پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 4156 15:05 1393/05/14
تشریح برنامه‌های سازمان بورس در سند راهبردی

تشریح برنامه‌های سازمان بورس در سند راهبردی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تشریح برنامه‌های سازمان بورس در سند راهبردی

تشریح برنامه‌های سازمان بورس در سند راهبردی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : با سند راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار، برنامه‌های این نهاد کمی شده است و می توان به راحتی با پایش این اهداف، برنامه‌ها را کنترل کرد

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح برنامه‌های سازمان بورس در سند راهبردی اظهار کرد: با ارائه و انتشار این سند، برنامه های این سازمان کمی شده است و صاحب نظران می‌توانند نظرات خود را در این خصوص به سازمان ارسال کرده و فعالان نیز در جریان اهداف، سیاست ها واستراتژی های سازمان بورس در تمامی قسمت ها قرار گیرند و برنامه های خود را متناسب با این اهداف تنظیم کنند.
دکتر قاسم محسنی افزود: تحقق اهداف سند مستلزم مشارکت تمامی بخش های دولتی است که از وزارت اقتصاد تا بانک مرکزی و نهادها و بازارهای فعال در بازار سرمایه از جمله بورس ها، کانون ها و سایر نهادهای مالی را شامل می شود.
وی با اشاره به نیاز این سند به همکاری همه نهادهای دولتی و غیر دولتی خاطر نشان کرد: متغیرهای متعددی بر این سند تأثیرگذار است قوانینی که در مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه به تصویب می رسد در آن موثر است و می تواند به اجرای بهتر آن کمک کند، پس بنابراین می توان گفت که این برنامه نیازمند همکاری همه نهادهای دولتی و غیر دولتی است.
عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به تأمین مالی به عنوان یکی از پررنگ ترین اهداف سازمان بورس در این سند راهبری اذعان کرد: مهم ترین و شاید پررنگ ترین برنامه در این سند، بحث تأمین مالی است که امیدواریم بتوانیم از طریق انتشار اوراق بهادار و نهادهای مالی به خصوص صندوق های سرمایه گذاری، تأمین مالی بخش خصوصی و دولتی را از طریق بازار سرمایه افزایش دهیم.
وی ادامه داد: بر این اساس برای افزایش تامین مالی، باید انواع نیازهای سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه پذیر را بررسی و برای تمامی آنها راه حل هایی طراحی کنیم تا بتوانیم در همه دوره فعالیت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی، بحث تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را پیاده سازی کنیم.
رئیس کمیته مدیریت ریسک تصریح کرد: برای تأمین مالی کوتاه، میان و طولانی مدت، از پروژه های نوآورانه و تجاری سازی ایده ها تا شرکت هایی که در پروژه هایی هستند که برای چندمین بار و در شکل های بزرگ اجرایی شده باید راه حل داشته باشیم حتی برای سرمایه گذارانی که در سطوح مختلف پذیرش ریسک هستند یعنی از افرادی که کمتر ریسک پذیر هستند تا افراد ریسک پذیر، نیز باید ابزارها و نهادهای مالی مختلفی طراحی کنیم.
وی متذکر شد: این استراتژی کلی سازمان بورس در زمینه تأمین مالی است اما راه کار دیگر این است که بازدهی متناسب با ریسک سرمایه گذاری و در خور بازار مالی تعیین شود و این مهم را به صورت دستوری و از پیش تعریف شده، معرفی نکنیم.
محسنی اضافه کرد : پیش از این ، تمام اوراق ما فارغ از این که از چه نوعی باشد، نرخ بازدهی ثابت ۲۰ درصدی داشت اما استراتژی کنونی به این سمت است که نرخ بازدهی متناسب با ریسک و میزان عرضه و تقاضا باشد بنابراین اوراق جدیدی که منتشر خواهد شد الزامی به وجود ضامن نخواهد داشت.
وی در خصوص دیگر استراتژی‌های سازمان بورس بیان کرد: در حال طراحی اوراقی هستیم که با نرخ سود شناور و متناسب با نرخ تورم، نرخ بازده آن نیز تغییر پیدا کند. این در حالی است که انتشار اوراق بهادار به قیمت بازار هم به تصویب رسیده که یک مورد آن نیز اجرا شده است.
محسنی تشکیل موسسات رتبه بندی برای تعیین ریسک اوراق بهادار را یکی دیگر از اهداف و استراتژی های سازمان بورس در این سند راهبردی اعلام کرد.
رئیس کمیته مدیریت ریسک صندوق خرید دین را به عنوان یکی از اهداف راهبردی سازمان بورس در تأمین منابع مالی کوتاه مدت شرکت ها اعلام کرد و گفت : برای تأمین مالی کوتاه مدت، سازمان بورس اوراق سلف کالایی را طراحی کرد و یک مورد آن نیز برای شرکت گل گهر در بورس کالا منتشر شد.
وی ادامه داد: صندوق خرید دین نیز یکی دیگر از صندوق های بورس کالا محسوب می شود که مطالبات تجاری شرکت هایی را خریداری می کند که وصول آنها مدت زمان زیادی را می طلبد به این ترتیب، صندوق هایی تشکیل می شود که این مطالبات را خریداری می کند و پول نقد را در اختیار شرکت ها قرار می دهد و بعدها در سررسید، مطالبات را وصول می کند.
محسنی افزود : نقش سازمان بورس در صندوق خرید دین این است که مقررات این صندوق ها، اساسنامه و امیدنامه آنها را تنظیم کند تا به این ترتیب در امیدنامه آنها افشا شود که این صندوق ها به خصوص چه نوع مطالباتی را خریداری خواهند کرد و این مطالبات باید چه خصوصیتی داشته باشند .
عضو هیأت مدیره سازمان بورس در خصوص تقویت سلامت و شفافیت مالی، به عنوان یکی از سیاست های هفت گانه سازمان بورس در این سند اذعان داشت: رتبه راهبری شرکتی یکی دیگر از اقدامات سازمان بورس برای افزایش شفافیت و سلامت گزارش‌های مالی است.
وی توضیح داد: رتبه راهبری شرکت ها بر اساس سازگاری و تطبیق آنها با اصول راهبری شرکتی اعلام می شود و هر چه شرکت ها شفافیت بیشتری در اطلاعات خود به سازمان داشته باشند، در رتبه بندی آنها موثر خواهد بود.
محسنی در خصوص معیارهای این رتبه بندی گفت: قرار است معیارهای این رتبه بندی بازنگری و اصلاح شود و با لحاظ کردن معیارهای بیشتری، رتبه بندی ها مجددا اعلام شود که پس از آن، رتبه شرکت ها اعلام عمومی می شود تا سهامداران عمده و مردم و سرمایه گذاران توجه بیشتری در انتخاب خود داشته باشند.
رئیس کمیته ریسک سازمان بورس با اشاره به تأثیر این رتبه بندی ها در صلاحیت مدیران اظهار کرد: هدف سازمان از این رتبه بندی این است که اعتماد سرمایه‌گذاران بیشتر جلب شود و مخاطرات اخلاقی کمتر شود و در این بین، رتبه های اعلامی در تعیین صلاحیت مدیران مربوطه نیز موثر است.
وی در خصوص مخاطرات اخلاقی شرکت‌ها اینگونه بیان کرد: مخاطرات اخلاقی به این معناست که منابع مالی شرکت ها در اموری استفاده شود که طبق مقررات و اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت اعلام شده است.
محسنی در پایان با اشاره به یکی دیگر از اهداف سازمان بورس در سند راهبردی اعلام داشت: تقویت استقلال موسسات حسابرسی و همچنین رفع استانداردهای گزارشگری مالی را می توان از دیگر برنامه های عمده سازمان بورس در این سند راهبردی قلمداد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |