جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 177678 18:12 1401/02/07
تصمیم‌های خلق‌الساعه بلای جان بورس

تصمیم‌های خلق‌الساعه بلای جان بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تصمیم‌های خلق‌الساعه بلای جان بورس

تصمیم‌های خلق‌الساعه بلای جان بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال جدید بازارسرمایه به ثبات رسیده است و التهاب اندکی از این بازار خارج شده است، اما دولت مسائلی را به وجود می آورد که سرمایه گذاری در بازار سهام را با خطر مواجه می کند.

حسین محمودی اصل، کارشناس ارشد بازارسرمایه در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: بازار سرمایه به تازگی به ثبات رسیده و شاهد هستیم که نقدینگی از صندق ها خارج و به بازار سهام تزریق می شود و ورود نقدینگی در حال افزایش است. اما در شرایطی که بازار سرمایه رو به بهبودی می رود، شاهد هستیم که تصمیم های خلق الساعه موجبات آزار بازار سرمایه را فراهم کرده است.

این تحلیل گر بازارهای مالی ابراز داشت: تصمیم های خلق الساعه موجب شده است تا بازار سرمایه مدام به اخبار سرکشی نماید تا نکند مجددا این تصمیم های خلق الساعه تحلیل ها را نابود کند و نظم بازار سرمایه را به هم بریزد.

محمودی اصل گفت: متاسفانه در حال حاضر بخش شفاف و مولد اقتصاد تحت فشار قرار گرفته است، چرا که همیشه دولت در زمانی که با کسری بودجه مواجه می شود، به سود شرکت ها به خصوص سود شرکتهای بورسی دست درازی می کند و این موضوع موجب شده است تا بازار سرمایه از کسری بودجه در هراس باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: در کشورهای مطرح جهان که اقتصاد پویا دارند، دولت بر بخش های غیرمولد فشار می آورد تا نیازهای مالی خود را پوشش دهد. این موضوع موجب می شود که سرمایه ها در کشورهای توسعه یافته به سمت بازار سرمایه و اقتصاد مولد سرازیر شود. اما در کشور ما به دلیل نقص قوانین و عدم مکانیزم و سامانه های مختلف موجب شده است بخش های غیر مولد سوده تر از بخش های مولد باشند.

وی افزود: نمونه دیگر دست درازی دولت به سود شرکت های بورسی را می توان در نرخ گذاری سوخت شرکت ها پی گیری کرد. در آذر ماه سال گذشته با اصلاح شدید نرخ سوخت رو به رو بودیم و دولت تصمیم داشت با افزایش نرخ سوخت تا 94 هزار میلیارد تومان از شرکت ها پول دریافت کند، به عبارت دیگر دولت تصمیم داشت تا دو برابر متوسط جهان نرخ گاز را با شرکت ها محاسبه کند، اگر این نرخ سوخت محقق می شد موجبات ورشکستگی بخش تولید را فراهم می کرد، که خوشبختانه این مصوبه اصلاح شد.

محمودی اصل در پایان گفت: همچنان شاهد هستیم که تصمیم های خلق الساعه و نرخ گذاری دستوری ادامه دارد و به تازگی هم بحث عوارض صادراتی مطرح شده است که مورد انتقاد مدیران شرکت ها و سهام داران این شرکت ها و اهالی بازار سرمایه قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که روز چهارشنبه وزارت صمت در نامه ای به گمرک عوارض صادراتی را اصلاح کرده است. بدین ترتیب عوارض صادراتی مس و روی حذف شده است. همچنین عوارض صادراتی بیلت فولاد از 17 به 8 درصد کاهش یافته است. اسلب نیز از 22 درصد عوارض صادراتی به 17 درصد کاهش یافته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |