شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198855 19:19 1401/08/29
تغییر قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در مِلک، مانع خروج سرمایه‌ها

تغییر قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در مِلک، مانع خروج سرمایه‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تغییر قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در مِلک، مانع خروج سرمایه‌ها

تغییر قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در مِلک، مانع خروج سرمایه‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-در سال‏های اخیر تبلیغات خوش رنگ و لعاب کشورهای خارجی در زمینه ترغیب سرمایه‌گذاران ایرانی جهت خرید ملک در سایت‏ها و فضای مجازی گسترده شده است به طوری که به خروج حجم انبوهی از ارز از کشور منجر شده است؛ موضوعی که اگر بالعکس در کشور انجام می‏شد، عایدی فراوانی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

به گزارش جهان اقتصاد،  قوانین در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ارتباط با مباحثی مانند واگذاری ملک، نیازمند بازنگری است تا بتوان زمینه ورود این سرمایه‌ها را در کشور فراهم ساخت در آن زمان می‏توان به جنبه تبلیغاتی آن توجه کرد. این مساله بخشی از گفتگوی انجام شده با کارشناس حوزه مسکن است.

وی عنوان کرد که در حال حاضر رسانه‏های خارجی علیه کشور تبلیغات منفی انجام می‌دهند و به خروج سرمایه از کشور دامن می‏زنند اما تغییر قوانین سرمایه‌گذاری ملک در ایران و جذب سرمایه گذاران کشورهای حوزه خلیج فارس در این بخش می‏تواند از سوی دولت به عنوان یک حربه تبلیغاتی مثبت در جلوگیری از خروج از سرمایه از کشوربه کار گرفته شود.

پیرو اهمیت این موضوع ادامه گفتگوی خبرنگار جهان اقتصاد با فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن را بخوانید:

کارشناس حوزه مسکن گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در کشورهایی همانند مانند ترکیه و امارات و حتی قبرس شمالی از گذشته وجود داشته است به طوری که سرمایه‌گذاری درحوزه ملک همیشه به عنوان بازاری از سوی این کشورها به دلایلی همچون اقامت وغیره تبلیغ شده و در بعضی از دوره‏ها به ویژه شرایط سیاسی کنونی تشدید شده است.

ایلاتی بیان کرد: با توجه به تبلیغات گسترده سایر کشورها برای سرمایه‌گذاری در حوزه ملک عده‌ای گمان می‌کنند که اتفاق جدیدی در حال وقوع است درحالی که این اتفاق به عنوان لایه پنهان بازار مسکن، در چند دهه گذشته وجود داشته است اما اکنون به دلیل شرایط سیاسی کشور طرف مقابل دست به تبلیغات متعددی زده است تا بتواند پروژه‏های خود را مطرح سازد بنابراین در این خصوص اتفاق جدیدی را در بازار مسکن یا بازار سرمایه‌گذاری خارجی مسکن شاهد نیستیم.

وی افزود: در این میان می‌توان امکان سرمایه‌گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه املاک در کشور مانند قطر، عمان و حتی بحث اقامت آن ها را فراهم ساخت. اگر شرایط به درستی شناسایی شود و شهرک‏های سرمایه‌گذاری خارجی  که از لحاظ آب و هوایی مرغوب باشند را آماده کرد می‏توان آن را به عنوان یکی از روش‏های جذب سرمایه‌گذاری خارجی قلمداد کرد.

وی افزود: قوانین در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ارتباط با مباحثی مانند واگذاری ملک، نیازمند بازنگری است تا بتوان زمینه ورود این سرمایه‏ ها را در کشور فراهم ساخت، در این صورت می‏توان به جنبه تبلیغاتی آن توجه کرد. در حال حاضر رسانه‏ های خارجی علیه کشور تبلیغات منفی انجام می‌دهند و به خروج سرمایه از کشور دامن می‏زنند اما تغییر قوانین سرمایه‌گذاری ملک در ایران و جذب سرمایه‌گذاران کشورهای حوزه خلیج فارس در این بخش می‏تواند از سوی دولت ایران به عنوان یک حربه تبلیغاتی مثبت در جلوگیری از خروج از سرمایه از کشور منجر شود.

کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: متاسفانه سازمان ثبت املاک خیلی سنتی عمل می‏کند یعنی یکی از سازمان‏هایی که در ثبت شرکت‏ها، صدور اسناد مالیکت زمین‏ها و املاک عملکرد خوبی ندارد حال اگر مقدمات جذب سرمایه آسان و شفاف و در بستر فناوری اطلاعات باشد، در تسهیل در سرمایه‌گذاری کمک می‏کند.

این کارشناس حوزه مسکن در خصوص تاثیر اتفاقات اخیر در حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن افزود: از این قبیل اتفاقات را حتی در دهه 60 شاهد بودیم اما بازار سنتی مسکن جزو بازارهای پر سود بوده است و وقوع این اتفاقات در بلند مدت این بازار تعیین کننده نیست اما ممکن است روند معاملات یک الی دو ماه کاهشی باشد و ممکن است با نزدیک شدن به پایان سال روند افزایشی پیدا کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |