چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 141286 22:38 1400/02/24
تولید مسکن در سردرگمی سنگین پاندمی کرونا

تولید مسکن در سردرگمی سنگین پاندمی کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید مسکن در سردرگمی سنگین پاندمی کرونا

تولید مسکن در سردرگمی سنگین پاندمی کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی- به دنبال شیوع کرونا از سال گذشته تاکنون صاحبین بسیاری از مشاغل ازجمله فعالین حوزه صنعت ساختمان و مشاورین املاک با مشکلات بسیاری مواجه شدند به طوری که برای کنترل این ویروس محدودیت‌های کرونایی اعمال شد که به تعطیلی کسب‌وکارهای این حوزه منجر شد.

به گزارش جهان اقتصاد، کرونا میهمانی ناخوانده که امروز در موج چهارمش تلفات بسیاری را در گوشه و کنار دنیا به بار می آورد و شرایط اقتصادی بسیار دشواری را برای بسیاری از مشاغل در جهان و به ویژه در کشور ایجاد کرده است، شرایط نابسامان بازار مسکن از سال گذشته تاکنون خود گویای تاثیرات ورود این ویروس منحوس است، کاهش حجم معاملات مسکن، نامتوازن بودن عرضه و تقاضا و نوسانات قیمتی ارز و انصراف متقاضیان مسکن برای خرید ملک و سوق پیدا کردن سرمایه‌ها از بازار مسکن و سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر از جمله مواردی است که می توان به احوالات این بازار آشفته اشاره کرد.ازهمه این موارد که گذر کنیم خروج سرمایه‌های بخش خصوصی نیز از این حوزه بر سخت تر شدن شرایط افزوده است. البته با وجود بحث واکسیناسیون شاید دوباره اقتصاد جهانی و حتی اقتصاد ایران جان دوباره ای گیرد اما در همین شرایط نامعلوم این پاندمی هم باید به فکر چاره ای اساسی بود البته نه فقط تصمیمات مقطعی بلکه تصمیماتی که عملیاتی شود و بازار مسکن را نجات دهد.

چندی پیس رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوردر تحلیل وضعیت بازار مسکن با اشاره به اینکه بازار مسکن در حال حاضر گیج است،گفت: مصرف کننده انتظار دارد قیمت مسکن کاهش یابد و فروشنده منتظر بالا رفتن قیمت است و با توجه به اینکه ماه رمضان و انتخابات ریاست جمهوری را هم در پیش رو داریم ابهامات بازار بیشتر شده است.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه ابهامات قیمتی باعث رکود در بازار شده است، افزود:در حال حاضر فردی که می خواست واحد سه خوابه بخرد، دو خوابه خرید و فردی که دوخوابه می خواست یک خوابه خریده و فردی که یک خوابه می خواست، مجبور به رهن کامل یک واحد شده است؛ در کل وضعیت نشان دهنده رونق معاملات مسکن نیست. رونق بازار زمانی حاصل می شود که فردی واحد دو خوابه را تبدیل به سه خوابه کند، آنگاه می توان گفت رونق در بازار حاصل شده است.

وی با بیان اینکه وقفه در بازار مسکن باعث بروز سکته در این بازار شده است، تصریح کرد:در شرایط کنونی باید منتظر تاثیر تصمیمات جدید شد، برای نمونه سامانه املاک که از 19 فروردین امسال فعالیت خود را آغاز کرده و تا دو ماه دیگر مردم باید اطلاعات املاک خود را وارد سامانه کنند، تاکنون تاثیری در معاملات نداشته است، اما از آنجایی که خانه‌های بالای 10 میلیارد تومانی مشمول مالیات شده اند، اجرای این مصوبه منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت املاک در کشور می شود؛ از طرف دیگر باید توجه داشت که در حال حاضر رکود موجود در بخش مسکن تورمی نیست به همین دلیل قیمت‌ها بیشتر روندی نزولی دارد.

او با تاکید بر اینکه برجام ربطی به بازار مسکن ندارد، تصریح کرد:وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که قیمت مسکن باید در سال جاری 25 درصد کاهش یابد، اما ما معتقدیم که قیمت مسکن باید بیش از این کاهش یابد و این افزایش قیمتی که در تهران رخ داده در تمام کشور تاثیر گذاشته است و بنابراین کاهش قیمت ها هم باید در تمام استان ها به وجود بیاید.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه جدول قیمت تمام شده ساخت املاک در کشور با نرخ های بسیار پایین‌تری از آنچه که بساز و بفروش ها اعلام می کنند منتشر شده است، گفت:در حال حاضر مشکل اینجاست که برای نخود و لوبیا در کشور ستاد تنظیم بازار داریم، اما برای بازار مسکن چنین ستادی نداریم و با وجود اینکه قیمت ساخت در کشور بسیار پایین تر از قیمت هایی است که امروز در معاملات گفته می‌شوند اما معاملات انجام می شود و متاسفانه نظارت هم بر این بخش ضعیف است، بنابراین روند قیمت‌ها باید رو به کاهش برود، هرچند عده ای از بساز و بفروش ها نمی‌خواهند باور کنند که قیمت ملک پایین می آید.

او درباره دلایل گرانی قیمت مسکن در کشور، گفت:در یک دوره ای بخش خصوصی مسکن می ساخت و به آن ها اعلام می‌شد که نباید بیشتر از 30 درصد سود از مصرف کننده ها بگیرند، اما در حال حاضر بانک ها و ارگان های دولتی ساخت و ساز می کنند و از تسهیلات دولتی هم استفاده می کنند و در نهایت باعث گرانی قیمت مسکن هم شده اند، از این رو امروز ما به عنوان کارشناس بخش مسکن معتقدیم که بخش هایی همچون بانک ها و ارگان های دولتی باید از ساخت و ساز بیرون بروند چراکه اتفاقاتی که در چند سال اخیر در بخش مسکن بروز کرد در نتیجه عملکرد این نهادهاست و با عرضه گران مسکن به بازار عملا قیمت‌ها را به طرز وحشتناکی بالا بردند.

اخیرا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته است که با بهبود وضعیت شرایط اقتصادی و کاهش نرخ دلار و سکه قیمت مسکن و بازار اجاره هم به سمت آرامش و نزول قیمتی در حرکت است.

خبرنگارجهان اقتصاد در ادامه بررسی اثر کرونا بر صنعت ساخت وساز و آخرین وضعیت بازار مسکن با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور بیان کرد: آسیب ناشی از کرونا بر صنعت ساختمان بر کسی پوشیده نیست به طوری که در شرایطی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطرح بود، باید بخش تولید مسکن در اجرای پروژه‌ها فعال نگاه داشته می‌شد بنابراین شرایط دشواری را شاهد بودیم به طوری که بخش خصوصی با یک سوم ظرفیت به اجرای پروژه‌ها مشغول بود و از سرعت کار نیز کاسته شده بود.

**به‌خطرافتادن سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در اثر کرونا

پورحاجت بیان کرد: به دنبال شیوع پاندمی کرونا سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن با مخاطره مواجه شد.

وی عنوان کرد: مهمترین آسیبی که در حوزه مسکن وارد آمد نتیجه سیاست‌های نادرست بود که در سال گذشته اعمال شد به طوری که براساس دستورات وزیر راه و شهرسازی از خرید و فروش ملک در سایت‌ها و فضای مجازی جلوگیری شد و به دنبال این قضیه بسیاری از مشاوران املاک تعطیل و به تبع با کاهش معاملات مواجه شدند و این وضعیت بر نظام عرضه و تقاضا نیز خلل وارد کرد و برای نظام توزیع نیز مشکلاتی به وجود آمد.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور بیان کرد: به دنبال مشکلات ایجاد شده در نظام توزیع مسکن صدمات بسیاری برای خریداران مسکن ایجاد خواهد شد.

**لزوم برنامه‌ریزی در حوزه مسکن

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: با توجه به مشکلات فوق و تاثیرات ناشی از کرونا بر صنعت ساختمان نمی‌توان از نظر ریالی برآورد کرد که چه میزان خسارت در این حوزه وارد شده است و قابل محاسبه نیست اما نظام عرضه و تقاضا در کشور با چالش اساسی روبرو ست که می‌طلبد برنامه‌ریزی منسجم در این حوزه صورت پذیرد.

پورحاجت تاکید کرد: بخش خصوصی همچنان با توجه به این وضعیت در تلاش بوده است تا با ارائه راهکارهای مناسب پروژه‌های حوزه تولید مسکن همچنان فعال باشد اما پدیده کرونا از یک سمت و سونامی افزایش قیمت‌ها و جنگ ناصواب اقتصادی در کشور شرایط را برای بخش خصوصی با مخاطره مواجه کرد و تاکنون در این حوزه هیچ گونه حمایتی از تولیدکنندگان بخش مسکن صورت نگرفته است. حتی مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی را برای بخش تولید و کارآفرینان و آن قسمتی که قرار بود سیاست‌های مشوقانه‌ای را برای آنها در نظر بگیرند، مورد توجه قرار ندادند.

به گفته وی، ۳۰ درصد فعالین بخش خصوصی به واسطه سونامی قیمت‌ها یا بهتر بگوییم شکاف عظیم قیمتی رخ داده از گردونه بازار مسکن خارج شدند یعنی یک‌سوم سرمایه‌های بخش خصوصی به دلیل شرایط اقتصادی ایجاد شده در کشور طی سال گذشته خارج شد.

**پروسه تولید مسکن به سردرگمی سنگینی دچار شده است

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور عنوان کرد: امروز بنگاه‌های کوچک اقتصادی که در یک مقطع در کشور فعالیت می‌کردند و به تولید 5الی 20 واحد مسکونی مشغول بودند، بخش عظیمی از آنها از بازار مسکن خارج شدند. قیمت فروش مسکن در این حوزه مانند طرح اقدام ملی نیست که شناور تعریف شده باشد بلکه قیمت‌ها مقطوع بوده و پروسه تولید مسکن به سردرگمی سنگینی دچار شده است.

پورحاجت گفت: امروز از یک سو بعضی از فعالان بخش خصوصی بسیاری از واحدهای مسکونی را با قیمت مقطوع فروختند و از یک‌سو به دلیل درگیری با پروسه تولید مسکن نتوانستند سرمایه خود را در چرخه اقتصادی به گردش درآورند.

به گفته وی،امروز زمین به عنوان مهمترین فاکتور در تولید مسکن با افزایش قیمت چندبرابری مواجه است و بخش تولید به ویژه بنگاه‌های اقتصادی کوچک نمی‌تواند با سرمایه خود همین زمین را خریداری کند.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: به لحاظ ساختاری اقتصاد کشور در ۱۵ روزه ابتدایی سال جاری تعطیل بود و در ۱۵ روز دوم نیز شرایط کشور به گونه‌ای بود که یک قرنطینه کلی را تجربه نمودیم بنابراین در چهل روز ابتدای سال ۱۴۰۰ اتفاق خاصی در حوزه مسکن رخ نداد اما براساس بررسی‌های میدانی صورت گرفته جنب و جوش در بازار مسکن صورت گرفته است و مردم به دنبال خرید مسکن مورد انتظارشان هستند البته اگر شرایط برای آنها مهیا شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |