پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 130950 18:54 1399/11/08
تولید سالانه ۱۰ میلیون تُن محصولات پایین دستی در قشم

تولید سالانه ۱۰ میلیون تُن محصولات پایین دستی در قشم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید سالانه ۱۰ میلیون تُن محصولات پایین دستی در قشم

تولید سالانه ۱۰ میلیون تُن محصولات پایین دستی در قشم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس واحد نفت، گاز و پتروشیمی منطقه آزاد قشم در گفتگو با جهان اقتصاد خبر داد

قشم به عنوان بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان و بزرگترین جزیره خلیج فارس بعد از جزیره خارک، یکی از مهمترین مناطق حوزه نفت و گاز در جنوب کشور محسوب می شود که ظرفیت‌های فراوانی در این حوزه دارد و امتیازاتی که در حوزه معافیت‌های مالیاتی در منطقه آزاد قشم برای سرمایه‌گذاران فراهم شده، سرمایه‌های زیادی را به این منطقه جذب کرده است.

مهدی نصیری، رئیس واحد نفت گاز و پتروشیمی منطقه آزاد قشم، درحاشیه نمایشگاه بین المللی نفت و گاز و پتروشیمی تهران در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد درباره آخرین اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه نفت و گاز و انرژی اظهار کرد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در منطقه آزاد قشم برای ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴ میلیارد دلار در پنج حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره‌سازی و سوخت‌رسانی، قشم به‌عنوان سومین هاب نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی ایران معرفی شده است.

وی تصریح کرد: موافقت وزارت نفت برای ایجاد ۴ پالایشگاه با خوراک نفت سنگین و فوق سنگین در قشم با رقم سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیون دلار، نشان از آینده توسعه‌ای جزیره با تمرکز بر این صنعت استراتژیک دارد.

نصیری خاطرنشان کرد: نخستین واحد پالایشگاهی در این حوزه، در سال ۱۳۹۵ عملیات احداث برای تولید ۷۰ هزار بشکه قیر در دو فاز ۳۵ هزار بشکه‌ای آغاز کرده که فاز نخست با سرمایه گذاری ۱۳۳ میلیون دلار در دی ماه سال جاری عملیات پیش راه اندازی آن آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز ساخت پنج مجتمع پتروشیمی در منطقه آزاد قشم توسط وزارت نفت و صنایع پتروشیمی ایران و تصویب شده است گفت: از یک سو تخصیص روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب خوراک گاز برای این صنعت که با عملیات اجرای خط ۳۰ اینچ انتقال گاز از خط سراسری به قشم شروع شده است و از سوی دیگر با توجه به نهایی شدن هاب نفت، گاز و پتروشیمی سلخ، می توان به طور قطع عنوان کرد در حال حاضر منطقه آزاد قشم بهترین مکان برای سرمایه گذاری و حضور علاقمندان به صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی و صنایع پایین دست آن است.

وی افزود: با راه اندازی این ۵ واحد، جزیره می تواند سالانه ۱۰ میلیون تُن محصولاتی مانند متان، متانول، پروپیلین و پلی پروپیلن و محصولات پایین دستی تولید و صادر نماید.

رئیس واحد نفت گاز و پتروشیمی منطقه آزاد قشم بیان کرد: فاز نخست واحد ذخیره سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ظرفیت ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام با حجم سرمایه گذاری ۲۱۷ میلیون دلار در شهریورماه به بهره برداری رسیده است و همزمان فاز دوم این طرح با ظرفیت ۳.۲ میلیون بشکه نیز درحال اجراست.

وی ادامه داد: این سایت ذخیره سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق خط انتقال به شبکه نفت سراسری کشور متصل است و در صورت ایجاد خط انتقال و SPM  در ساحل سوزا، این سایت برای عملیات صادرات محصولات آماده خواهد شد.

وی عنوان کرد: اقدامات انجام شده در ساخت اسکله برای عملیات سوخت رسانی و خدمات به کشتی‌های عبوری در خلیج فارس با ظرفیت ۵۰ هزار تن و سرمایه گذاری بالغ بر ۴۸۵۰ میلیارد ریال که در منطقه هاب سلخ به مرحله بهره برداری رسیده و اخیراٌ با عنایت به تصویب گمرک تخصصی، مشتقات نفتی در مرز دریایی سلخ نیز بخش دیگری از زیرساخت‌های نرم افزاری و اداری آماده شده در این منطقه است.

نصیری با بیان اینکه همچنین منطقه آزاد قشم و وزارت نفت یک مجوز دیگر برای تاسیس واحد سوخت رسانی با ظرفیت ۵۰ هزار تُن به همراه تمامی طرح‌های جانبی صادر نموده و عملیات اجرایی آن شروع شده است اظهار کرد: زیرساخت دیگر در دست احداث این منطقه، ساخت یک اسکله نفتی با ظرفیت ۱۴.۵ میلیون تُن در سال با ۵۳ میلیون یورو سرمایه گذاری در سایت پالایشگاهی کاوه است که به منظور تامین واردات خوراک پالایشگاه‌های قشم و بارگیری فرآورده‌های نفتی صادراتی در حال اجراست؛ که با توجه به پیشرفت ۷۵ درصدی طرح برابر برنامه تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ قابل بهره برداری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح ایجاد دو نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید هر کدام ۵۰۰ مگاوات برق و ۱۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین در روز، بخش دیگری از تلاش‌های سازمان منطقه آزاد قشم در راستای خودکفایی جزیره در بخش تامین انرژی است که یک واحد با ۳۴۰ مگاوات تولید در شهریورماه به بهره برداری رسیده و وارد مدار شبکه سراسری برق شده و واحد دیگری نیز با ظرفیت ۳۲۰ مگاواتی با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در دست احداث است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |