جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 177001 10:13 1401/01/31
توزیع نهاده در میان عشایر 40 درصد بیشتر شد

توزیع نهاده در میان عشایر 40 درصد بیشتر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
توزیع نهاده در میان عشایر 40 درصد بیشتر شد

توزیع نهاده در میان عشایر 40 درصد بیشتر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، عباس پاپی زاده با اشاره به افزایش 40 درصدی تخصص نهاده به عشایر در سال 1400، گفت: در 12 ماه سال 99، حدود 500 هزار تن نهاده در جامعه عشایری توزیع شد این در حالیست که توزیع نهاده در 1400 به بیش از 720 هزار تن رسید.

وی تصریح کرد: 6 فروردین سال جاری جلسه‌ای با حضور وزیر کشاورزی، برگزار کردیم؛ در این جلسه وزیر دستور فوری تشکیل کمیته تامین نهاده عشایر با حضور نمایندگان سازمان پشتیبانی امور دام و معاون وزیر در امور دام را صادر کرد. امیدواریم با تشکیل این جلسه رشد تخصیص نهاده به عشایر در سال جاری مانند سال گذشته افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول با تائید خشکسالی در سال جاری، افزود: داده‌های هواشناسی از بارش‌های یک سال گذشته حاکی از این مهم است که در سال جاری نیز خشکسالی تکرار می‌شود و امسال نیز مراتع خوبی نخواهیم داشت و سطح علوفه در دسترس عشایر کاهش پیدا می‌کند. امیدواریم با تاکیدات وزیر کشاورزی به نوعی این کسری مراتع برای عشایر جبران شود و فشار بر این قشر کمتر شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران، در پاسخ به این پرسش که آیا امسال برنامه‌ای برای خرید تضمینی دام عشایر دارید؟ گفت: در آذرماه سال گذشته، قیمت خرید دام افزایش پیدا کرد این در حالی بود که قیمت دام عشایر تا مهر 1400 پایین بود و هر کیلو دام با کیفیت عشایر 43 هزار تومان بفروش می‌رسید از این‌رو سیاست خرید تضمینی دام عشایر از سوی سازمان امور عشایر با دستور اجرا و در نهایت هر کیلو دام عشایر 64 هزار تومان بفروش رسید.

پاپی‌ زاده اضافه کرد: سازمان امور عشایر سال گذشته برنامه صادرات دام عشایر را نیز پی گرفت و با همین هدف دام صادراتی از عشایر را کیلویی 68 هزار تومان خریداری کرد و در نهایت خرید دام برای بازار داخلی و خرید با هدف صادرات به افزایش قیمت دام عشایرمنجر شد و دام عشایر به کیلویی 70 تا 75 هزار تومان رسید.

به گفته این مقام مسئول؛ زمانی‌که قیمت دام عشایر کیلویی 40 تا 42 هزار تومان بود قیمت گوشت در بازار کیلویی 140 تا 150 هزار تومان بود که این مابه التفاوت سود به جیب دلال‌ها می‌رفت اما با اقدامات صورت گرفته از سوی وزارتخانه و با این اتصال تولید به مصرف‌کننده از سوی خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام دلال‌ها حذف شدند و با قیمت واقعی دام از عشایر خریداری شد. باید این نکته را اضافه کنم که افزایش قیمت خرید دام  باعث افزایش نرخ گوشت در بازار نشد و گوشت با همان نرخ سابق به دست مصرف کنندگان رسید به عبارت دیگر وزارتخانه توانست بدون افزایش قیمت گوشت، نرخ خرید دام عشایر را واقعی کند و از ضرر و زیان عشایر بکاهد.

وی با بیان اینکه روند خرید دام عشایر تا پایان 1400 ادامه داشت، خاطر نشان کرد: امیدواریم به زودی دستورالعمل خرید دام عشایر را در سال جاری صادر شود و این خرید ادامه داشته باشد. سازمان امور دام در حال جمع‌آوری آمار از مازاد دام عشایر است این آمار در ماه تغییر می‌کند باید بگویم امسال نیز بعد از اخذ مجوز برنامه‌ صادرات دام عشایر را داریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |