جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 118127 19:03 1399/08/13
تعامل دولت و مجلس برای فروش نفت

تعامل دولت و مجلس برای فروش نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تعامل دولت و مجلس برای فروش نفت

تعامل دولت و مجلس برای فروش نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جزییات طرح « پنجره واحد نفتی» در گفتگوی جهان اقتصاد با عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی

باتوجه به اینکه تاکنون فروش نفت برعهده وزارت نفت و واردات کالا برعهده وزارت صمت بوده است باید یک مجموعه یا فرد تصمیم‌گیر برای انجام این کار مشخص شود لذا به مجموعه تصمیم‌گیرنده این مهم پنجره واحد گفته می‌شود.

هادی بیگی‌نژاد،عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: درحال حاضر کشور در چهار مرحله مرتبط با واردات باعنوان «فروش نفت» و «دریافت پول حاصل از فروش نفت» «پرداخت پول برای وارد کردن کالا» و «وارد کردن کالا» مشکل دارد.

وی با بیان اینکه طرح تشکیل «پنجره واحد» به دو قسمت «تهاتر نفت با کالا» و «تهاتر کالا با کالا» تقسیم می‌شود، تصریح کرد: هنگام فروش نفت، پول آن دریافت شده و سپس در ازای دادن دلار، کالایی خریداری می شود؛ اگر بتوان یک کالایی را تحویل داد و در ازای آن کالای دیگری را دریافت کرد، در آن زمان می توان با سیستم های حسابداری، تهاتر نفت با کالا را انجام داد .

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: به طور مثال یک شرکتی نفت را خریداری می کند و در قبال آن یک خودرو مثل آمبولانس را تحویل می دهد و یا شرکت دیگر نیز در ازای دریافت نفت، ذرت یا هر کالایی را تحویل می دهد، بنابراین در این بخش چند دستگاه از جمله وزارت نفت، سازمان جهاد کشاورزی و وزارت صمت وسایر نهاد ها و سازمانها در زمینه واردات، صادرات و تهاتر کالا دخیل می شوند و باید  یک پنجره واحدی برای تصمیم‌گیری این موارد وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت این مساله را پذیرفته و وزیر نفت مسئولیت ریاست  پنجره واحد را برعهده گرفته است و مباحث ارزی و مالی آن را بانک مرکزی انجام می دهد. اگر کالایی بخواهد در ازای دریافت نفت وارد شود فرد یا شرکت واردکننده کالا، به وزیر نفت عنوان می کند و با توافق وزارت صمت می توان، این مبادله را کلید زد.

بیگی نژاد ادامه داد: پس از آن، وزارت صمت نماینده خود را برای تایید می فرستد و حواله نفت صادر می شود و در ازای نفت، کالا وارد می شود و دیگر درگیر مسایل فعلی نمی شویم. در حال حاضر با مشکلات عدیده ای از بارگیری کالا درکشتی تا عدم ترخیص در گمرک مواجه هستیم که تا  تخصیص ارز صورت نپذیرد، انجام نمی شود مثلا در بخش کالاهای اساسی که چندین نهاد و وزارتخانه در آن درگیر هستند، باید وزارت صمت موافقت کند و توزیع آن را وزارت کشاورزی برعهده گیرد، که با اجرایی شدن این موضوع از این پس، پنجره واحد به ریاست وزیر نفت همه نهادهای درگیر را گرد هم می آورد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه وزیر نفت در پنجره واحد هم پای کارآمد و وزیر صمت هم به وی کمک می کند اما پنجره واحد دست وزارت نفت است.

وی با اشاره به این که به دلیل تصویب طرح پنجره واحد در دولت، این موضوع به بررسی و تصویب کمیسیون انرژی مجلس نیاز ندارد اظهار کرد: مجلس به عنوان نهاد نظارتی و قانون گذاری، موافق اجرای پنجره واحد است که با همکاری مشترک دولت برای تسریع و تکمیل کالاهای اساسی کشور به روش تهاتر کالا به کالا آغاز شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |