جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 169300 11:09 1400/10/26
تورم ونزوئلا چطور مهار شد؟

تورم ونزوئلا چطور مهار شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تورم ونزوئلا چطور مهار شد؟

تورم ونزوئلا چطور مهار شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • به‌ گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، ونزوئلا روند چهارساله تورم بسیار بالا را که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تورم در دنیا بود، شکست. دولت ونزوئلا سرعت چاپ پول را کند کرده و دلار آمریکا به ارز اول در این کشور تبدیل‌شده است.

قیمت‌ها در ونزوئلا در ماه دسامبر 7.6 درصد نسبت‌به نوامبر افزایش داشت که اولین تورم ماهانه زیر 50 درصد در این کشور بود. اقتصاددان‌ها آستانه 50 درصد را برای تعریف تورم بالا در نظر می‌گیرند. ونزوئلا سال گذشته میلادی را با تورم سالانه 686.4 درصد به پایان رساند.

طبق گفته‌ی رونالد بالزا، استاد اقتصاد در دانشگاه کاراکاس:«تورم بالا در ونزوئلا با همان سرعتی که آمده بود متوقف شد. دولت هیچ اقدامی انجام نداده‌، فقط عامل به‌وجودآورنده‌ این تورم را متوقف کرده‌است، یعنی تامین منابع مالی از طریق تسریع چاپ پول».

کاهش چاپ پول نتیجه کاهش هزینه‌های دولت بوده که کسری مالی را به کمتر از 10 درصد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته میلادی رسانده‌است. کسری مالی در ونزوئلا در اواخر 2017 یعنی آغاز دوره تورم بالا در این کشور، حدود 30 درصد تولید ناخالص داخلی بود.

ونزوئلا به‌جای بولیوار که ارز رسمی کشور است، به‌طور غیررسمی از دلار آمریکا استفاده می‌کند. بیش‌از 60 درصد از تمام نقل‌وانتقال‌ها در ونزوئلا با دلار صورت می‌گیرد.

ونزوئلا با وجود خروج از دوره تورم بالا هنوز هم یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را در دنیا دارد.

درست است که اطلاعات دولتی در ونزوئلا چندان قابل‌اعتماد نیستند، اما شاخص تورمی که قانون‌گذاران مخالف دولت اعلام کرده‌اند هم کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی ونزوئلا مداخله خود در بازار ارز خارجی را افزایش داده و بولیوار دیجیتال را نسبتاً باثبات نگه داشته‌است. این بانک از ماه اکتبر عرضه دلار به بازار را بیش‌از دو برابر کرده و 100 میلیون دلار در هفته تزریق کرده‌است. به‌این‌ترتیب نرخ تبادل ارز پایین‌تر از 5 بولیوار در هر دلار نگه‌داشته شده‌است.

 ذخایر بانک مرکزی ونزوئلا غیر از ذخایری که در اختیار صندوق بین‌المللی پول است و دولت این کشور به آن دسترسی ندارد، به زیر 6 میلیارد دلار رسیده یعنی پایین‌ترین رقم طی حداقل 30 سال گذشته. تحلیلگران عقیده دارند دولت ونزوئلا از درآمدهای نفتی و سایر منابع درآمد ارزی برای مداخله در بازار ارز خارجی استفاده می‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |