جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 138616 19:27 1400/01/31
تولید انرژی پاک؛ ناچیز اما انکارنشدنی

تولید انرژی پاک؛ ناچیز اما انکارنشدنی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید انرژی پاک؛ ناچیز اما انکارنشدنی

تولید انرژی پاک؛ ناچیز اما انکارنشدنی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-امروزه با توجه به پایان یافتن عمر نفت و گاز و خطرات ناشی از سوخت های فسیلی بسیاری از کشورهای جهان به سمت تولید انرژی پاک گرایش پیدا کردند تا علاوه بر بهره‌مندی ازر مزایای آن بتوانند محیط زیست را نیز حفظ کنند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ کشورهای مختلف بنا به پتانسیل و موقعیت جغرافیایی خود از انرژی پاک استفاده می‎کنند چرا که تولید این انرژی آلودگی به دنبال ندارد. اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی‎های تجدیدپذیر(IRENA)و شرکت شبکه ایالتی چین (SGCC) تفاهم‌نامه‌ای را برای همکاری نزدیک برای پیشبرد انتقال انرژی پاک از طریق پیشرفت‎های سیستم قدرت امضا کرده‌اند که این مساله اهمیت و جایگاه انرژی پاک در کشورها را اثبات می‎کند اما کشورایران با وجود ظرفیت‎های بسیار در زمینه استفاده از منابع انرژی پاک مانند انرژی باد، خورشید، زمین‌گرمایی و نظایر آن همچنان به‌ استفاده از انرژی‌های‎ فسیلی گرایش دارد و هرچند در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری نسبت به انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشورمان شدت یافته اما سهم ما در این حوزه نسبت به دیگر کشورهای جهان اندک است و ضرورت دارد تا هرگونه اقدام در این حوزه شتاب گیرد.

در این زمینه خبرنگار جهان اقتصاد با اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می‎خوانید.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به جایگاه انرژی پاک درجهان گفت: انرژی پاک در کشوری مانند سوییس تحت عنوان Formal Energy است یعنی استفاده از انرژی گرمایی کره زمین یعنی با وجود آهن مذاب در وسط کره زمین از این انرژی استفاده می کنند و هیچ گونه آلودگی هم ندارد. حتی پنل یا صفحاتی وجود دارد که نور خورشید را می‎گیرند واز انرژی آن استفاده می کنند که البته آن هم هیچ گونه آلایندگی به همراه ندارد.

کهرم افزود: بهره‌مندی از انرژی باد در کشورهای مختلف جهان جمله ایران از طریق نصب توربین‎های بادی درمنطقه ی منجیل نیز وجود دارد به طوری که این توربین‌ها پره ای را می‎چرخاند وانرژی الکتریسیته تولید می کند که آلایندگی را ایجاد نمی‎کند اما در مقابل متاسفانه سوخت‎ حاصل از سوزاندن مازوت درصنایع پتروشیمی شاهد هستیم که آلایندگی ناشی از آن به بروز بیماری‎ها از جمله سرطان منجر می‎شود، مازوتی که باید گفت صد درصد سرطان زا است.

به گفته‎ی وی، منشا تولید انرژی الکتریسته باید مشخص شود که با چه وسیله‌ای و چگونه به دست می‌آید؟ آیا از باد، انرژی زمین، امواج، جزر و مد دریا حاصل می‎شود؟ آیا آلایندگی ایجاد می کنند؟

این فعال حوزه محیط زیست اظهار کرد: در کشور ما از بدترین نوع انرژی استفاده می‎شود اما در کشوری مانند سوییس از زباله، انرژی و برق تولید می‌کنند بدون اینکه آلایندگی را به همراه داشته باشند بنابراین تولید انرژی همیشه با آلایندگی همراه نیست.

کهرم عنوان کرد: در کشور ما انرژی پاک وجود ندارد و حتی تاکنون یک مورد خودرو با استفاده از انرژی پاک تولید نشده است و هنوز به نفت، بنزین و گاز تکیه کردیم و آلاینده ترین انواع انرژی مورد استفاده قرار می‎گیرد همانند ماجرای آلودگی هوای شهرهای ایران که به واسطه سوخت مازوت طی چند ماه گذشته اتفاق افتاد.

وی با بیان این که برای تولید انرژی پاک تاکنون هیچ قدمی برداشته نشده است، گفت: ایران از منابع عظیم انرژی برخوردار است به‌طوری که در مناطق بادگیر مانند منجیل می توان از هزاران دستگاه Wind farms و حتی در کویر از انرژی خورشید استفاده کرد و روی پشت بام هر فرد می تواند یک پنل خورشیدی جانمایی شود اما در راه تولید این انرژی پاک قدمی برداشته نشده است. همه چیز کشور متکی به نفت است یعنی اگر اتومبیلی ساخته می شود باید نفت، گازوییل و بنزین مدنظر باشد و اگر شوفاژ و سیستم‌های گرمایشی استفاده می‎شود، بهترین گزینه سوخت گاز است که از منظر آلایندگی در بین محصولات نفتی جزو بهترین سوخت است.

این فعال حوزه محیط زیست افزود: امروزه در جهان در راستای اهمیت تولید انرژی پاک استفاده از خودروهای برقی و حتی خودروهای گازسوز به جای بکارگیری نفت و بنزین به یک مساله مهم تبدیل شده است اما هنوز در کشور آن‌طور که باید در این بخش تلاشی مشاهده نمی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |