جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 116887 22:49 1399/08/03
تقاضای کاذب فولاد، مانع رشد شرکت های فولادی

تقاضای کاذب فولاد، مانع رشد شرکت های فولادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تقاضای کاذب فولاد، مانع رشد شرکت های فولادی

تقاضای کاذب فولاد، مانع رشد شرکت های فولادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

با افزایش نرخ ارز در کشور برخی از دلالان فولاد به فکر خرید از بورس کالا و انبار کردن این محصولات کرده اند که این موضوع موجب شده است تا صادرات فولاد کاهش و در نتیجه سود سازی شرکت های فولادی در بازار سرمایه کاهش یابد.

ولید هلالات، رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با جهان اقتصاد، گفت: در سال 98 صنعت فلزات و معادن، ارزآوری بیشتری در مقایسه با سایر صنایع داشته و توانست در جهت تامین ارز بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، کمک با اهمیتی به کشور کند، امامیزان صادرات فولاد کشور در سال شش ماهه اول سال 99 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 32درصد کاهش داشته است.

هلالات گفت: در طرف مقابل، تولید فولاد در کشور 7درصد افزایش داشته است. بنابراین میزان فولاد قابل عرضه افزایش یافته و صادرات کاهش یافته است، در حالی که کل فولاد تولید شده کارخانه ها به فروش رسیده است.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار بیان داشت: اگر در دوران رونق بودیم، این خبر بسیار خوبی بود که نشان می داد تقاضای داخلی آنقدر قوی است که اجازه صادرات به محصول نمی دهد و صادرکننده هم در بورس کالا محصول خود را می فروشد. اما وقتی میزان سرمایه گذاری مجدد و سرمایه گذاری جدید بر اساس آمارها کاهش یافته و ازان طرف به دلیل تقاضای زیاد داخلی قیمت فولاد ایران در بازار صادراتی بالاتر از CIS رسیدهه است، یک سوال مطرح می شود که این خریدار فولاد در داخل با فولادها چه می کند؟

این تحلیل گر بنیادی بازار سرمایه افزود: اگر این افراد فولاد را صادر می کردند، می گفتیم اتفاق خوبی است جهت دور زدن تحریم، ولی واقع امر این است که چون فاصله دلار نیما در بورس کالا و دلار آزاد با اهمیت شده، تمام آن را انبار می کند. یعنی تمام آن نهاده های تولید که می توانست ارز آوری ایجاد کند، تبدیل به فولاد شده و در انبار فلانی خوابیده و کشور هم در این وضعیت، از ارز حاصل از صادرات فلزات محروم شده است.

این کارشناس خبره بازار سرمایه در پایان تاکید کرد:  این قوانین محدود کننده ای که بر صادرات فلزات گذاشته اند را افرادی تعیین کرده اند که از من و شما، هم سابقه بیشتری دارند، هم تحصیلات مرتبط تر و هم اطلاع بیشتر...



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |