چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11224 15:18 1393/12/25
توافق هسته ای نزدیک است؟

توافق هسته ای نزدیک است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
توافق هسته ای نزدیک است؟

توافق هسته ای نزدیک است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مذاکرات لوزان را «رو به جلو» است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران مذاکرات امروز هیات های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در لوزان را ' رو به جلو ' توصیف کرد.
علی اکبر صالحی دوشنبه پس از پایان جلسه دوجانبه ایران و آمریکا، با تاکید براینکه جلسات همواره بخش های فنی و سیاسی دارد، گفت: جلسه فنی ما با طرف آمریکایی از دیروز بعدازظهر آغاز شد و احساس می کنم هر بار که دراین جلسات شرکت می کنیم مقداری توانسته ایم به جلو برویم که همین به نوبه خود نشانه مثبتی است.
وی با تاکید بر اینکه همچنان مطالبی وجود دارد که دوطرف به نقطه مشترکی برسند، تصریح کرد: در جلسه امروز مسایل فنی و تحریم ها میان دوطرف مطرح شد.
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: درتلاش هستیم تا در این چند روز به یک جمع بندی عمومی برسیم.
یادآور می شود، نخستین دور مذاکرات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری وزیر خارجه آمریکا در لوزان برای حل واپسین اختلافات باقی مانده صبح امروز انجام شد.
در این دیدار علاوه بر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امورخارجه ، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا نیز حضور داشتند.
با توجه به این که مهلت نخست تمدید هفت ماهه توافق ژنو در سوم آذر تا کمتر از دو هفته دیگر به سر می رسد، این گفت و گو ها در کانون توجه رسانه های جهان است. انتظار می رود این دور از گفت و گو ها تا ۲۹ اسفند به طول بیانجامد.
ایران و ۱+۵ بر زمینه‌های مشترک متمرکز شوند
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که مذاکرات هسته‌ای با ایران وارد مرحله حساسی شده است از دو طرف (ایران و ۱+۵) خواست تا برای پایان دادن به این اختلاف دوازده ساله به دنبال زمینه‌های مشترک باشند.
فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست وزیران خارجه این اتحادیه در بروکسل اظهار کرد: ما وارد زمان حساسی شده‌ایم و دو طرف مذاکره کننده در این دو هفته پایانی و حساس باید به دنبال دستیابی به زمینه‌های مشترک باشند و بر روی آن تمرکز کنند.
هنوز مسائل بسیار دشواری در مذاکرات باقی مانده است
یک دیپلمات ارشد اروپایی با بیان این‌که در مذاکرات هسته‌ای به خصوص در هفته‌های اخیر پیشرفت‌هایی حاصل شده است، گفت: هنوز مسائل بسیار دشواری باقی مانده است.
روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیلی درباره دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس نوشت: دیپلمات‌های غربی اعلام می‌کنند که مذاکرات جدی درباره محتوای اصلی توافق نیاز به ماه‌ها بررسی دارد.
برای دستیابی به تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس به اتاق مذاکره می‌روند. اما مقامات اروپایی و آمریکایی به طور کامل اعلام و تعریف نمی‌کنند که این توافق سیاسی به چه شکل خواهد بود و ارائه اطلاعات آنها به عموم بسیار کم است.
دیپلمات‌های غربی نشان دادند که دستیابی به یک توافق سیاسی تا پایان این هفته ممکن است اما برخی معتقدند که مشخص نیست این توافق سیاسی به چه شکلی نوشته خواهد شد.
یک مقام ارشد اروپایی در این‌باره می‌گوید: یک توافق سیاسی در این ماه می‌تواند یک مسأله کلیدی در راه درک بهتر این موضوع باشد که ما درباره مسائل مهم و بزرگ در کدام قسمت قرار داریم. مانند میزان اورانیوم غنی‌شده ایران.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از دستیابی به توافق سیاسی میان ایران و گروه ۱+۵ مذاکره لازم است، این مسأله را تأیید کرد و گفت: به نظر من تا پایان ماه ژوئن ما یک دوره زمانی داریم که می‌توانیم مذاکرات را ادامه دهیم.
یک دیپلمات غربی حاضر در مذاکرات نیز در این‌باره می‌گوید: سوال این است که برخی از شرکای ما حتی ایران و یا آمریکا آیا قادر هستند که بتوانند از آزمایش پایان ماه مارس با موفقیت بیرون بیایند؛ زمان کمی تا این دوران وجود دارد.
همچنین یک دیپلمات غربی دیگر در این‌باره می‌گوید: هنوز معلوم نیست که در این مرحله بتوانیم به توافق سیاسی دست یابیم. زیرا برای دستیابی به توافق نیاز است که تمام قسمت‌های توافق حاصل شود و من مطمئن نیستم که ما در این منطقه قرار داریم. مگر این‌که ایرانیان درباره برخی مسائل اصلی تصمیماتی بگیرند.
آرین‌منش: مفاد قراردادها در مذاکرات باید منافع درازمدت ایران را تضمین کند
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه در ایران در رابطه با مذاکرات هسته‌ای شاهد تک صدایی هستیم و تیم مذاکره کننده ایرانی حرفی را می‌زند که مورد تائید نظام و رهبری است، گفت: در طرف مقابل شاهد چند صدایی هستیم. یعنی سنای آمریکا، شخص اوباما ، دولت آمریکا و لابی‌های صهیونیستی هر کدام نغمه ناسازی را متفاوت با هم کوک می‌کنند.

جواد آرین منش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری برای چندمین بار در بیانات خود تیم مذاکره کننده ایرانی را مورد حمایت قرار داده‌اند، اظهار کرد: برای چندمین بار است که رهبری صلاحیت تیم مذاکره کننده را تائید می‌کنند و این می تواند پاسخی باشد برای دلواپسانی که گاهی تیم مذاکره کننده را با عبارت های بسیار سخیف و زشت مورد خطاب قرار می دهند و به جای حمایت، بی دلیل وزیر امور خارجه را به مجلس فرا می‌خوانند.
وی با تاکید بر اینکه در طرف مقابل مذاکرات هسته ای هماهنگی لازم وجود ندارد، افزود:‌ وقتی نوسانات در تصمیم‌گیری‌ها و تزلزل در سخنانشان وجود داشته باشد نمی توانند اطمینان لازم را در طرف مقابل ایجاد کنند. بنابراین رهبر معظم انقلاب همواره از این بابت ابراز نگرانی کردند که سخنان طرف مذاکره متفاوت است و شاید پایدار نباشد.
این فعال سیاسی اضافه کرد:‌نمایندگان سنای آمریکا اخیرا از ارزش و اهمیت زمانی قرار داد سخن می گویند که تا وقتی رئیس جمهور آمریکا سر کار است قراردادها پایدار می ماند که چنین چیزی در هیچ جای دنیا وجود ندارد و این نشان از تزلزل طرف مقابل ما در مذاکرات دارد به همین دلیل تا به حال اطمینان جمهوری اسلامی ایران و رهبری را جلب نکرده اند.
آرین منش خاطر نشان کرد: بیانات رهبری هشداری است تا مفاد قراردادها در مذاکرات به گونه ای تنظیم شود که منافع دراز مدت جمهوری اسلامی ایران تضمین و تامین گردد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |