پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 142137 10:07 1400/02/30
توسعه میادین جدید نفت و گاز را متوقف شد

توسعه میادین جدید نفت و گاز را متوقف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
توسعه میادین جدید نفت و گاز را متوقف شد

توسعه میادین جدید نفت و گاز را متوقف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در ارزیابی جسورانه اعلام کرد که جهان یک گزینه دارد – یا توسعه میدان‌های جدید نفت، گاز و زغال سنگ را امروز متوقف کنید یا با افزایش خطرناک دمای کره زمین روبه‌رو شوید.

این نهاد - که چهار دهه برای تأمین منابع نفتی کشورهای صنعتی تلاش کرده است - در نقشه راه جدید خود رویکردی سختگیرانه برای دستیابی به انتشار جهانی کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ و جلوگیری از تغییرات آب و هوایی اتخاذ کرده است.

آژنس بین‌المللی انرژی معتقد است که واقعیت کنونی ما فاصله بسیاری با این هدف دارد.

به اعتقاد این آژانس، سرعت بهره‌وری سالانه انرژی باید در سه دهه آینده سه برابر شود. باید تا سال ۲۰۳۰، هر روز صفحه‌های فتوولتائیک خورشیدی به اندازه بزرگترین پارک خورشیدی جهان نصب شوند، نقش سوخت‌های فسیلی ظرف سه دهه آینده باید به‌طور کامل معکوس شود و تا اواسط قرن باید از ۸۰ درصد انرژی جهانی امروز به کمتر از یک‌پنجم برسد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) گفت: نقشه راه ما اقدام‌هایی را نشان می‌دهد که امروز برای اطمینان از انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ در اولویت هستند، این اقدام‌ها سخت اما هنوز قابل دستیابی هستند.

وی تصریح کرد: شاید این بزرگترین چالشی است که بشر تاکنون با آن روبه‌رو بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف، باید سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نفت و گاز را فوری متوقف کرد، این در حالی است که ادامه سرمایه‌گذاری در تاسیسات موجود موردی ندارد.

این نهاد افزود: نباید هیچ نیروگاه جدیدی با زغال سنگ ساخته شود مگر اینکه از فناوری جذب انتشار گازهای گلخانه‌ای بهره ببرد.

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است که تقاضای نفت باید تا سال ۲۰۵۰ به‌طور چشمگیری کاهش یابد و به ۲۴ میلیون بشکه در روز برسد و دیگر هرگز از حدود ۱۰۰ میلیون بشکه‌ دو سال پیش فراتر نرود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |