پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 163223 11:02 1400/09/06
تولید خشکبار نصف شد

تولید خشکبار نصف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید خشکبار نصف شد

تولید خشکبار نصف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، مصطفی احمدی با اشاره به کاهش تولید خشکبار، گفت: در سال جاری خشکسالی تاثیر خود را در میزان تولید گذاشته و تولید در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی به خود گرفته است.

وی با اشاره به افزایش قیمت خشکبار، گفت: کشاورز و آجیل‌فروشان از تورم حاکم بر بازار و کشور بی‌نصیب نماندند. چراکه هزینه‌های جانبی مانند هزینه کارگر، حمل و نقل و .... افزایش پیدا کردند در نتیجه شاهد بالا رفتن قیمت نهایی این محصولات شدیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت تخمه‌جات از مبدا افزایش پیدا کردند، تصریح کرد: قیمت تخمه ژاپنی نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است چراکه کشاورزان سبزوار از مبدا قیمت این محصول را بالا بردند.

به گفته وی، صادرات تخمه ژاپنی به عراق باعث افزایش قیمت این محصول شده است. کشاورزان تمایل دارند که محصول خود را به بازرگانان عراقی بفروشند تا به مصرف‌کنندگان داخلی.

این فعال اقتصادی ادامه داد: عراقی‌ها در گذشته جنس مورد نیاز خود را از تهران تهیه می‌کردند اما هم‌اکنون سازو کارهای تجارت در ایران را فرا گرفتند و خود مستقیم با باغداران و کشاورزان وارد معامله می‌شوند. در گذشته کشاورز جنس را به تهران ارسال می‌کرد و هزینه کارگر و حمل و بار و..... پرداخت می‌کرد اما با فروش محصول به بازرگانان عراقی تمام این مراحل حذف شدند در نتیجه سود بیشتری عاید کشاورز می‌شود.

بنا به اظهارات رییس اتحادیه آجیل و خشکبار، پسته و تخمه ژاپنی وارد نمی‌شود.

وی با اشاره به توقف ثبت سفارش تخمه کدو، بیان کرد: یکی از تبعات منع ثبت سفارش یک محصول افزایش قیمت آن در بازار داخلی است. به نظر من باید در وضع قوانین منع صادراتی به مصرف‌کننده داخلی نیز توجه شود. میزان تولید تخمه کدو نسبت به مشابه سال گذشته 50 درصد افت کرد و اگر این محصول ثبت سفارش می‌شد باز هم شاهد افزایش قیمت آن بودیم اما می‌توانستیم با واردات این محصول افزایش قیمت این محصول را کنترل کنیم.

احمدی بابیان اینکه خشکسالی در میزان تولید و کیفیت محصول تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: گردو، فندق، انجیر و کشمش امسال کیفیت لازم را نداشت.

وی بااشاره به تبدیل باغات بادام زمینی به ویلا، بیان کرد: میزان تولید این محصول با میزان مصرف هماهنگ نیست. بادام زمینی آستانه اشرفیه بالاترین کیفیت را در دنیا دارد اما متاسقانه زمین‌های آن تبدیل به ویلا شده است. همچنین این محصول در دشت مغان تولید می‌شود اما کیفیت آن مانند آستانه نیست از این‌رو با کاهش تولید داخلی برای تامین نیاز بازار باید این محصول از چین وارد شود.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار بابیان اینکه 80 درصد تولید تخمه‌جات در ایران دیمی است، بیان کرد: وقتی نزولات آسمانی کم شود تاثیرش را در تولید می‌گذارد. خشکسالی امسال باعث شد برخی باغداران تولید را در سال جاری غرقابی کنند. اما این امکان برای تمام باغداران میسر نبود کسانی‌که موفق شدند هزینه تولید برای آنها چندین برابر افزایش پیدا کرد.

وی با ااشاره به لزوم اصلاح مدل صادرات و واردات آجیل و خشکبار در کشور، بیان کرد: من پیشنهاد می‌کنم زمان صادرات را تغییر بدهیم متاسفانه بعد از برداشت محصول سخن از صادرات آن به میان می‌آید که این مسئله باعث افزایش قیمت پایه محصول می‌شود.

به گفته احمدی، در راستای حمایت از مصرف‌کننده داخلی صادرات باید در اواسط فصل برداشت صورت بگیرد. علاوه بر این صادرات باید در زمان پیک مصرف داخلی متوقف شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: برای تنظیم بازار در مقاطعی که جنس در بازار کم است می‌توان به‌صورت کنترل شده اجناسی را وارد کرد. این تصور که ما خود تولید داریم از این‌رو باید مانع واردات شویم از اساس با اصول بازار منافات دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |