پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 109439 15:46 1399/06/01
توسعه زیرساختی منطقه آزاد ماکو ضروری است

توسعه زیرساختی منطقه آزاد ماکو ضروری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
توسعه زیرساختی منطقه آزاد ماکو ضروری است

توسعه زیرساختی منطقه آزاد ماکو ضروری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو یک فرصت بسیار خوب برای شکوفایی شمال آذربایجان غربی است، گفت: توسعه زیرساختی این منطقه، یک ضرورت اساسی در برهه کنونی است.

محمد اسلامی روز چهارشنبه 29 مرداد در حاشیه بازدید از بزرگراه گیت ورودی منطقه آزاد ماکو افزود: اقدامات بسیار خوبی در منطقه آزاد ماکو در راستای بهبود زیر ساخت‌های ارتباطی صورت گرفته و ما باید برای بقیه این جاده به سمت ایواوغلی تصمیم‌های جدیدی بگیریم.

وی اضافه کرد: مسیر بزرگراهی تبریز – بازرگان برای ما بسیار مهم است و باید به صورت بزرگراه احداث شود که متاسفانه تا به امروز با تاخیر انجام شده است.

وی بیان کرد: مسیر تبریز – مرند با سرعت بیشتری در حال انجام است و احداث مسیر بزرگراهی مرند تا ایواوغلی و ایواوغلی تا گیت ورودی ماکو جزو برنامه های وزارت راه و شهرسازی به شمار می رود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سفر قبلی به استان مذاکراتی با استاندار آذربایجان‌غربی در این خصوص انجام شده و امروز هم می خواهیم آن را قطعی بکنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در توضیح اقدامات سازمان در خصوص توسعه زیرساختی این منطقه اظهار کرد: طول این بزرگراه ۵۲ کیلومتر است که هم اکنون این پروژه در سه قطعه توسط سه پیمانکار در حال تکمیل بوده و پیشرفت کنونی طرح نزدیک به ۸۵ درصد است.

محمدرضا عبدالرحیمی در خصوص اعتبار این پروژه اظهار داشت: این پروژه‌ها با اعتبار نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اجرایی می شود که در تلاش هستیم تا بعد از اتمام برخی قطعات پروژه و اجرای تعهدات وزارت راه و شهرسازی در خصوص علائم و خط کشی ها، امسال به بهره برداری برسد.

قابل ذکر است قطعه اول این پروژه شامل تعریض محور موجود از شهر ماکو تا سه راهی پلدشت دارای ۴۲ دستگاه آبروی بتنی است و عرض آسفالت تمام شده پروژه ۲۲ متر است و از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی برخوردار است.

طول این قطعه بیش از ۲۰ کیلومتر است و برای اجرای آن ۳۰۲ میلیارد ریال هزینه برآورد شده که اعتبار آن از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو تامین شده است.

قطعه دوم این پروژه که از ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده، شامل تعریض جاده ماکو – مرگنلر از سه راهی پلدشت تا مرگنلر با ۶۲ دستگاه آبروی بتنی و با ۱۱ متر عرض آسفالت تمام شده به طول ۱۳۵۵۰ متر درحال اجرا است.

مبلغ برآورد نهایی قطعه دوم نیز ۲۲۰ میلیارد ریال  است که براساس پیش بینی ها، این پروژه های نیمه تمام تا شهریور ماه ۹۹ به بهره برداری برسد.

طول قطعه سوم پروژه نیز ۱۵ هزار و ۴۱۶ کیلومتر است و مبلغ برآورد نهایی اجرای آن ۴۱۰ میلیارد ریال توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا می شود و از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

همچنین یک قطعه ۲۱ کیلومتری از بخش مرگنلر به پلدشت از جاده یک بانده به دوبانده  تبدیل می شودکه این پروژه نیز با صرف۵۰۰ میلیارد ریال امسال به اتمام میرسد.

۱۲ کیلومتر از این پروژه آماده آسفالت ریزی است که به همت اداره کل راهداری استان انجام می گیرد.

منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

وزیر راه و شهرسازی، امروز پس از ورود به آذربایجان غربی از طریق فرودگاه ماکو، ضمن بازدید از محور مرگنلر و سه راهی و محور قره ضیاءالدین به ایواوغلی، کلنگ احداث ۲۴ کیلومتر از محور خوی – قطور – رازی را بر زمین زد.

همچنین امروز، با حضور محمد اسلامی، ۱۳۶ کیلومتر از طرح ابرار، ویژه آسفالت راه های روستایی استان به صورت متمرکز در روستای خانقاه شهرستان خوی به بهره برداری رسید.

“محمد اسلامی” طی روز پنجشنبه در هشت شهرستان مرکزی و جنوبی استان حضور خواهد یافت که کلنگ زنی مجتمع آشوریان ارومیه و مجموعه فرهنگی ورزشی اداره کل راه و شهرسازی، ۵۸ کیلومتر جاده بزرگراهی و اصلی و سالن مسافری پایانه مرزی سرو برنامه وزیر راه و شهرسازی در مرکز استان است.

بازدید از پایانه مرزی تمرچین، بهره برداری از روکش آسفالت ۱۵۷ کیلومتری و افتتاح همزمان ادارات راه و شهرسازی سه شهرستان استان در پیرانشهر، کلنگ زنی محور نالاس در سردشت، بازدید از کمربندی و کریدور بزرگراهی غرب کشور در بوکان، افتتاح ۲ دستگاه تونل در شاهین دژ، بازدید از بیمارستان در حال احداث و محور تکاب – شاهین‌دژ در تکاب، بازدید از کمربندی میاندوآب و بازدید از تقاطع محمدیار نقده از برنامه های روز پنجشنبه وزیر راه و شهرسازی در آذربایجان غربی است.

همچنین در این سفر دو روزه وزیر راه و شهرسازی، ۳۳ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در سه راهی حیدرآباد افتتاح می شود.

در حال حاضر دهها طرح حوزه وزارت راه و شهرسازی در آذربایجان غربی در حال اجراست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |