شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 199090 19:13 1401/09/19
تعرفه‌گذاری پلکانی بدون تبعیض اجرا شود

تعرفه‌گذاری پلکانی بدون تبعیض اجرا شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تعرفه‌گذاری پلکانی بدون تبعیض اجرا شود

تعرفه‌گذاری پلکانی بدون تبعیض اجرا شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

باید قبول کنیم که منابع گازی ما محدود است و در فصل‌های اوج مصرف گاز با کمبود گاز مواجه می‌شویم. و برای کنترل این کسری، گاز مصرفی صنایع را قطع میکنیم و به سمت استفاده از سوخت‌هایی مثل مازوت می رویم.

علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد درباره اهمیت اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی برای کنترل مصرف گاز ضمن بیان مطلب بالا اظهار داشت: اینکه ما به این نتیجه رسیدیم که هرکس استفاده بیشتری از گاز دارد باید هزینه بیشتری هم بپردازد و پرداخت آن به صورت پلکانی انجام شود کار درستی است اما حتماً باید به صورت آزمایشی برای مدتی انجام شود تا اشکالات آن برطرف و معایب آن رفع و رجوع شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: این طرح تعرفه گذاری پلکانی حتماً باید در حوزه آب و برق نیز اجرایی شود، در حوزه آب نیز مصرف ما در حوزه شرب و در حوزه کشاورزی فوق‌العاده بالا است، این مصرف بالا در حوزه گاز خانگی هم صدق می‌کند و مردم اصلاً صرفه جویی در مصرف ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان کرد: مشکل ما این است که برخی به صورت زیاده‌خواهانه از گاز استفاده می‌کنند و در مقابل برخی‌ها متعادل و برخی‌ها هم خیلی کم استفاده می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: طرح تعرفه گذاری پلکانی به طورکلی اقدام خوبی است اما این اقدام باید بدون اشکال عملیاتی شود، اشکال اول این طرح این است که شاید دولت نتواند نظارت خوبی بر روند اجرای این طرح داشته باشد مثل تمام طرح‌هایی که داده می‌شود اما در مرحله اجرا نظارت خوبی بر آن ها صورت نمی گیرد.

خانی درباره هزینه‌ای که هم اکنون از مردم بابت گاز گرفته می‌شود نیز گفت: اینکه برخی اعلام می‌کنند مردم از گاز مجانی استفاده می کنند، درست نیست مسئله ما این است که هزینه‌های دولت خیلی بالا است. اگر بخش خصوصی بخواهد این کار را انجام دهد، قطعاً هزینه گاز خانگی از قیمت فعلی هم ارزان‌تر می‌شود اما چون هزینه‌های دولت بالاست کاری که با ۱۰ نفر انجام می‌شود در دولت با صد نفر انجام می شود و به همین دلیل است که در بیشتر مواقع اعلام می‌شود که بهتر است کارها برون سپاری شود.همین هزینه ای که دولت از مردم بابت گاز خانگی اخذ می‌کند بالا است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: فردی که خانه هزار متری داشته باشد مصرفش با کسی که خانه ۵۰ و ۶۰ متری دارد متفاوت است اما به طور کلی گازخانگی در کشور ما به طور بی رویه استفاده می شود. به عنوان مثال کسی که خانه ۶۰ متری دارد اگر ۵ روز به مسافرت برود سیستم گرمایشی را خاموش می کند ولی کسی که خانه 2 و 3 هزار متری دارد سیستم گرمایشی را خاموش نمی‌کند.

خانی توضیح داد: افراد مرفه برای پرداخت‌ هزینه گاز هرچقدر هم بالا، مشکلی ندارند، در قشر پردرآمد این مسائل اصلا مطرح نیست، در حقیقت مشکل ما همین اقشاری هستند که پول و درآمد و مستغلات زیادی دارند و از آن خوب استفاده نمی کنند، به عنوان مثال افراد مرفه ای را داریم که سیستم گرمایشی ویلایی که ۳ ماه از آن استفاده نکنند را خاموش نمی‌کند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در هر صورت باید قبول کنیم که منابع گازی ما محدود است و در فصل‌های اوج مصرف گاز با کمبود گاز مواجه می‌شویم و برای کنترل این کسری، گاز مصرفی صنایع را قطع می‌کنیم و به سمت استفاده از سوخت‌هایی مثل مازوت می رویم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: معتقدیم که دولت که می‌خواهد تعرفه گذاری پلکانی را اجرایی کند حتماً باید در این بحث نظارت داشته باشند، در طرح جدی باشد و آن را عملیاتی و اجرایی کند. در این صورت مجلس هم از آن حمایت می کند اما اینکه دولت به مرحله اجرا که رسید استثناهایی برای آن در نظر بگیرد از مسیر خارج شدن طرح تعرفه گذاری پلکانی است.

وی افزود: در اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی نباید هیچ تفاوتی بین ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف قائل شویم، بلکه باید به میزان مصرف توجه کنیم. در اجرا حتماً باید طرح تعرفه گذاری پلکانی به طور کامل اجرایی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |