پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 114832 18:34 1399/07/18
تغییر رویکرد کاری تاجران نفتی دردوران کرونایی!

تغییر رویکرد کاری تاجران نفتی دردوران کرونایی!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تغییر رویکرد کاری تاجران نفتی دردوران کرونایی!

تغییر رویکرد کاری تاجران نفتی دردوران کرونایی!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گلناز پرتوی مهر-تاثیر کرونا به حدی بود که حتی مدل کسب و کارهای انرژی را نیز تغییر داد و اخیراً شرکت «ویتول» که یکی از بزرگترین تاجران نفت مستقل در جهان است اعلام کرد که اگر در ترکیه یا پاکستان زندگی می کنید و به دنبال فروش ماشین خود هستید ما آن را برای شما معامله خواهیم کرد!

زانا احمدی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت وگو با خبرنگار جهان اقتصاد با بیان مطلب فوق اظهار کرد: موضوع پایان عصر نفت در حال حاضر به یکی از موضوعات جذاب دنیای انرژی تبدیل شده است چراکه با ورود پاندمی کرونا و کاهش تقاضای انرژی فسیلی هر روز خبرهای جالبی از فاصله گرفتن بخش انرژی، از دنیا به گوش می رسد و با تغییر استراتژی شرکت ها متوجه می شویم با رکود فعلی تمایل شرکت ها به سمت انرژی های سبز بیش از پیش شده است.

وی تصریح کرد: با بررسی آخرین گزارش آماری شرکت نفت بی پی (2020 میلادی) متوجه می شویم ذخایر نفتی جهان از سال 1999 تا 2009 حدود 20 درصد و از سال 2009 تا 2019 حدود 13 درصد رشد داشته و ذخایر گازی جهان از سال 1999 تا 2009 حدود 28 درصد و از سال 2009 تا 2019 حدود 17 درصد رشد داشته است که یکی از مهم ترین دلایل کاهش ذخایر هیدروکربوری، موضوع افت شدید قیمت نفت، کاهش سرمایه گذاری، کم شدن میزان اکتشافات خیلی بزرگ و سخت تر شدن اکتشاف مخازن جدید و سوق یافتن اکتشافات جدید به سمت مناطق و لایه های عمیق و دریایی است.

وی ادامه داد : همچنین ساختارهای جدید نسبت به میادین کشف شده در حوضه های قبلی که کشف شده اند 10 برابر کوچکتر شده و اندازه اکتشاف هر ساختار از 210 میلیون بشکه به 25 میلیون بشکه طی 10 سال اخیر رسیده است.

احمدی خاطرنشان کرد : در سناریوی سیاست های اعلام شده آژانس بین المللی انرژی، نفت بزرگترین منبع انرژی در سال 2040 خواهد بود و حدود 28درصد از ترکیب جهانی انرژی را تشکیل می دهد و سپس گاز با 25درصد پس از نفت دومین منبع انرژی خواهد بود.

وی افزود : مصرف زغال سنگ که در بازارهای غربی رو به کاهش است، به سطح سال 2018 به لطف افزایش تقاضا در آسیا (عمدتاً کشور چین) باقی خواهد ماند و در همین حال، انرژی های تجدیدپذیر (به غیر از بخش آبی) با یک رنسانس قابل توجه با بخش های بادی، خورشیدی، زمین گرمایی، و غیره، سهم خود را در سبد انژری با بیش از 300درصد در طی 22 سال افزایش خواهند داد.

وی بیان کرد : با توجه به پیشرفت روز افزون انرژی های پاک و حمایت های دولتی و اقشار مختلف از مسائل زیست محیطی، موضوع پایان یافتن عصر نفت از جهت کاهش تقاضا در حال گسترش است. لیکن زمان آن را نمی توان دقیق مشخص نمود چراکه به عواملی همانند پیشرفت تکنولوژی، سرمایه گذاری ها در بخش نفت یا انرژی پاک، رشد جمعیت، بهبود راندمان مصرف انرژی، رشد اقتصادی بستگی دارد و اقدامات سیاستی کشورها و تغییرات زندگی اجتماعی ممکن است موجب کاهش روز افزون سوخت های فسیلی در بخش حمل و نقل و صنعت شود که بخش مهمی از تقاضای جهانی نفت را شامل می شود.

وی اظهار کرد: برخی پیش بینی ها نشان می دهد که تقاضای جهانی نفت می تواند پس از سال 2025 تا چند سال بعد به اوج خود برسد، برخی دیگر انتظار دارند که تقاضا به رشد خود ادامه داده و از سال2040 و بعد از آن افت تقاضای نفت اتفاق افتد.

احمدی گفت: به نظر می رسد بسیاری از تولیدکنندگان نفت ارزان، به دلیل اقتصاد نفتی که در آینده به منظور ترمیم کسری بودجه و اقتصاد خود و همچنین به دلیل رقابت در فروش نفت، استراتژی های « Lower price» و «Higher volume» را مد نظر قرار دهند تا اقتصاد خود را ترمیم نمایند، دقیقاً کاری که عربستان درپیش گرفته است. همچنین میانگین قیمت نفت در دهه های آینده بسیار وابسته به رشد هزینه های اجتماعی در اقتصادی های بزرگ تولیدکننده نفت به دلیل فشارهای اجتماعی خواهد بود.

وی بیان کرد: در کنار تمام مباحث مطرح شده موضوع پاندمی کرونا هم به تنهایی باعث کاهش تردد و تعطیلی بخشی از صنایع بزرگ گردید که این موضوع رشد اقتصادی را کاهش داد و در نهایت در بخش انرژی موجب کاهش شدید تقاضای نفت شد.

وی با اشاره به اینکه در این ارتباط تاثیر کرونا به حدی بود که حتی مدل کسب و کارهای انرژی را نیز تغییر داد گفت : اخیراً شرکت ویتول که یکی از بزرگترین تاجران نفت مستقل در جهان است اعلام کرده که اگر در ترکیه یا پاکستان زندگی می کنید و به دنبال فروش ماشین خود هستید ما آن را برای شما معامله خواهیم کرد!

وی افزود : گروه ویتول که در سال 2019 بیش از 8 میلیون بشکه نفت و فرآورده نفتی در روز معامله می کرد ، وارد تجارت خودروهای دست دوم شده است؛ این موضوع نمونه ای از کم رنگ شدن تجارت انرژی فسیلی و همچنین چگونگی تلاش بزرگترین بازرگانان انرژی در جهان برای ایجاد تنوع در تجارت اصلی خود از خرید، ترکیب و حمل و نقل محصولات نفتی و هیدروکربن تصفیه شده و شیفت به سمت انرژی های پاک است. این شرکت پالایشگر، برای ایجاد تنوع در برخی از مشاغل خود، از حوزه نفت فاصله می گیرد.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: این شرکت مستقر در روتردام در حالی که اخیراً تجارت برق خود را تقویت کرده است، در زمینه ذخیره سازی باد، انرژی خورشیدی و باتری نیز سرمایه گذاری کرده است.

وی ادامه داد : این عمل شرکت ویتول، زمانی جالب می شود که قیمت کنونی برخی از خودروهای دست دوم از وسایل نقلیه جدید با همان مدل و قیمت بالاتر است. ویتول به مقدار زیادی سرمایه کم هزینه برای خرید خودروهای دست دوم دسترسی دارد زیرا بزرگترین معامله گران نفت جهان برای تامین هزینه های روزمره خود به میلیاردها دلار وام بانکی وابسته اند.

احمدی تصریح کرد :گروه ویتول در حالی چنین تغییر بزرگی در سمت و سوی کاری خود ایجاد می‌کند که قبلا گفته بود انتظار ندارد حداقل تا سال ۲۰۳۰ میلادی تقاضای نفت به اوج خود برسد. لیکن به نظر می‌رسد ویتول، پیک تقاضای نفت را از آنچه پیش‌بینی کرده بود نزدیک‌تر احساس کرده است.

وی در پایان گفت :اخیراً شرکت بی پی نیز در سمینارهای مجازی خود اعلام کرده بود که مصرف نفت هیچ‌گاه به سطوح قبل از بحران کرونا باز نخواهد گشت و روند رشد تقاضا به پایان رسیده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |