جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 164045 12:02 1400/09/13
تمدن‌هایی که به آب و خاک توجه نکردند، نابود شدند

تمدن‌هایی که به آب و خاک توجه نکردند، نابود شدند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تمدن‌هایی که به آب و خاک توجه نکردند، نابود شدند

تمدن‌هایی که به آب و خاک توجه نکردند، نابود شدند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 به گزارش جهان اقتصاد به نقل ازایلنا، نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی 13 آذر با حضور سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. در ابتدای نشست ساداتی‌نژاد گفت: برای مقابله با بیابان‌زایی در کشور باید عزم عمومی و مشارکت عمومی ایجاد شود چرا که حیات ما وابسته به منابع طبیعی است. از این رو دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه کارهای اجرایی باید با کمک نخبگان سازمان‌های مردن نهاد و بخش خصوصی پیش برود، گفت: چهار سال است که این کارگروه تشکیل نشد اما در دولت سیزدهم این کارگروه باید با اهتمام به قدرت پیش برود.

ابراهیم رییسی رییس جمهور حفظ منابع محیط زیست را جزو اولویت‌های ما قرار داده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به الزام حفظ خاک حاصلخیز در کشور افزود: اگر خاک حاصلخیز را نتوانیم حفظ کنیم برای نسل آینده چیزی نخواهیم داشت تمدن‌هایی که به آب و خاک توجه نکردند سرنوشتی جز نابودی نداشتند. آب و خاک جزو میراث بین‌النسلی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در ترکیب اعضای کارگروه بخش‌های تمام اجرایی نماینده دارند گفت: نماینده‌ آموزش و پرورش راه و شهرسازی سازمان جنگل‌ها و ... در این کارگروه وجود دارند و این خود به خوبی نشان می‌دهد که باید با ایجاد یک عزم عمومی برای حفظ آب و خاک در کشور تلاش کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته توسعه و حفظ منابع زیست محیطی هیچ گاه در مقابل هم قرار نگرفته‌اند آنها توسعه اشتغال و رفاه را برای مردم خود به ارمعغان آورده‌اند و منابع زیستی خود را نیز حفظ کردند. تجارب خوبی در دنیا برای حفظ توسعه و منابع زیستی داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم به نظر من حفظ خاک از آب مهم‌تر است خاک سرمایه بزرگی است که باید برای مقابله با فرسایش‌های بادی آبی و فرونشست آن تلاش کنیم رسالت بزرگی به این کارگروه سپرده شده است که باید با همت آن را پیش ببرند.

وی با اشاره به لزوم ورود مردم به صحنه برای حفظ محیط زیست گفت: بزرگترین اتفاق سپردن امور به مردم است و بزرگترین رسالت این است که حفظ طبیعت و آب و خاک را به مردم واگذار کنیم. مردم بزرگترین مدافعان آب و خاک  سرزمین هستند و در طول تاریخ این را به خوبی نشان دادند اگر ما از سازمان‌های مردم نهاد را تشویق کنیم میلیون‌ها حافظ آب و خاک را به عرصه خواهیم آورد از این رو لازم است در این زمینه برنامه ریزی مدونی ارایه بدیهم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به نقش رسانه‌ها در حل مشکلات آب و خاک کشور و بیابان‌زایی گفت: رسانه‌ها باید کمک‌کار این کارگروه باشند در بسیاری از مواقع دیده شد که رسانه‌ها بسیاری از مشکلات و مسایل فراموش شده را پیش چشم مسئولین قرار دادند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح‌های خوب کشور در زمینه حفظ و آب و خاک افزود: در غرب کشور کارها و الگوهای خوبی در این زمینه صورت گرفت در زابل مقابله با بیابان زایی به شکل خوبی انجام گرفت در غرب کشور و استان ایلام طرح‌های خوبی صورت گرفت که می‌تواند الگوی ملی و بین المللی برای ما باشد.

وی با بیان اینکه اعضای کارگروه بیابان زایی باید احکام کارگروه را به روز کنند افزود: این کارگروه باید در قانون هفتم توسعه فعال باشند.

وی در پایان با بیان اینکه باید در این کارگروه اساتید نخبگان و سازمان های مردم نهاد فعال شوند گفت: بر اساس نگاهی که در دولت سیزدهم برای حفظ منابع زیستی و آب و خاک ایجاد شده است کارگروه باید رسالت ملی و بین المللی خود را با مشارکت مردم و نخبگان پیش ببرد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه به مباحثی چون پدیده بیابان‌زایی و تشکیل کنوانسیون مقابله با بیان زایی پرداخته شد در این جلسه مطرح شد که 26 درصد از اراضی کل جهان در معرض تخریب هستند و در ایران 75 میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی 20 میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی و 5 میلیون هکتار در معرض سایر تخریب‌های شیمیایی و فیزیکی هستند. وضعیت آسیب پذیری بیابان زایی در ایران و جهان نیازمند اتخاذ سیاسیت‌ها و برنامه‌های مدون است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |