعیت، مانند بازی به یک مین انفجاری می‌ماند.

براساس برخی گزارش‌های اقتصادی، امروزه درحالی که بیش ۱۷۰کشور جهان تورم‌های تک‌رقمی و بیش از ۱۵۰ کشور جهان تورم‌های زیر ۵ درصد دارند، ایران با نرخ تورم ۴۸ درصدی نقطه به نقطه، ششمین تورم بالا در بین همه کشورهای جهان را دارا است.

دو: درکی واقعی از نسبت «تکانه‌ها» با عدم وابستگی

یک پرسش قدیمی پیش روی ما همچنان مانده و این پرسش خودش امروز مسئله شده است. آیا عدم وابستگی می‌تواند «تکانه»‌های غرب را خنثی کند؟ اگر اینطور هست پس چرا اساسا خواستار رفع همه تحریم‌ها و رویکرد دیپلماتیک باشیم. رییس جمهوری در مراسم تحلیف خود گفت «تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که باعث انجام این امر شود استقبال می‌کنیم.»

بله تردیدی نیست که این بهترین حالت ممکن هست؛ اگر ما با ظرفیت‌های داخلی به فن‌آوری‌های مهم اقتصادی در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی از یک طرف و پایداری اجتماعی سیاسی از سویی دیگر دست پیدا کنیم و با حذف رانت و فساد گسترده کنونی، برای جامعه رفاه و آزادی ایجاد کنیم.

اما تجربه و علم نشان می‌دهد که این کار سترگ جز با تعامل گسترده با غرب امکان‌پذیر نخواهد بود و فرمول عدم وابستگی به شرق و غرب یک فرمول شکست خورده است.

جناب رئیس جمهور؛ برخی کارشناسان اقتصادی باور دارند یک دلیل مهم نگرانی از «تکانه‌های» امروز، ایدئولوژی و رویکرد غرب‌ستیزانه ماست؛ براین اساس امروز ما چگونه می‌خواهیم با همان الگوی ۴۲ سال گذشته، انتظار رفع «تکانه»‌ها را داشته باشیم.

تا امروز این «تکانه»ها را کم اهمیت و یا بی‌اهمیت جلوه می‌دادیم، رجز می‌خواندیم و می‌گفتیم هیچ تاثیری بر زندگی مردم و جامعه ندارد؛ حاصل آن هم شد این که تنها در دو سال گذشته ضرر نفتی ایران ١٢٠ميليارد دلار محاسبه شده است و جامعه‌ای که غرق در بحران است.

راز توسعه و پیشرفت ملت‌ها به عدم وابستگی آنها با دیگر جوامع نیست و این نسبت در بسیاری از موارد کاملا برعکس است. هر چقدر بخواهیم از پروسه جهانی شدن فاصله بگیریم و خود را در حالت عدم وابستگی و انزوا قرار دهیم محکم‌تر زمین خواهیم خورید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |