پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 93906 15:37 1397/10/17
توسعه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مفهوم «مقاومت» در سایه سیاست خارجی مولود انقلاب اسلامی

توسعه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مفهوم «مقاومت» در سایه سیاست خارجی مولود انقلاب اسلامی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
توسعه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مفهوم «مقاومت» در سایه سیاست خارجی مولود انقلاب اسلامی

توسعه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مفهوم «مقاومت» در سایه سیاست خارجی مولود انقلاب اسلامی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: انقلاب اسلامی در آستانه چهل‌سالگی قرار دارد که فرصت مناسبی است تا مسیر این حرکت چهل ساله به مثابه یک حرکت تکاملی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و ... و با شاخص‌های مختلف واکاوی شود.

سیاست خارجی یکی از حوزه‌های مهمی بود که عمیقاً از انقلاب اسلامی تأثیر گرفت و منجر به انتقال پیام انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه، بر هم زدن معادلات نظام سلطه و مطرح شدن مقاومت به منزله راهبردی مهم در مقابله با سلطه‌طلبی استکبار جهانی شد.

«استقلال‌طلبی» و «مقاومت» با انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه تسری یافت

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تأثیر انقلاب اسلامی بر حوزه سیاست خارجی گفت: انقلاب اسلامی تحول بزرگی در تمام زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بالاخص سیاست خارجی کشور ایجاد کرد. پس از تشکیل جمهوری اسلامی، «استقلال» موضوعی بود که سالیان سال در منطقه غرب آسیا به فراموشی سپرده شده بود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورها، گروه‌ها، جریانات و جنبش‌های سیاسی مختلف در جهان یا مجبور بودند به بلوک شرق و کمونیسم وابسته باشند یا به بلوک غرب و سرمایه‌داری. اما جمهوری اسلامی ایران با شعار «نه شرقی نه غربی» و حمایت از جنبش‌ها و حرکت‌های مستضعفان دنیا توانست تحول بزرگی ایجاد کند.

وی اظهار کرد: «استقلال»، «نه شرقی نه غربی» و «ما می‌توانیم» از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بود که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شد. به عبارتی جمهوری اسلامی طی چهل سال گذشته ضمن حمایت از همه جنبش‌های استقلال‌طلبانه، ضد استکباری و حامی مستضعفان، در مقابل نظام سلطه هم ایستادگی کرد. جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که اتحاد جماهیر شوروی به منزله سردمدار بلوک شرق، فرونپاشیده بود و با وجود مرز گسترده با این کشور، هیچ‌گاه تحت سلطه یا تحت تأثیر خواست‌ها و اراده نظام کمونیستی قرار نگرفت. همچنین همزمان از فردای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در مقابل نظام سرمایه‌داری به ویژه آمریکا ایستادگی کرده است.

صدرالحسینی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که جمهوری اسلامی در عین ایستادگی مقابل نظام سلطه غرب و شرق، توانست هم پیشرفت کند و هم موضوع استقلال‌طلبی را در کشور کاملاً نهادینه کند و امروز موفق‌ترین کشور در حوزه استقلال‌خواهی در میان کشورهای جهان شناخته می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای بیان کرد: امروز بسیاری از کشورهای دیگر با تأسی از انقلاب اسلامی و جهت‌گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توانسته‌اند علی‌رغم فشارهای گسترده به آنها مقابل سلطه قد علم کنند.

نقش سیاست خارجی برآمده از انقلاب اسلامی در ابعاد جهانی و اسلامی بخشیدن به آرمان فلسطین

وی افزود: نظریه مقاومت مفهوم مهمی بود که با انقلاب اسلامی در سیاست خارجی کشور متبلور شد و ابعاد منطقه‌ای و فرامنط‌‌قه‌ای پیدا کرد. این نظریه توانسته در مقابل نظام سلطه کارآیی خود را نشان دهد و پیروزی‌های فراوانی را نصیب کشورهای محور مقاومت کند. امروز ملت‌های مستضعفی را در دنیا می‌توان مشاهده کرد که در مقابل اراده سلطه‌گرانه و تمامیت‌خواه قدرت‌های جهان ایستادگی کرده‌اند و می‌کنند که از جمله آن‌ها مقاومت مردم مظلوم یمن است که طی چهار سال گذشته با الهام‌ از آرمان‌ها و پیام‌های انقلاب اسلامی به دستاوردهایی رسیدند که امروز نظام سلطه و ائتلاف عربی به رهبری عربستان پذیرفتند که جنبش «انصارالله» نماینده مردمی است که برای استقلال خود از هیچ کوششی فروگذار نیستند.

صدرالحسینی درباره نقش انقلاب اسلامی و سیاست خارجی برآمده از آن در برجسته شدن موضوع فلسطین و آزادی قدس شریف در سطح منطقه و جهان گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع فلسطین صرفاً موضوعی عربی بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیوند آرمان فلسطین با اسلام از سوی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، مسئله به موضوعی کاملاً اسلامی بدل شد. از طرفی به جهت نگاه جامع اسلام به زوایای مختلف این آرمان، حمایت از فلسطین از جامعه عربی به جامعه اسلامی تسری یافت و پس از آن، از جهان اسلام به جامعه جهانی توسعه پیدا کرد.

وی یادآور شد: به عبارتی امروز نگاه به آرمان فلسطین، مظلومیت فلسطین و خواسته‌های فلسطینیان ابعاد جهانی یافته و همه این‌ها به برکت انقلاب اسلامی و تأثیر آن در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وحدت اسلامی؛ سیاست استراتژیک جمهوری اسلامی

صدرالحسینی درباره تأثیر انقلاب اسلامی در اولویت پیدا کردن مسئله وحدت جهان اسلام در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: طی چهل سال گذشته مسئله وحدت اسلامی شعار محوری حضرت امام(ره)، رهبر معظم انقلاب و سیاست خارجی نظام بوده و در این مسیر پرچالش دشواری‌های فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، اما از آنجا که «وحدت» یک شعار و سیاست استراتژیک بوده اتخاذ این راهبرد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی توانسته آثار مثبت فراوانی بر جای بگذارد.

وی تأکید کرد: علی‌رغم عدم همکاری در زمینه‌های مختلف از سوی کشورهایی که با ایران بیشترین نقاط مشترکی داشتند، جمهوری اسلامی توانسته با تأکید بر مسئله وحدت اسلامی با فرهیختگان و توده‌های مردم در کشورهای مختلف اسلامی ارتباط عمیقی پیدا کند. در حقیقت شعار وحدت جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است، امروز به شعار برنده‌ای در مقابل شعار «تفرقه بینداز و حکومت کن» نظام سلطه و دنباله‌های آن در منطقه تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در پایان اظهار کرد: اگر شعار وحدت و همگرایی جمهوری اسلامی نبود، امروز یک هجمه سنگین همراه با اجماع بین‌المللی در مقابل موضوعات منطقه‌ای ما ایجاد می‌شد، اما مشاهده می‌شود جمهوری اسلامی با همین شعار وحدت توانست در پیروزی مردم مسلمان سوریه، عراق، یمن و بسیاری از سرزمین‌های دیگر نقش اساسی ایفا کند و شرایطی ایجاد کند که نظام سلطه به اهداف خودش در منطقه نرسد که مهمترین این خواست‌ها و اهداف تشکیل خاورمیانه جدید یا آمریکایی بود که با وقوع انقلاب اسلامی و تداوم مقاومت، امکان ایجاد آن از بین رفت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |