جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 112859 18:12 1399/07/02
تشدید بحران در ساخت و ساز مسکن

تشدید بحران در ساخت و ساز مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تشدید بحران در ساخت و ساز مسکن

تشدید بحران در ساخت و ساز مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک کارشناس بازار مسکن در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد:

زیر: افزایش قیمت زمین دلیل اصلی کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی

مهناز اسماعیلی-روز سه شنبه، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران از کاهش 38 درصدی صدور پروانه ساختمانی در شش ماه ابتدای امسال خبر داد.

سعید سعیدیان اظهار داشت: در حال حاضر سازمان نطام مهندسی استان تهران 120 هزار نفر عضو دارد که 70 هزار نفر از اعضای آن دارای پروانه ساختمانی و اشتغال هستند.

وی با بیان اینکه 25 سال از قانون سازمان نظام مهندسی می‌گذرد، تاکید کرد:‌ از چند سال گذشته قانون سازمان نظامی مهندسی در مجلس برای اصلاح مورد بازبینی قرار گرفته است و هر چه سریعتر باید قانون نهایی تصویب شود.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این قوانین مغفول مانده و نیاز به اصلاح دارد.

سعیدیان با بیان اینکه از شرایط کرونا به عنوان فرصت استفاده کردیم اظهار داشت: هر چند کرونا تاثیرات منفی در تمام صنایع و بخش‌ها داشت اما ما توانستیم آن را به عنوان فرصت ببینیم به طوری که در حال حاضر 90 درصد خدمات این سازمان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و از اسفندماه سال گذشته 50 هزار درخواست به صورت الکترونیکی به انجام رسیده است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به افزایش خدمات این سازمان گفت: افزایش خدمات این سازمان باعث شده در حوادثی مانند زلزله شاهد کاهش تخریب‌ها و مرگ و میرها باشیم.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن به گفتگو پرداخت.

افشین پروین پور درباره کاهش صدور پروانه های ساختمانی در 6 ماهه اول سال گفت: دلیل عمده کاهش صدور پروانه های ساختمانی، افزایش شدید قیمت زمین در تهران است. در حال حاضر، متوسط قیمت زمین در مناطق میانی تهران، حدود 50 میلیون تومان است.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه شاخص اندازه گیری تولید مسکن، تعداد پروانه های صادر شده است، تصریح کرد: افزایش قیمت زمین منجر به کاهش تقاضا برای ساخت و ساز شده است و این امر قطعا تاثیر خود را در سال آینده در کاهش تولید مسکن نشان می دهد.

وی ادامه داد: کاهش صدور پروانه های ساختمانی، اثر خود را در با تاخیر 16 تا 18 ماهه بر تولید نشان می دهد و با این حساب می توان پیش بینی کرد که به میزان کاهش پروانه ها، در سال آینده کاهش تولید مسکن خواهیم داشت که منجر به تشدید شرایط عدم برابری عرضه و تقاضا و افزایش قیمت مسکن می شود.

پروین پور با اشاره به اینکه در حال حاضر در شرایط رکود تورمی هستیم، اظهار کرد: در این شرایط، صاحبان زمین ها و املاک کلنگی تمایلی به فروش یا واگذاری زمین خود چه در قالب فروش و چه در قالب مشارکت ندارند، یعنی فکر می کنند که اگر زمین را به همین شکل بدون اینکه ساخت و سازی روی آن انجام بگیرد، تملک کنند و نگه دارند، با جهش قیمتی که به صورت رکود تورمی رخ می دهد، سود بیشتری را عایدشان می کنند.

وی در پایان گفت: بنابراین، علاوه بر افزایش قیمت زمین که تقاضا را کاهش داده، این نحوه رفتار مالکان زمین و املاک کلنگی هم می تواند یکی از دلایل کاهش صدور پروانه های ساختمانی باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |