پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 13557 14:17 1394/04/01
تشدید رقابت ایران و عربستان برای کنترل اوپک

تشدید رقابت ایران و عربستان برای کنترل اوپک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تشدید رقابت ایران و عربستان برای کنترل اوپک

تشدید رقابت ایران و عربستان برای کنترل اوپک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ایران در شرف روانه کردن نفت خود به بازارهای جهانی و افزودن روزانه یک میلیون بشکه به صادرات خود در صورت به امضا رسیدن توافق هسته‌ای جامع تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن است.

بازگشایی شیرهای نفت ایران پس از سالها تحریم باعث به راه افتادن یک رقابت شدید بین ایران و عربستان برای به دست گرفتن کنترل سازمان کشورهای صادرکننده نفت خواهد شد.

این بازگشت همچنین باعث فشار روی تولیدکنندگان پرهزینه نفت شیل در آمریکا خواهد شد که برای رقابت با موج بازگشت نفت ایران تلاش خواهند کرد و این امر ظرف چند ماه به قیمت‌ها در بازار لطمه خواهد زد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اخیرا در گزارش‌های اخیر درباره بخش انرژی ایران روی پتانسیل این کشور برای در دست گرفتن بازار نفت تاکید کرده است. توافق بین ایران و شش قدرت جهانی باعث موج بازگشت شرکت‌های نفتی بین‌المللی به این کشور خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که این کشور در حال برنامه‌ریزی برای تغییر مدل قراردادهای نفتی خود به منظور مشارکت شرکت‌های نفتی بین‌المللی در تمامی فازهای پروژه‌های بالادستی ایران از جمله تولید است. اما تحریم‌های بین‌المللی روی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایران تاثیر گذاشته و فناوری و تخصص مورد نیاز برای توسعه ظرفیت میادین نفت و گاز طبیعی ایران را محدود کرده است.

روزنامه تلگراف در گزارش خود نوشت: میزان پتانسیل ایران برای متحول کردن بازارهای انرژی جهان بالا است. این کشور چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان و دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. تولید نفت و گاز در ایران از زمان تشدید تحریم‌ها به شدت کاهش یافته اما بازگشت شرکت‌های انرژی بین‌المللی و فناوری جدید آنها به ایران این امکان را خواهد داد که از تمام ذخایر طبیعی خود به طور کامل بهره‌برداری کند.

بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در نتیجه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از روزانه 2 میلیون و 600 هزار بشکه در سال 2011 به روزانه حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در سال 2013 سقوط کرد. صادرات ایران در سال 2014 روزانه حدود 150 هزار بشکه افزایش یافت و به روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه رسید. بزرگ‌ترین خریداران نفت خام و میعانات گازی ایران چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه هستند.

ایران در اوج تولید نفت خود روزانه بین 5 الی 6 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد و این پتانسیل را دارد که در صورت لغو تحریم‌ها به این ظرفیت بازگردد. این افزایش تولید فشار کاهشی قابل توجهی را روی بازار نفت که در حال حاضر به رغم علایم افزایش تقاضای جهانی در وضعیت اشباع به سر می‌برد وارد خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |