پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 100306 14:50 1398/05/06
توقف بمباران یمن؛ نشانه حسن نیت عربستان برای مذاکره با ایران

توقف بمباران یمن؛ نشانه حسن نیت عربستان برای مذاکره با ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
توقف بمباران یمن؛ نشانه حسن نیت عربستان برای مذاکره با ایران

توقف بمباران یمن؛ نشانه حسن نیت عربستان برای مذاکره با ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: امارات و عربستان سعودی طی روزهای گذشته پیام‌های مبنی بر مذاکره و گفت‌وگو با ایران و کاهش تنش‌ها مخابره کرده‌اند که نمونه بارز آن هم سخنان نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد مبنی بر آمادگی این کشور برای مذاکره با ایران، آزاد کردن نفتکش ایرانی توقیف شده در این کشور و همچنین رفتار مناسب در قبال حجاج و تأکید مسئولان اماراتی بر لزوم پایان دادن به جنگ یمن و درخواست از ایران برای همکاری در این زمینه است.

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ارتباط ابراز تمایل صریح عربستان و امارات برای گفت‌وگو با ایران با ناامید شدن از مقابله جدی ترامپ با ایران گفت: امروز مهمترین مسئله جمهوری اسلامی ایران ایجاد امنیت در منطقه به ویژه در حوزه خلیج فارس است و کشورهای این حوزه باید بدانند که امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی دلسوز هیچ یک از کشورهای منطقه نیستند و تنها به دنبال غارت منابع این کشورها هستند و در این راستا افزایش تنش و خصومت میان این کشورها را دنبال کرده و جنگ‌های نیابتی راه می‌اندازند تا سلاح‌ها و تجهیزات نظامی خود را به این کشورها بفروشند و بعد با عنوان ایجاد امنیت در منطقه و تنش‌زدایی حضور و دخالت خود در منطقه را مشروع جلوه دهند.

ناامیدی عربستان و امارات از نقش حمایتی امریکا

وی ادامه داد: به اعتقاد من اگر اتحاد، همبستگی و وحدت میان کشورهای منطقه از جمله ایران، عربستان، امارات، قطر و سایر کشورهای این حوزه شکل بگیرد و تقویت شود هیچ جنگی در منطقه رخ نخواهد داد و این منطقه امن‌ترین منطقه دنیا خواهد بود.

آصفری اظهار کرد: تغییر رویکرد عربستان سعودی و امارات نسبت به ایران و ناامیدی از امریکا نشان می‌دهد که آنها تا حدودی متوجه شده‌اند که امریکا نمی‌تواند حامی آنها در منطقه باشد و تنها خواهان دلار و نفت آنهاست و زمانی که این منابع را غارت کند اولین تیر را به سمت همان‌ها شلیک می‌کند. تنها تفاوت کشوری مانند افغانستان با عربستان از نظر امریکا منابع مالی و نفتی عربستان است که باعث می‌شود امریکا در افغانستان نیروی نظامی پیاده می‌کند و ناامنی ایجاد می‌کند.

تأثیر اتحاد کشورهای منطقه بر افزایش امنیت کلیت جهان اسلام

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: براین اساس زمزمه تغییر رفتار عربستان و امارات با ایران می‌تواند به کاهش ودر نهایت توقف تنش‌ها و خصومت‌ها منجر شود و در گامی فراتر از این حتی می‌تواند به تضعیف نقش کشورهای غربی در منطقه بینجامد و امنیت در منطقه توسط کشورهای منطقه ایجاد شود.

وی بیان کرد: از نگاه جمهوری اسلامی نیز خود کشورهای منطقه باید بیشترین نقش را در ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌ای ایفا کنند که این امر در سایه اتحاد و همگرایی منطقه‌ای به دست می‌آید و در آن صورت این کشورها در قالب یک «ید آهنین» می‌توانند در کنار امنیت منطقه، امنیت کشورهای اسلامی خارج از غرب آسیا را نیز تأمین و تقویت کنند.

آغاز مذاکرات بدون نیاز به اعلام پیش‌شرط

آصفری درباره لزوم اعلام پیش‌شرط از سوی ایران برای مذاکره با عربستان و امارات یا ورود بدون پیش شرط به مذاکرات گفت: به عقیده من دو طرف لازم نیست شرط و شروطی را برای گفت‌وگو مشخص کنند و باید اختلافات و مشکلات در روند مذاکرات کاهش یابد و حل و فصل شود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: البته مهمترین اولویت جمهوری اسلامی ایران این است که عربستان سعودی بمباران یمن را متوقف کند و توقف بمباران و کشتار مردم یمن نشانه حسن نیت عربستان برای شروع مذاکرات است و این می‌تواند مذاکرات را به موفقیت رهنمون سازد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |