جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 122795 18:36 1399/09/12
ترکیه در حال تسخیر نقش ایران در حوزه گاز منطقه

ترکیه در حال تسخیر نقش ایران در حوزه گاز منطقه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ترکیه در حال تسخیر نقش ایران در حوزه گاز منطقه

ترکیه در حال تسخیر نقش ایران در حوزه گاز منطقه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ترکیه در آینده می تواند در بازیگردانی نقش توسعه ای «بخش گاز» نسبت به کشور ایران برتری پیدا کند.

حمیدرضا صالحی، رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: راهبرد مطلوب برای کشور ایران  که دارای بزرگترین ذخایر و معادن گاز در دنیا محسوب می شود، این است که در منطقه خاورمیانه باید بتواند محور انرژی شود و به عنوان بازیگر اصلی در منطقه، نقش خود را به خوبی ایفا کند و هم بتواند در تبادل گاز با کشورهای منطقه مانند ترکمنستان، ایفای نقش جدی کند تا درآمدهای ارزی از این طریق ایجاد شود.

وی تصریح کرد: کشوری مانند ترکیه به دلیل برخوردار نبودن از گاز، به منابع گازی روسیه و ایران وابسته بود اما اکنون از دریای سیاه برای خود دو خط لوله گاز کشیده است و با توجه به اکتشاف مخازن جدید گازی از دریای سیاه توانسته یک بازیگر موثر در منطقه خاورمیانه باشد.

صالحی با بیان اینکه در آینده ترکیه ممکن است بتواند در بازیگری نقش توسعه بخش گاز نسبت به کشور ایران برتری پیدا کند گفت: به طور مثال با توجه به جنگ اخیر قره باغ ، ترکیه ازماه آوریل گذشته، با وجود جنگ، عملیات خط انتقال گاز خود را به نخجوان آغاز کرد، این در حالی است که ایران این امکان را داشت که گاز آذربایجان  را به نخجوان ارسال کند اما توافق نامه این جنگ سه هفته ای باعث شد که ایران منافع خودش را در این مناطق از دست بدهد.

 به گفته وی، اگر ترکیه همین رویه ای که برتری در حوزه گاز بدست آورده را ادامه دهد، درآینده نزدیک می تواند  بازارهای حوزه گاز در عراق را از دست ایران خارج کند و اگر ایران نتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند، این بار عراق نیز می تواند جایگزین ایران برای ترکیه ای ها شود.

وی عنوان کرد: ایران باید سند بالادستی در حوزه انرژی داشته باشد و بتواند نقش خود را در حوزه انرژی خوب بازی کند و از ظرفیتهای ممکن استفاده کند و این منوط به تقویت بخش خصوصی در این حوزه ها است. با توجه به تحریمهای ظالمانه باید این ظرفیت در بخش خصوصی را تقویت کنیم تا در بازاریابی و ارتباط با دنیای پیرامون، امکان صادرات گاز به دنیا  فراهم شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |