جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 146374 16:12 1400/04/06
تمام درآمد عوارض آزادراه تهران- شمال صرف مناطق محروم شد

تمام درآمد عوارض آزادراه تهران- شمال صرف مناطق محروم شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تمام درآمد عوارض آزادراه تهران- شمال صرف مناطق محروم شد

تمام درآمد عوارض آزادراه تهران- شمال صرف مناطق محروم شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، بر اساس ماده واحده قانونی مصوب سال ۱۳۶۶ معادل ۱۵ درصد از درآمد آزادراه‌ها به امر نگهداری اختصاص داده شده است که ارتباط مستقیمی با موضوع ایمنی و کاهش حوادث و تصادفات جاده ای دارد.

هزینه‌های نگهداری راه با مولفه‌های زیادی از جمله موقعیت مکانی، نوع ترافیک عبوری، تعداد پل‌ها و تونل‌ها و شرایط جوی منطقه ارتباط دارد که اگر به موقع انجام‌ نشود علاوه بر افزایش‌ مخارج موجب تهدید ایمنی مسافران هم خواهد شد و برای منطقه سخت و پیچیده‌ای چون آزادراه تهران- شمال این هزینه‌ها چند برابر است.

اردیبهشت امسال با تصمیم وزیر راه و شهرسازی دستورالعملی تهیه شد که در صورت اجرا شرکت‌های آزادراهی موظف می‌شوند بیش از ۱۵ درصد از درآمد خود را صرف نگهداری آزادراه‌ها کنند.

با این حال امروز مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال با اشاره به درآمد ۱۱۵ میلیارد تومانی عوارض تردد مسافران در آزادراه تهران- شمال، گفت: همه درآمد حاصل از اخذ عوارض تردد در آزادراه تهران شمال در سال ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ صرف محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور شد.

امروز یکشنبه (ششم تیرماه) روابط عمومی بنیاد مستضعفان به نقل از «سعید شهسواری» خبر داد: سال گذشته درآمد حاصل از اخذ عوارض آزادراهی در مسیر آزادراه تهران- شمال نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ در پایان سال ۹۹ برای رفع محرومیت از چهره مناطق محروم کشور هزینه شد و در بهار امسال نیز درآمد این آزادراه از محل عوارض تردد خودروهای عبوری در حدود ۳۵ میلیارد تومان بود که این رقم نیز برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور تخصیص یافت.

در این زمینه، «خدایا خاشع» دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اینکه آیا امکان هزینه کرد همه درآمد آزادراهی خارج از مجموعه ساخت و ساز وجود دارد، گفت: ۲۵ درصد از کل درآمد عوارض آزادراهی باید صرف نگهداری و بهره برداری آزادراه شود که ۱۰ درصد آن برای بهره‌برداری و ۱۵ درصد آن برای نگهداری هزینه می‌شود. با این حال این ۱۵ درصد اکنون حتی برای خط‌کشی یک مسیر آزادراهی هم کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه ایمنی ارتباط زیادی با نگهداری درست راه دارد، افزود: با صرف ۱۵ درصد از درآمد عوارض آزادراهی نمی‌توان برای نگهداری راه‌ها اقدامی کرد و به همین دلیل وزارت راه در پی افزایش این سهم است.

خاشع ادامه‌داد: نگهداری آزادراه تهران- شمال کار سختی است اما تاکنون تیم مدیریتی نمره قابل قبولی در نگهداری این مسیر سخت داشت، ضمن اینکه با مدیریت درست بهره بردار تاکنون همه حقوق‌ها به موقع پرداخت شده و ساخت قطعه دوم آزادراه نیز درحال انجام است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |