پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 92512 13:18 1397/09/20
تضعیف قدرت پول ملی موجب نگرانی است/ شعاری عمل نکنیم

تضعیف قدرت پول ملی موجب نگرانی است/ شعاری عمل نکنیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تضعیف قدرت پول ملی موجب نگرانی است/ شعاری عمل نکنیم

تضعیف قدرت پول ملی موجب نگرانی است/ شعاری عمل نکنیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، ۱۷ آذرماه، در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری و دستور ایشان به بانک مرکزی برای تقویت هرچه بیشتر ارزش پول ملی و نیز رعایت استقلال بانک مرکزی پرداخت و اعلام کرد: بانک مرکزی و نظام بانکی تمام توان مدیریتی و کارشناسی خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری به‌‌ کار می‌برند.

استقلال بانک مرکزی همراه با مسئولیت‌پذیری است

ابراهیم نکو، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، درباره لوازم افزایش قدرت پول ملی و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: مقوله‌ای مهم در بانک مرکزی که باید مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار گیرد، استقلال بانک مرکزی است تا این بانک بتواند تصمیمات بهتری اتخاذ کرده و حوزه‌های مربوط به فعالیت خود را با قدرت ساماندهی کند.

وی ادامه داد: البته استقلال بانک مرکزی بدین معنا نیست که هر کاری مایل بود انجام دهد. قطعاً سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب هم ناظر بر استقلال توأم با تقویت بانک مرکزی و همچنین مسئولیت‌‌پذیری این بانک است تا بتواند به رسالت ذاتی خود عمل کند. این استقلال همچنین به معنای عدم پاسخگویی و کارهای خلاف قانون توسط بانک مرکزی نیست.

تبعات کاهش ارزش پول ملی

نکو افزود: معتقدم این بسیار مهم است که بانک مرکزی بتواند با قدرت تمام نسبت به ساماندهی نظام بانکی اقدام کند. وظیفه دیگر بانک مرکزی، تقویت پول ملی است؛ چراکه کاهش ارزش پول ملی کشورها، تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری در پی دارد. به عبارت دیگر اگر قدرت پول ملی کشوری تضعیف شود، حوزه‌های متأثر از پول ملی همانند تولید، صنعت و تجارت تضعیف خواهند شد.

وی یادآور شد: بنابراین معتقدم این دو مسئله مهم افزایش قدرت پول ملی و همچنین استقلال بانک مرکزی که رهبر معظم انقلاب به رئیس‌کل بانک مرکزی گوشزد کرده‌اند، از مسائل مهمی هستند که جامعه ما از این دو ناحیه در حال عذاب است. کشور در این حوزه‌ها دچار سردرگمی‌هایی است و این برای عده‌ای جای سؤال است که چگونه بانک مرکزی نمی‌تواند در مقابل تلاطمات بانکی و همچنین مسائلی نظیر رشد مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز مقاومت کند.

کاهش قدرت پول ملی را نهادینه نکنیم

نماینده سابق مجلس بیان کرد: از سوی دیگر بانک مرکزی مستقل باید بتواند جلوی این تلاطمات و آشفتگی‌ها را بگیرد، اما واقعیت این است که امروز ارزش پول ملی ما بسیار کاهش پیدا کرده و قدرت خرید مردم، به ویژه اقشار پائین جامعه، کارگران و کارمندان نیز بسیار تضعیف شده و این موجب نگرانی است.

نکو با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی، مردم را دچار سردرگمی کرده است، افزود: بنابراین بانک مرکزی باید سیاست‌هایی تدوین کند که ارزش پول ملی تقویت شود و البته این اقدام از طریق شعار دادن محقق نمی‌شود بلکه باید برنامه‌هایی همانند پیمان‌های پولی با دوستان و همسایگان منعقد شود که پول ملی ما به جامعه جهانی معرفی شده و در نهایت قدرت آن افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: نکته دیگری که باید اشاره کرد در مورد نرخ دلار در بودجه ۹۸ است که با نرخ ۵۸۰۰ تومان تعریف شده است. در این مورد هم این نگرانی وجود دارد که در سال آینده هم شاهد کم‌ارزش شدن پول ملی باشیم و همین هم به معنای نهادینه کردن تضعیف پول ملی و تسلیم آن در برابر ارزهای خارجی به ویژه دلار است؛ بنابراین بانک مرکزی باید در این زمینه به گونه‌ای طراحی کند که سال آینده، سال خوبی برای پول ملی ما باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |