پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10525 18:26 1393/12/02
تفاهم سیاسی در نقطه حساس

تفاهم سیاسی در نقطه حساس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تفاهم سیاسی در نقطه حساس

تفاهم سیاسی در نقطه حساس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فینال گفتگوهای هسته ای ایران و 5+1 با حضور مدیران ارشد دولت

تفاهم سیاسی در نقطه حساس

همزمان با دومین روز مذاکرات اتمی ایران و آمریکا در ژنو، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون، دستیار ارشد و برادر رئیس جمهور ایران برای پیوستن به مذاکرات، وارد سوئیس شده اند. مقام هایی از وزارت انرژی آمریکا و سازمان انرژی اتمی ایران همواره در مذاکرات اتمی حضور داشته اند اما این اولین بار است که سطح گفت و گوها با حضور یک مقام بلندپایه به غیر از وزیر امور خارجه افزایش یافته است.

در همين زمينه، سخنگوی وزارت انرژی آمريکا نیز در بيانيه ای اعلام کرده است که ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا به درخواست جان کری، وزير خارجه امور خارجه اين کشور به ژنو سفر کرده تا در کنار وی در مذاکرات درباره برنامه هسته ای ايران حضور داشته باشد.این در حالی است که روز جمعه دور نخست مذاکرات هسته ای سه جانبه ايران و آمريکا و اتحاديه اروپا روز جمعه در ژنو برگزار شد. در اين دور از مذاکرات که عباس عراقچی،‌ معاون وزير امور خارجه ايران، وِندی شرمن، معاون سياسی وزارت خارجه آمريکا و هلگا اشميت، از مذاکره کنندگان ارشد اتحادیه اروپا حضور داشتند.

عباس عراقچی، دیروزدر مصاحبه‌ای با واحد مرکزی خبر، از رسیدن مذاکرات به «جزئیات» خبر داد. وی اضافه کرد: «پس از یک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرایطی هستیم که باید وارد جزئیات شویم به ویژه اینکه قصد ما این است که در توافق نهایی کلیات و جزئیات یکپارچه باشد، به همین دلیل مجبور هستیم که وارد همه جزئیات در همه موضوعات و مراحل شویم.» عراقچی تصریح کرد: «این شرایط ایجاب می‌کند که مذاکرات فشرده و به صورت طولانی برگزار شود ضمن آنکه توافق دومرحله‌ای نخواهیم داشت». گفتنی است ، جان کری نیز امروز يکشنبه عازم ژنو خواهد شد. جين ساکی،‌سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در اين زمينه گفته است:«ما تقريبا شش هفته وقت داريم تا به هدف خود يعنی دستيابی به توافق چارچوب سياسی، برسيم.»

دلیل حضور حسین فریدون برادر و دستیار ارشد رئیس جمهور ایران "مشورت و و ایجاد هماهنگی لازم در مذاکرات" عنوان شده است. ظرف دو روز گذشته عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزارت امور خارجه ایران در ژنو سرگرم مذاکره با همتایان آمریکایی خود بوده اند. احتمال دارد معاونان سایر وزیران خارجه کشورهای 1+5 هم در روز دوشنبه به مذاکرات بپیوندند. ايران و گروه 1+5 از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر 2013 تاکنون دوبار مهلت دستيابی به توافق را تمديد کرده اند. اکنون مهلت برای دست يابی به توافق ماه ژوئن تعيين شده است و قرار است تا24 ماه مارس ايران و گروه 1+5 به توافقی سياسی در اين زمينه دست يابند. ایران و گروه 1+5 توافق کرده اند که تا پایان ماه مارس (10 اسفند ماه امسال) به یک تفاهم سیاسی و تا 9 تیرماه 94 به یک توافق جامع با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران و رفع تحریم ها در برابر رفع نگرانی از اهداف برنامه اتمی ایران برسند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |