سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 172257 09:27 1400/11/21
تولید ۲۳ محصول منتخب صنعتی و معدنی تقویت شد

تولید ۲۳ محصول منتخب صنعتی و معدنی تقویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید ۲۳ محصول منتخب صنعتی و معدنی تقویت شد

تولید ۲۳ محصول منتخب صنعتی و معدنی تقویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، کارشناسان ثبت رشد در بخش صنعت و معدن را حاکی از افزایش علاقه‌مندی جامعه به سرمایه‌گذاری و صیانت از ظرفیت‌های تولید توصیف می‌کنند. اتفاقی که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز شاهد آن هستیم و از مجموع ۳۶ محصول منتخب صنعتی و معدنی که همه روزه بررسی و پایش می‌شوند، ۲۳ محصول با رشد تولید مواجه شدند.

برپایه آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این مدت بیشترین آمار رشد تولید مربوط به ردیف محصولات «کامیون، کامیونت و کشنده»، «روغن ساخته شده نباتی»، «چرم»، «ماشین لباس‌شویی» و «شمش آلومینیوم» بوده است.

در ادامه نگاهی گذرا به وضعیت تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی تا پایان پاییز ۱۴۰۰ می‌اندازیم.

رشد تولید انواع خودرو به‌استثنای وانت

بر اساس این گزارش، تا پایان آذرماه امسال تولید انواع خودروی سواری در کشور با رشد ۲.۱ درصدی به ۶۷۰ دستگاه رسید. این رشد در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۲۱.۷ درصد بود و به یک‌هزار و ۶۶۵ دستگاه رسید.

در بخش کامیون، کامیونت و کشنده نیز با ثبت رشد ۷۵.۳ درصدی، هفت هزار و ۶۱۲ دستگاه از این خودروها تولید شد، با این حال خودروسازان در بخش وانت ۵.۴ درصد افت عملکرد داشتند و ۵۷ هزار و ۷۲۰ دستگاه وانت تولید کردند.

در بخش خودروهای کشاورزی نیز کارخانجات داخلی ۱۶ هزار و ۴۴۹ دستگاه تراکتور (رشد ۵.۶ درصدی) و ۵۰۵ دستگاه کمباین (رشد ۱۶.۴ درصدی) تولید کردند.

رشد تولید لوازم‌خانگی

بررسی آمار عملکرد تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در بخش لوازم‌خانگی بزرگ از ابتدای امسال تا پایان آذرماه حاکی از رشد تولید ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر و کولر آبی در هم‌سنجی با پارسال است.

کارخانجات تولیدکننده لوازم‌خانگی موفق شدند در ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۵۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی تولید کنند. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۲۶.۱ درصدی نشان می‌دهد.

در بخش یخچال و فریزر نیز رشد را شاهد بودیم، به‌طوری که مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت یک میلیون و ۶۵۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه از آنها تولید شد که ۱۰.۳ درصد بیش از تولید مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۴۹۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه) ‌است.

همچنین در مدت یاد شده ۸۱۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه کولر آبی در کشور تولید شد که ۳.۲ درصد بیشتر از آمار مدت مشابه سال گذشته است.

رشد تولید محصولات پتروشیمی

برپایه این گزارش، تا پایان آذرماه امسال تولید روغن ساخته شده نباتی با رشد ۳۸.۷ درصدی به یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۳۰۰ تن رسید. تولید کارتن با رشد ۱.۵ درصدی به ۴۱۹ هزار و ۲۰۰ تن رسید و تولید نئوپان رشد هفت درصدی ثبت کرد و به ۶۵۳ هزار و ۷۰۰ مترمکعب افزایش یافت.

همچنین تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول رشد ۵.۷درصدی تجربه کرد و به ۵۱۴ هزار و ۹۰۰ تن رسید. در این مدت ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ تن دوده (رشد ۱۹.۸ درصدی)، ‌ ۴۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصولات پتروشیمی (رشد ۲.۳ درصدی)، ۲۲۶ هزار ۲۰۰ تن نخ فیلامنت پلی‌استر (رشد ۱۶ درصدی)،  ۱۵۲ هزار و ۸۰۰ تن الیاف پلی‌استر (رشد ۴.۴ درصدی)، ۳۸ میلیون و ۹۰۰ فوت مربع چرم (رشد ۳۳.۳ درصدی) و ۱۰۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع پاپوش و کفش (رشد ۱.۴ درصدی) تولید شد.

برپایه این گزارش، از جمله محصولات صنعتی که تا پایان پاییز ۱۴۰۰ با افت تولید مواجه شدند می‌توان به پودر شوینده با ۴۰۷ هزار و ۸۰۰ تن تولید (کاهش ۱۵.۱ درصدی)، ۱۹۴ هزار و ۴۰۰ تن لاستیک خودرو (کاهش ۳.۷ درصدی)، یک میلیون و ۹۴ هزار و ۴۰۰ متر مکعب فیبر (کاهش ۷.۹ درصدی)، ‌ یک‌هزار و ۴۰۰ تن الیاف اکریلیک (کاهش ۶۹.۳ درصدی)، ۱۷۳ هزار و ۷۰۰ تن نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی (افت ۱۵.۸ درصدی) و ۶‌میلیون و ۳۵۰ هزار و ۹۰۰ دستگاه الکتروموتور (افت ۱۶.۶ درصدی) قابل اشاره است.

رشد تولید ۵ محصول بخش معدن و صنایع معدنی

بر اساس این گزارش، تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ از بین ۱۱ محصول منتخب بخش معدن و صنایع معدنی، پنج محصول رشد و ۶ محصول دیگر افت تولید داشتند که جمله مهمترین آنها کاهش تولید سیمان و فولاد  قابل اشاره است.

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور در این مدت ۲۱ میلیون و ۲۷۳ هزار تن فولاد خام تولید کردند که حاکی از افت ۲.۲ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

واکاوی آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور از ابتدای امسال تا پایان آذرماه بیش از ۱۸ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۲۰۰ تن محصولات فولادی (افت ۵.۸ درصدی) تولید کردند.

در بخش کاتد مس آمارها در مقایسه با پارسال افزایش نشان می‌دهد و کارخانجات موفق به تولید ۲۲۷ هزار و ۹۰۰ تن از این محصول شدند که حاکی از رشد ۶.۵ درصدی است.

بیشترین میزان رشد تولید محصولات منتخب معدن و صنایع معدنی نیز در این مدت برای شمش آلومینیوم با ۲۴.۷ درصد رقم خورد و چهار شرکت بزرگ داخلی ۴۱۱ هزار و ۲۰۰ تن از این محصول تولید کردند.

سیمان دیگر محصول بخش معدن و صنایع معدنی است که ۹ ماهه امسال را کاهشی پشت سر گذاشت، به‌طوری که کارخانجات سیمان توانستند ۴۸ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول تولید کرده و افت ۹.۱ درصدی ثبت کنند.

در تولید آلومینا و کنسانتره زغال‌سنگ نیز کاهش تولید را شاهد بودیم، چنان‌چه تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور با تولید ۱۷۵ هزار و ۱۰۰ تن محصول، افت ناچیز یک دهم درصدی ثبت کرد.

همچنین در تولید کنسانتره زغال‌سنگ کاهش ۱۱.۷ درصدی ثبت شد و شرکت‌ها یک میلیون و ۸۱ هزار و ۴۰۰ تن از این محصول تولید کردند.

برپایه این گزارش، کارخانجات داخلی تا پایان آذرماه امسال یک میلیون و ۹ هزار و ۹۰۰ تن شیشه جام (رشد ۱۹.۱ درصدی)، ۵۴۶ هزار و ۲۰۰ تن ظروف شیشه‌ای (رشد هفت دهم درصدی)، ۴۵ هزار و ۶۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۱۱ درصدی) و  ۷۳ هزار و ۹۰۰ تن چینی بهداشتی (افت ۱۶.۴ درصدی) تولید کردند.

آمارهای فوق بیانگر بازگشت رونق به اکثر تولیدات صنعتی کشور است که می‌توان علت آن را تغییر سیاست‌های اقتصادی کشور با شروع به کار دولت سیزدهم دانست که به جای نگاه به خارج و معطل مذاکرات ماندن، به دنبال تسهیل امور برای فعالان اقتصادی داخلی از طریق رفع موانع کسب‌وکار، تامین مالی زنجیره‌ای و احیای بازارهای صادراتی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |