پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14138 15:01 1394/04/23
تمرکز ۳۰ درصد از جمعیت کشور در بافت آسیب پذیر

تمرکز ۳۰ درصد از جمعیت کشور در بافت آسیب پذیر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تمرکز ۳۰ درصد از جمعیت کشور در بافت آسیب پذیر

تمرکز ۳۰ درصد از جمعیت کشور در بافت آسیب پذیر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر راه و شهرسازی: تهران مظهر بی عدالتی شهری است

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در مقوله احیاء بافت ناکارآمد امحاء‌و تخریب نیست گفت: بجای اینکه از ظرفیتهای این بافت ضعیف شده استفاده شود این محدوده مهم را رها و در بیابان خانه سازی کردند.

عباس آخوندی در اولین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف احیا،‌ بهسازی و نوسازی شهری با بیان اینکه ۳۰ درصد جمعیت شهری ایران در بافت فرسوده زندگی می کنند گفت: اگر نتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم با ناهنجاری و بزه های مختلفی مواجه خواهیم شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد کیفیت زندگی این جمعیت عظیم در این بافت ها بسیار نازل است باید منزلت مکانی مردم در این بافت ها حفظ شود.

وی با بیان اینکه فقر شهری به مراتب سخت تر از فقر روستایی است گفت: بافت ناکار آمد کیفیت زندگی در شهرها را کاهش می دهد و مهمترین ویژگی این بافتها فقر شهری است که به مراتب سختتر و دردناکتر از فقر روستایی است چرا که در روستا روابط چهره به چهره است اما در شهرها به علت گستردگی زیاد روابط پیچیده تر است.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: موضوع فقدان هویت بافت ناکارآمد و آسیب‌پذیر تنها یک بحث تجملاتی و نظری نیست چرا که همین پدیده باعث گسترش و شیوع بزه های متعددی می شود و این مسئله تنها به اینکه یک معماری خوب داشته باشیم محدود نمی شود و مهمترین آسیب آن اختلال در روابط اجتماعی و اقتصادی است.

آخوندی با بیان اینکه در محدوده بافت ناکار آمد شهری درباره کیفیت نازل سکونت حرف می زنیم گفت: مهمترین تهدید در این باره بحث زلزله است و ما نمی توانیم مقوله زلزله را به تک بنا تنزل دهیم در تجربه زلزله رودبار و منجیل دیدیم که شهرهای زلزله زده کارکردشان را از دست می دهند و مشکلات بسیارز یادی در این شرایط برای شهرها بوجود می آید که تنها تخریب ساختمانها نیست.

آخوندی ادامه داد: در سند ملی توانمند سازی و بازآفرینی بافت ناکارآمد که به تصویب هیات وزیران رسیده است کوچکترین واحد راهم یک محله در نظر گرفته ایم و مبنای عمل ما محله است.

وی ادامه داد: وضع موجود عملکرد کمیته ها، نهادها و مجموعه ها نشان می دهد که رویکرد بالا به پایین کارآمده نبوده است و اگر این سیاست تاثیر گذاری داشت ۳۰ درصد از سکونت شهری دچار این حجم از مشکلات نمی شدند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رویکرد محله ای در احیا و نوسازی بافت ناکار آمد شهری گفت: در پایین ترین سطوح محله ای هم اقدامات هم افزایی در جهت افزایش کیفیت زندگی و اقدامات پیشگیرانه باید انجام شود.

آخوندی با تاکید براینکه نگاه وسیاست های امحاء بافت آسیب‌پذیر و ناکارآمد را نداریم گفت: وقتی از واژه بافت فرسوده استفاده می کنیم یعنی باید این بافت تخریب شود اما ما با جوامع انسانی مواجه هستیم و بخش کالبدی این بافتها دارای میراث فرهنگی و ارزش تاریخی هستند.

وی ادامه داد: رویکرد ما رویکرد امحاء نیست وباید به بازسازی وکارآمد کردن این بافتها توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عدالت شهری در پایتخت دیده نمی شود گفت: یکی از بحث های مهم عدالت عدالت شهری است و یکی از مظاهر بی عدالتی شهر تهران است. در حالی که بافتهای شهری مجلل در پایتخت وجود دارد محله هایی هم در فقر شهری غوطه ور هستند.

وی ادامه داد: باید امکان رشد اقتصاد و توانمندسازی بافت ناکارآمد شهری را فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناکارآمدی مسکن مهر گفت: اساسا بحث ما این است که از بافتهای فرسوده برای پاسخگویی به نیاز مردم به مسکن استفاده کنیم و نه اینکه در بیابان خانه بسازیم.

طرح مسکن مهر تکرار اشتباه بود

شهردار تهران هم در این جلسه گفت: اجرای طرح مسکن مهر در اواخر ۸۰ وسعت بافت های آسیب پذیر شهری را افزایش داد و ما بار دیگر اشتباهات دهه ۶۰ را در اواخر دهه ۸۰ تکرار کردیم.

محمدباقر قالیباف افزود: توانمندسازی بافت های آسیب پذیر شهری نیازمند تصمیم گیری های صحیح است که بتواند با محله محوری از افزایش آسیب های اجتماعی در این محدوده ها جلوگیری کند.

وی افزود: مشکلات و معضلات بافت های ناکارآمد شهری آسیب پذیری انسان ها را بیشتر کرده و این سبب شده انسان های ضعیف در این بافت ها هویت خود را از دست بدهند.

قالیباف با بیان اینکه مهاجرت و تقسیمات کشوری باعث مشکلات زیادی در حوزه شهرسازی می شود، افزود: در صورتی که انضباط اجتماعی در بافت های ناکارآمد شهری برقرار شود شاهد ارتقای امنیت اجتماعی جوامع انسانی در بافت های آسیب پذیر خواهیم بود.

وی اظهار داشت: هرچه این پدیده اجتماعی را کلان سازی کنیم، قدرت تصمیم گیری و اجرایی در این بخش کاهش می یابد و تجربه ۱۰ ساله ما در شهرداری تهران نشان می دهد باید کارآمدی را در بافت های آسیب پذیر محله به محله و خانه به خانه عملی سازیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری نیز گفت: هم اکنون در ۵۳ هزار هکتار بافت و سکونتگاه ناکارآمد شهری بخش زیادی از مردم از مشکلات متنوع رنج می برند.

محمدسعید ایزدی افزود: محدوده های ناکارآمد شهری دارای مشکلات و پیچیدگی های زیادی هستند و باید با یک رویکرد ملی بتوانیم از این وضعیت تهدیدآمیز گذر کنیم.

وی با اشاره به سند ملی توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، اظهار داشت: تمام دستگاه های اجرایی ذیربط در این حوزه باید با همکاری و تعامل از گسترش بافت های ناکارآمد شهری جلوگیری کند تا بتوانیم به تدریج مشکلات و معضلات این بافت ها را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: این سند که در مهرماه سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسیده به مسایل پیشگیری توجه زیادی کرده تا با سیاست گذاری مناسب تمام دستگاه های اجرایی در این زمینه به مسایل درمانی و پیشگیری توجه جدی داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |