سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 59564 10:43 1396/02/17
تکانه‌های رونق در بازار مسکن/ قیمت مسکن تا پایان سال تغییری نمی‌کند

تکانه‌های رونق در بازار مسکن/ قیمت مسکن تا پایان سال تغییری نمی‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تکانه‌های رونق در بازار مسکن/ قیمت مسکن تا پایان سال تغییری نمی‌کند

تکانه‌های رونق در بازار مسکن/ قیمت مسکن تا پایان سال تغییری نمی‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به تشریح سیاست‌های بخش مسکن در دولت تدبیر پرداخت و از مشاهده آثار خروج از رکود بازار مسکن سخن گفت.

علی چگینی درباره وضعیت بازار مسکن و سیاست های دولت یازدهم در این بخش گفت: در دولت یازدهم سیاست مسکن بر روی نهادسازی، برنامه‌ریزی و ابزارسازی بود بنابراین صندوق پس‌انداز مسکن یکم، صندوق زمین و ساختمان و... تشکیل شده و نهادسازی اساسی شکل گرفت. این موجب می‌شود که توسعه این بخش بنیادین و پایدار بوده و متکی دولت نباشد. آثار تورمی ایجاد نکند و مردم خود برای ورود به بازار توانمند شوند که تاثیر این سیاست‌ها را می‌توان در بلندمدت در بازار مسکن شاهد بود.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی پروژه‌ای و ورود ناآگاهانه دولت موجب بروز شوک در بازار و ایجاد انتظارات مازاد در جامعه می‌شود. در واقع جامعه را ناتوان می‌کند و افراد همیشه در انتظار حمایت دولت باقی خواهند ماند؛ این قبیل حمایت‌ها می‌تواند یارانه و یا هر سیاست دیگری باشد.

چگینی تاکید کرد: اما سیاست پیش‌روی دولت در بخش مسکن موجب توانمندسازی گروه‌های هدف می‌شود. برای گروه‌های ناتوان هم می‌توان برنامه خاص خود را اجرا کرد. به طور مثال در طی سا‌ل‌های اخیر برای نخستین بار مشاهده می‌شود تسهیلاتی در صندوق پس‌انداز مسکن یکم برنامه‌ریزی شده که هم حجم آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است یعنی برای یک واحد مسکونی قابل توجه است و هم اینکه نرخ سود آن کم است. نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده به ۸ درصد و در سایر بافت‌ها به ۹٫۵ درصد رسیده است در حالیکه پول پر قدرت بانک مرکزی نبوده و تجهیز منابع از سوی بانک و مردم صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: این نکته مهمی است؛ در مسکن مهر هرچند نرخ سود تسهیلات پایین بود اما منابع آن از سوی بانک مرکزی تامین می‌شد و به همین جهت آثار تورمی ایجاد می‌کرد.

چگینی بیان کرد: اگر ادامه دولت تدبیر در دولت دوازدهم باشد طبیعتا رویکردها به همین صورت ادامه می‌یابد. برای اقشار کم‌درآمد بحث مسکن اجتماعی و بحث‌های حمایتی با قدرت ادامه خواهد داشت چرا که در برنامه ششم هم ساخت مسکن اجتماعی به مصوب شده است. از طرفی ادامه بحث نهادسازی و تقویت این نهادها و توسعه‌ای شدن بانک مسکن و حمایت‌های همه جانبه از حوزه تولید و تقاضا به شکل برنامه‌ریزی شده ادامه خواهد داشت تا این بار هم شاهد ایجاد حجمی از خانه‌های خالی نباشیم.

قیمت مسکن تا پایان سال تغییری نمی‌کند

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه در صورت ادامه دولت تدبیر برنامه‌هایی دنبال می‌شود که بتواند تعادل را در بازار مسکن ایجاد کند، درباره قیمت‌ها در بازار مسکن در چند ماه آینده هم ادامه داد: تا پایان سال قیمت مسکن تغییر اساسی نخواهد داشت و بیش‌تر حول محور تورم می‌چرخد.

وی درباره بازار ساخت و ساز مسکن هم تصریح کرد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد وضعیت تولید بازار مسکن هم رو به بهبود باشد. وضعیت معاملات مسکن نیز همانند چند ماه اخیر ادامه خواهد داشت. در چند ماه اخیر رکود معامله نداشتیم و شرایط بهتر از سابق بود و پیش بینی می‌شود که در نیمه دوم سال وضعیت بازار مسکن بهتر هم خواهد شد. البته شوک‌های قیمتی را نمی‌توان انتظار داشت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: خروج از رکود بازار مسکن از امسال آغاز شده و اعداد و ارقام هم مبین این امر است. دیدگاه وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار و نهادی که به منافع همه مردم فکر می‌کند و نه یک صنف، این است که این اتفاق در حال شکل گیری است. با این حال ما آمار دقیقی از تعداد همه معاملات جز شهر تهران نداریم چرا که تمامی معاملات ثبت نمی‌شوند اما ‌می‌توان تهران را به عنوان شهر پیشتاز در نظر گرفت. مجموع اطلاعات اقتصاد کلان از همه شاخص‌های اقتصادی کشور و بخش مسکن نشان می‌دهند که خروج از رکود بازار مسکن در سال ۹۶ آرام آرام در حال رخ دادن است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |