جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14594 12:29 1394/05/13
تعطیلی کامل 17درصد ازصنایع مستقر در شهرک ها

تعطیلی کامل 17درصد ازصنایع مستقر در شهرک ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تعطیلی کامل 17درصد ازصنایع مستقر در شهرک ها

تعطیلی کامل 17درصد ازصنایع مستقر در شهرک ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آمار رسمی وضعیت واحدهای صنعتی کوچک اعلام شد

درطول 8 سال صدارت تیم محمود احمدی نژاد دربخش صنعت کشور مساله شفاف سازی آمار واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل مستقر در شهرک های صنعتی همواره یکی از مهمترین چالشهای موجود میان رسانه ها و دولت به شمار می رفت.

به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، این موضوع به دلیل اهمیت ویژه ای که از یک سو در امر اطلاع رسانی داشت و از سوی دیگر نقش مهمی در برنامه ریزی های بخش تولید ایفا می کرد، در طول مدت زمان یاد شده مسکوت ماند و رسانه ها آمارهای ارایه شده در این خصوص را فقط از طریق برخی گزارش های میدانی خبرنگاران خود منتشر می کردند که البته همواره با جوابیه هایی بدون سند و مدرک مواجه می شد.

با این حال و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، یکی از خواسته های به حق رسانه ها از مسئولان جدید بخش صنعت موضوع شفاف سازی اتفاقات رخ داده در واحدهای صنعتی بودف به طوریکه در بیشتر نشست های رسانه ای متولیان امر، این خواسته، بیشترین حجم را در میان سوالات انبوه خبرنگاران، به خود اختصاص می داد.

حال و پس از گذشت 2 سال از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، متولی بخش صنایع کوچک آمار واقعی وضعیت واحدهای صنعتی مستقر درشهرک های صنعتی کشور را ارایه کرده است که این آمار حاکی ازغیرفعال بودن کامل 17 درصد این واحد ها است.

سید محمدعلی سید ابریشمی ، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درگفتگوی با ایلنادرپاسخ به این پرسش که برآورد هزینه ای شما از بازسازی و نوسازی صنایع چه میزان است؟ گفت: حدود 81 هزار واحد صنعتی کوچک در کل کشور وجود دارد که 26 درصد آنها با ظرفیت بیش از 70 درصد،‌30 درصد با ظرفیت بین 50 تا 70 درصد ، 27 درصد با ظرفیت کمتر از 50 درصد و 17 درصد غیرفعال هستند.

وی افزود: اگر دولت هدف خودرا تامین تسهیلات جهت بازسازی و نوسازی تنها 23 درصد از این واحدهای صنعتی قراردهد حدود 19000 واحد صنعتی به اعتباری معادل 100000 میلیارد ریال جهت تامین هزینه های بازسازی و نوسازی نیاز دارد.

سید ابریشمی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد واحد صنعتی و با چند درصد توان مشغول فعالیت هستند و طی 8 سال گذشته چه میزان از این واحدها آسیب دیده اند؟ گفت: همانطور که عنوان شد 28291 از واحدهای صنعتی فعال داخل شهرکها و نواحی صنعتی مستقر هستند که از این تعداد 36 درصد با ظرفیت کمتر از 50 درصد، 35 درصد با ظرفیت بین 50 تا 70 درصد و 29 درصد با ظرفیت بیش از 70 درصد مشغول به فعالیت می باشند. همچنین از تعداد 6239 واحد صنعتی غیرفعال، 7 درصد بین سالهای 70 تا 80 درصد، 16 درصد بین سالهای 80 تا 85 درصد و 77 درصد بین سالهای 85 تا 92 تعطیل شده اند.

او در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: تاکنون تعداد 126 سرمایه گذار خارجی به میزان 776 میلیون دلار و با اشتغال 12هزار و 795 نفر در شهرکهای صنعتی جذب شده اند .

وی درپاسخ به این پرسش که آیا طی دوسال گذشته سرمایه گذاری خارجی داشته اید یا خیر و برای پس ازمذاکرات هسته ای چه برنامه ای در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی دارید؟ اظهار داشت: این سازمان با جمع آوری و بروزرسانی آمار و اطلاعات و فرصتهای جذب سرمایه گذاری خارجی درسطح بنگاه‌ها ی مستقر شهرک و نواحی صنعتی آمادگی لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی را دارد.

وی افزود: تاکنون تعداد 126 سرمایه گذار خارجی به میزان 776 میلیون دلار و با اشتغال 12هزار و 795 نفر در شهرکهای صنعتی جذب شده اند و فرصتهای احصاء شده به سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران ارائه شده و درنشستها و همایش‌های سرمایه گذاران ارائه می شوند.

سید ابریشمی تصریح کرد: از سال گذشته نیز سازمان با پذیرش هیات های تجاری اقتصادی توانمندیها و فرصتهای سرمایه گذاری را ارائه کرده است.

وی با اشاره به یکی از پروژه‌های جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: یکی از این پروژه ها تفاهم نامه سازمان با وزارت بازرگانی چین به منظور احداث شهرک صنعتی مشترک ایران – چین است که در این پروژه مقرر شد تا با احداث این شهرک سرمایه گذاران چینی و ایرانی برای بازار صادراتی اقدام به فعالیت و سرمایه گذاری کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |