چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 105843 14:14 1399/02/28
تناقض آمار وزارت راه با نرخ تورم عمومی در قیمت مسکن

تناقض آمار وزارت راه با نرخ تورم عمومی در قیمت مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تناقض آمار وزارت راه با نرخ تورم عمومی در قیمت مسکن

تناقض آمار وزارت راه با نرخ تورم عمومی در قیمت مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عقبایی کاهش ۲درصدی قیمت مسکن در فروردین ۹۹ را اشتباه قلمداد کرد

مهناز اسماعیلی -چندی پیش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن در تهران در گزارشی اعلام کرد که در فروردین امسال با کاهش حدود ۲ درصدی، به میانگین قیمتی هر متر مربع ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان رسید.

بعد از دوماه تعطیلی بنگاه‌های املاکی به دلیل شیووع ویروس کرونا و کاهش معاملات مسکن در پایتخت تا حدود ۸۰ درصد، گزارش فروردین ماه دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه از کاهش نسبی قیمت‌ها در برخی مناطق ۲۲ گانه پایتخت خبر داد.

این گزارش که به صورت ماهیانه وضعیت بازار مسکن در تهران را به تفکیک مناطق مختلف گزارش داد، میانگین قیمت مسکن در اولین ماه بهار ۹۹ را ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان اعلام کرده است؛ این درحالی است که این رقم در اسفندماه سال گذشته ۱۵میلیون و ۶۵۸هزار تومان اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش تعداد معاملات ثبت شده در فروردین ماه امسال کاهش قابل توجهی نسبت به اسفند سال گذشته داشته است و به رقم ۱۳۰۰ ثبت خرید و فروش خانه در پایتخت رسیده است؛ این رقم در اسفند ماه امسال ۱۰ هزار و ۲۴۲ معامله مسکن بوده، بیش از ۸۷ درصد کاهش و نسبت به فروردین سال گذشته حدود ۶۳ درصد کاهش معاملات را نشان می‌دهد.

انتشار گزارش کاهش ۲ درصدی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی و گزارش های میدانی از بازار مسکن که نشان از افزایش و نه کاهش داشت، باعث شد تا خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد با حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران درباره صحت و سقم این آمار به گفتگو بپردازد.

حسام عقبایی درباره آمار دفتر برنامه ریزی مسکن مبنی بر کاهش دو درصدی گفت: ما در کف بازار ارزانی احساس نمی کنیم بلکه شاهد افزایش قیمت چه در حوزه خرید و فروش و چه در حوزه رهن و فروش مسکن هستیم. 

وی ادامه داد: بازار مسکن در فروردین ماه امسال به طور کامل تعطیل بود و نمی تواند معیار ارائه گزارش برای میزان رشد قیمت و معاملات مسکن باشد، چراکه فروردین ماه حتی در شرایط عادی که بیماری کرونا فراگیر نبود، معیار درستی برای ارائه آمار عملیاتی و واقع بینانه محسوب نمی شد.

 نایب رییس اول اتحادیه املاک تهران تصریح کرد: از سوی دیگر علی رغم اینکه ما امسال در کرونا و تعطیلی بودیم، به نظر من روند بازار چه در بخش معاملات و قیمت مسکن و چه در بخش رهن و اجاره صعودی است اما امسال رشد قیمت مسکن جهشی نیست و افزایش قیمت در خرید و فروش و اجاره تا سقف تورم پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: سطح تورم هم با توجه گزارش مرکز آمار در فروردین ماهی که همه جا تعطیل بود، ۳۰٫۲ درصد تخمین زده شده است. با این حساب چطور ممکن است نرخ تورم عمومی ۳۰٫۲ درصد تخمین زده شود و بعد مسکن ارزان شود؟!

عقبایی خاطرنشان کرد: مسکن ۴۵ درصد از اقتصاد کلان کشور را تشکیل می دهد و تابعی از اقتصاد کلان کشور است و اقتصاد کلان در زیرمجموعه خود شامل مسکن می شود، چطور ممکن است این نرخ شامل حال مسکن نشده باشد و حتی کاهش ۲ درصدی را به همراه داشته باشد؟ این هم یک وجه تناقض دیگر است که امکان کاهش ۲ درصدی قیمت را غیرممکن می کند.




  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |