پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 128114 18:32 1399/10/16
تولید مسکن دیگر توجیه ندارد!

تولید مسکن دیگر توجیه ندارد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید مسکن دیگر توجیه ندارد!

تولید مسکن دیگر توجیه ندارد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد:

مهناز اسماعیلی-روز گذشته، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های رسمی کشور، افزایش تولید مسکن و برخورد با سوداگرانی که آرامش بازار مسکن را بر هم می‌زنند ضروری دانست و گفت: جالب است که نخود و لوبیا ستاد تنظیم بازار دارد اما مسکن ندارد.

مصطفی قلی خسروی با اشاره به کاهش نرخ دلار در هفته‌های اخیر گفت: از اواسط آبان ماه به دنبال تحولات سیاسی که به کاهش قیمت دلار انجامید، قیمت مسکن نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد؛ قبل از آن طی یک سال بر اساس آمارهای رسمی قیمت‌ها ۹۹ درصد بالا رفته بود. بعد آقایان آمار دادند که قیمت در آبان ماه ۱.۱ درصد افت کرده است. یک درصد در مقابل آن ۹۹ درصد چه عددی است؟ نوسانات جزئی اصلاً ارزش بیان کردن ندارد. باید کاری کنیم که قیمت‌ها پایین بیاید و مردم بتوانند خانه دار شوند.

خسروی خاطرنشان کرد: من عمری را در بخش مسکن گذرانده‌ام؛ حدود ۵۰ سال مشاور املاک و ۲۷ سال در اتحادیه هستم. روزانه مشاوران املاک برای تمدید پروانه به من مراجعه می‌کنند و وضعیت بازار را می‌پرسم. نبض بازار دست من است و اعلام می‌کنم که افت قیمت بسیار بیشتر از آمار رسمی است. اما می‌بینیم که بساز و بفروش‌ها بیان می‌کنند قیمت‌ها پایین نیامده؛ اینها منافع خود را می‌بینند. عده‌ای از مسئولان هم خواسته یا ناخواسته با آنها همگام می‌شوند.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان به گفتگو پرداخت.

فرشید پورحاجت درباره اظهارنظر رییس اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن گفت: اولین نکته در اینجا درباره رونق و رکود است، متاسفانه این واژگان به درستی در اقتصاد کشور صرف نمی شود و به راحتی اطلاعات غلط به جامعه می دهند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: رکود و رونق در حوزه تولید باید سنجیده شود، به عبارتی ما وقتی می گوییم در یک صنعت رکود یا رونق صورت گرفته است، در خصوص تولید یا کاهش تولید صحبت می کنیم. اینکه در بازار، خرید و فروش کالایی کاهش پیدا می کند، اسمش رکود نیست اما متاسفانه رییس اتحادیه املاک و بسیاری از کارشناسان اعلام می کنند صنعت ساختمان دچار رکود شده است. اساسا ما فعلا رکودی در صنعت ساختمان نداریم اما کاهش معاملات صورت گرفته است.

وی افزود: موضوع دوم درباره سخنان کاملا غیرکارشناسی و غیرمستدل رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران است که به نظر می رسد جایگاهش مشخص است و بهتر است فقط درباره تهران اظهارنظر کند و آن را به کل کشور تعمیم ندهد. مضاف بر اینکه، ما هم در حال رصد بازار هستیم، اساسا وقتی که معاملات به شدت کاهش پیدا کرده است، آقای خسروی این آمار را از کجا به دست آورده است که 15 درصد کاهش قیمت مسکن صورت گرفته است؟ ما وقتی مبانی آماری را بررسی می کنیم، باید داده های ورودی کافی داشته باشیم تا بتوانیم یک خروجی مناسب از آن دریافت کنیم. اینکه بگوییم در هزار معامله، 10 تا 15 درصد قیمت پایین آمده است، اصلا نسنجیده و غیرکارشناسی است اما در خصوص بدیهیات بازار مسکن، گزارشی که بانک مرکزی به نظرم می رسد که ارائه کرده است، قابل استناد است و ما هم به آن استناد می کنیم.

پورحاجت با بیان اینکه اما آن چیزی که در کف بازار رخ داده است، شاید در مناطقی که عمده سوداگری و دلالی در بازار مسکن وجود داشته، قیمت کاهش یافته است، تصریح کرد: اتفاقا شخص آقای خسروی بهتر می داند که این افراد، چه کسانی هستند. شاید در آن مناطق کسانی به قصد سرمایه گذاری یا سوداگری وارد بازار مسکن شدند و بدون علم و آگاهی اقدام به خرید کردند و الان مجبورند که آن ملک را بفروشند و مشتری هم ندارند و برای افزایش قدرت نقدشوندگی آن، قیمت را کاهش می دهند. اما به طور کلی، در کل کشور، کاهش قیمت رخ نداده است. علاوه بر این، مصالح ساختمانی در یک ماه گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در واکنش به اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس درباره سود 300درصدی سازندگان مسکن گفت: نمایندگان در مجلس نشستند و از کف بازار مسکن خبر ندارند. برنامه های اجرایی تولید مسکن در رسانه ها باید رصد شود. آنچه ما به عنوان بخش تولید کشور رصد می کنیم، متاسفانه دیگر تولید مسکن توجیه ندارد و بخش تولید، نسبت به سایر بازارها، درآمدی که باید داشته باشد را ندارد. علاوه براین، آنچه که ما داریم می بینیم هجمه و سخنان ناصواب چه از طرف وزارتخانه و چه از تربیون مشاوران اتحادیه املاک، فضای کسب و کار و تولید کشور را در کشور به سمت هدایت می کند که تولید مسکن صرفه اقتصادی ندارد و این مسیر برای اقتصاد کشور و مسکن کشور که یک صنعت مولد و لوکوموتیو اقتصاد است، درست نیست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |