جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 110972 14:58 1399/06/13
تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل منفی شد

تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل منفی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل منفی شد

تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل منفی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهن اقتصاد به نقل از ایسنا، گزارش رسمی که اخیرا مرکز آمار در رابطه با وضعیت رشد اقتصادی در بهار امسال اعلام کرد نشان داد که رشد در دو بخش با نفت و بدون نفت منفی شده است؛ به طور ی که تولید ناخالص داخلی همراه با نفت ۳.۵ درصد و بدون نفت ۱.۷ درصد کاهش داشت.

بررسی وضعیت رشد اقتصادی از بهار پارسال تا امسال از این حکایت دارد که رشد تولید همراه با نفت از منفی ۹.۹ درصد در بهار پارسال به منفی ۳.۵ در بهار امسال رسیده که حدود ۶.۵ درصد بهبود یافته است. در این بین رشد اقتصادی در شش ماهه دوم سال گذشته به منفی ۱۰، ۹ ماهه به منفی ۷.۱ و در پایان سال گذشته منفی ۶.۹ درصد بوده است.

در بخش بدون نفت نیز رشد اقتصادی از درجه منفی کمتری برخوردار است چرا که اثر کاهش صادرات نفت در این بخش ملموس نیست. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی ایران بدون نفت در بهار پارسال منفی یک بوده که در شش ماهه دوم به منفی ۰.۶، ۹ ماهه ۰.۲ و پایان سال منفی ۰.۵ درصد رسیده است، اما در بهار امسال رشد منفی تر شده و تا منفی ۱.۷ درصد ثبت شده است.

اوضاع رشد در بخش های اقتصادی

اما بررسی وضعیت رشد اقتصادی در بین ۱۷ فعالیت عمده اقتصادی نشان می‌دهد که ۱۱ رشته رشد منفی و ۶ رشته رشد مثبت دارد. این در حالی است که در گروه کشاورزی رشد اقتصادی از ۴.۷ در بهار پارسال به ۰.۱ در بهار امسال رسیده که ریزش ۳.۷ درصدی دارد.

در گروه صنایع نیز رشد از منفی ۲۰.۳ به منفی ۴.۴ رسیده که نشان‌دهنده بهبود حدود ۱۶ درصدی ولی همچنان است. گروه صنایع و معادن بدون نفت نیز وضعیت بهتری در پیش گرفته و از منفی ۱.۳ در بهار پارسال به یک درصد افزایش دارد.

در بخش استخراج نفت و گاز طبیعی نیز بهبود حدود ۲۷ درصدی ثبت شده؛ به نحوی که از منفی ۴۱.۳ در بهار پارسال به منفی ۱۴.۳ درصد می رسد. در بخش‌های دیگر می‌توان به رشد منفی ساختمان اشاره کرد که از ۸.۸ بهار پارسال به منفی دو در بهار امسال کاهش دارد. در گروه خدمات رشد همچنان منفی است و از منفی یک به منفی ۳.۵ کاهش دارد.

اما بالاترین حد رشد منفی به گروه خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی برمی‌گردد که از منفی ۰.۲ در بهار پارسال با ریزش نزدیک به ۶۳ درصدی به منفی ۶۳ درصد رسیده است.

در واسطه‌گری مالی رشد وجود دارد و از ۰.۸ به ۱۰.۳ افزایش پیدا کرده است و در حوزه مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار نیز ریزش نزدیک به ۱۲ درصدی ثبت شده به طوری که از ۵.۸ تا منفی ۶.۱ ریزش داشته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |