جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 156892 14:14 1400/07/17
تولید لوازم خانگی امسال به 16.5 میلیون دستگاه می‌رسد

تولید لوازم خانگی امسال به 16.5 میلیون دستگاه می‌رسد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید لوازم خانگی امسال به 16.5 میلیون دستگاه می‌رسد

تولید لوازم خانگی امسال به 16.5 میلیون دستگاه می‌رسد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، مهدی صادقی‌نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت امروز در نشست هم‌اندیشی با تولیدکنندگان لوازم‌خانگی و بررسی اهداف و برنامه‌های این صنعت در وزارت صنعت گفت:‌ سال 96 که محدودیت ارزی نبود و تحریم هم گسترده نشده بود، تولید لوازم خانگی به 11 میلیون دستگاه رسید و از 30 خرداد 97 که ممنوعیت واردات 1500 قلم کالای ساخته شده ابلاغ شد از جمله واردات لوازم‌خانگی هم ممنوع شد. در سال بعدی تولید به 8 میلیون دستگاه رسید و سال 99 تولید به 15.5 میلیون دستگاه رسید و امسال پیش‌بینی می‌شود 16.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شود.

وی گفت:‌ ظرفیت نصب شده تولید لوازم‌خانگی در کشور ما به حدود 20 تا 22 میلیون دستگاه است اما از این ظرفیت به طور کامل استفاده نمی‌شد و در شرایط تحریم و مشکلات ارزی تولیدکنندگان ما تلاش کردند ظرفیت خالی را تکمیل کنند به عنوان مثال سال قبل و در دولت قبلی دو مجموعه ایرانی توانستند در ابتدا و انتهای سال خط تولید 300 هزار یخچال و فریزر را راه‌اندازی کنند که در این دو مجموعه دو خط 300 هزار دستگاهی یخچال راه‌اندازی شد.

صادقی‌نیارکی گفت: سرمایه‌گذاران صنعت لوازم‌خانگی نیاز به اطمینان خاطر دارند و با کاهش منابع ارزی می‌خواهند با افزایش صادرات و رقابت در افق 1404 به نسبت دو به یک در مورد صادرات به واردات لوازم خانگی برسند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت این را هم گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی باید حقوق مصرف‌کننده و خدمات پس از فروش را رعایت کنند چون مصرف‌کننده ذی‌حق است باید برند ملی در لوازم خانگی توسعه یابد افزایش عمق ساخت داخل و افزایش کیفیت و داخلی‌سازی قطعات مدنظر است.

در این مراسم سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد گلایه تولیدکنندگان درباره قاچاق لوازم‌خانگی گفت:‌سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم از اول مهرماه شروع کردیم تا جریان کالاها و جریان مالی کالاها را تا آخر آذرماه رصد کنیم.

وی همچنین گفت:‌در صادرات لوازم خانگی هم صادرات صنعت و قطعات و محصولات باید انجام شود.

وی همچنین در مورد مواد اولیه گفت: بازار پایه فولاد و پتروشیمی که در بخش لوازم‌خانگی وجود دارد در داخل کشور وجود دارد سهمیه‌ها، رانت‌ها و امضاء‌های طلایی در این بخش برداشته می‌شود.

وزیر صنعت همچنین از تهیه آئین‌نامه‌ای خبر داد که از امروز اجرا می‌شود و در بخش صنعت مزیت‌هایی برای تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در نظر گرفته می‌شود همچنین با تقسیم کار و تولید انبوه موافق هستم و ما تلاش می‌کنیم در قوانین نظارت کنیم و برای تولیدکنندگان تسهیل‌گری انجام دهیم تقسیم کار، تهیه استانداردها در لوازم‌خانگی حرف درستی است و تلاش می‌کنیم استانداردها در صنعت لوازم خانگی را ارتقاء دهیم.

به گفته وزیر صنعت 80 درصد مشکلات صنعت لوازم‌خانگی مربوط به بیمه اجتماعی، مالیات و تأمین مالی است که باید تلاش کنیم آن را رفع کنیم. همچنین کاهش قدرت خرید مردم اگر اتفاق افتاده می‌توان با صادرات محصول بخشی از بازار را جبران کرد همچنین در زمینه ارتقاء قدرت خرید مردم هم تلاش می‌کنیم.

به گفته وزیر صنعت، قرار است اهداف کیفیت، قیمت و صادرات لوازم خانگی تا 15 آبان ماه مشخص شود، صنعت لوازم‌خانگی در کشور ما بالغ است و ظرفیت فراوانی دارد.

وزیر صنعت گفت:‌وقتی دولت برنامه دارد در 4 سال تعداد 4 میلیون مسکن تولید کند یعنی 4 میلیون تقاضا برای تلویزیون، پکیج، یخچال، کولر و سایر لوازم‌خانگی است در بخش مصرف انرژی به ویژه در کولر گازی تلاش می‌کنیم استانداردها رعایت شود و در دوشنبه این هفته آقای پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت جلسه‌ای برگزار می‌کند و دوستانی که مایل هستند موانع صادرات آنها حل شود در این جلسه شرکت کنند.

وی گفت:‌در این جلسه 95 درصد مباحث صنعت لوازم‌خانگی گفته شد و چیزی خارج از این نیست دوستان همه اشراف دارند ما یک تغییر ساختار در وزارت صنعت انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم همه مباحث لوازم‌خانگی توسط آقای صادقی‌نیارکی و آقای گردان دنبال شود. از مشکلاتی مانند قاچاق، تأمین مالی، مشکلات تولید و استاندارد همه توسط این افراد پیگیری می‌شود.

وی همچنین در مورد توسعه صادرات محصولات گفت: اگر کیفیت قابل رقابت باشد می‌‌توان در صادرات لوازم خانگی هم صادرات خوبی انجام داد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |