شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 2477 14:38 1393/03/24
ترک‌ها اين‌هفته براي چانه‌زني گازي مي‌آيند

ترک‌ها اين‌هفته براي چانه‌زني گازي مي‌آيند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ترک‌ها اين‌هفته براي چانه‌زني گازي مي‌آيند

ترک‌ها اين‌هفته براي چانه‌زني گازي مي‌آيند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هيات ترکيه‌اي براي ادامه مذاکره درباره افزايش صادرات و قيمت گاز اين هفته به تهران سفر مي کند.
معاون وزير نفت درباره آخرين وضعيت مذاکره با ترکيه گفت: مذاکره با هيئت ترکيه کماکان ادامه دارد اين هيئت قرار است اين هفته به تهران سفر کند.

حميد رضا عراقي با اشاره به اينکه درخواست تخفيف گاز از سوي ترکها منطقي نيست، درباره ميزان تخفيف با اشاره به اينکه قرارداد محرمانه است، سکوت کرد و افزود: طرف ترکيه اي نه حاضر است ميزان افزايش واردات سالانه 5 ميليارد مکعب گاز از ايران که به آنها پيشنهاد شده را بپذيرد و نه قيمت کنوني گاز را پذيراست.
مديرعامل شرکت ملي گازايران با بيان اينکه در هر نوع قراردادي، هر کشور به دنبال حفظ منافع خود است، تصريح کرد: ايران به هيچ عنوان از منافع خود کوتاه نمي آيد بارها عنوان شد که اگر ترکيه ميزان واردات گاز خود از ايران را افزايش دهد ايران درباره قيمت گاز با آنها مذاکره مي کند.
معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني وزارت نفت نيز پيش از اين درباره مذاکره با ترکيه گفته بود: دور اول مذاکره دو کشور به پايان رسيده و قرار است در ادامه موضوع‌هاي افزايش صادرات گاز ايران به ترکيه، قيمت گاز صادراتي و شکايت ترکيه از ايران به ديوان بين المللي داوري در قالب اين بسته توسط دو کشور پيگيري شود.
علي ماجدي افزود: ايران و ترکيه مذاکرات را طبق يک برنامه زمانبندي ادامه مي دهند.
به گزارش شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي، وزير انرژي و منابع طبيعي ترکيه نيز پس از مذاکره با هيات ايراني در ترکيه گفت: علي‌رغم اينکه مذاکرات با هيأت همراه حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران، به خوبي پيش رفت اما درباره قيمت گاز ايران مصالحه‌اي عيني حاصل نشد.
تانر ييلديز گفت: مقام‌هاي ترکيه نارضايتي خود را درباره قيمت کنوني واردات گاز به طرف‌هاي ايراني اعلام کرده‌اند و درباره يک فرآيند حکميت که ترکيه در صدد دستيابي به آن است با آنها گفتگو کردند.
ييلديز در ادامه گفت: "ايراني‌ها پيشنهاد چهار صفحه‌اي خود را ارائه کردند اما به آنها گفتيم که اين پيشنهاد براي ترکيه کافي نيست. "
ايران و ترکيه در سال 1996 قرارداد 25 ساله اي براي صادرات سالانه تا 10 ميليارد متر مکعب گاز امضا کردند که بر اساس آن روزانه 30 ميليون متر مکعب گاز به ترکيه ارسال مي شود. اين پروژه در فوريه سال 2002 آغاز به کار کرد. ايران سال 2013 با صدور حدود 8 ميليارد متر مکعب، دومين تامين کننده گاز ترکيه بود، در حاليکه روسيه با صدور 30 ميليارد متر مکعب در رده نخست قرار دارد. تقاضاي گاز ترکيه سالانه 40 ميليارد متر مکعب است.
با وجود اختلاف گازي ايران با ترکيه، اين کشور يکي از مشتريان سنتي گاز ايران است و با بهره برداري از فازهاي پارس جنوبي ايران گاز مازاد براي افزايش صادرات به ترکيه در اختيار دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |