پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 119182 14:00 1399/08/20
ترخیص ۶ قلم کالای اساسی با ارز ترجیحی و بدون کد رهگیری

ترخیص ۶ قلم کالای اساسی با ارز ترجیحی و بدون کد رهگیری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ترخیص ۶ قلم کالای اساسی با ارز ترجیحی و بدون کد رهگیری

ترخیص ۶ قلم کالای اساسی با ارز ترجیحی و بدون کد رهگیری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، مهدی میراشرفی ضمن تشریح ضوابط و چگونگی ترخیص کالاهای اساسی و اقلام مرتبط با تولید، اظهار کرد: در پی افزایش موجودی کالا در گمرکات و بنادر کشور از چهار ماه قبل به این سو و تصمیمات گرفته شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و همچنین مصوبه سفر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان، از یازدهم مهر ماه سال‌جاری تا هجدهم آبان ماه، دو میلیون و ۲۸۲ هزار تن از مجموع چهار میلیون تن کالای اساسی، ترخیص شده است که یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن آن را نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در بحث سایر کالاهای اساسی، ۱۲۲ هزار تن روغن، ۳۱۱ هزار تن دانه‌های روغنی، ۹۱ هزار تن برنج، ۴۰۰۰ تن گوشت، ۹۰۰۰ تن لاستیک وسایل نقلیه سنگین و ۱۱۶۵ تن دارو ترخیص شده است.

ترخیص ۶ قلم کالای اساسی با ارز ترجیحی و بدون کد رهگیری
رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تسریع و تسهیل ترخیص کالا از گمرکات و ابلاغ آخرین مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از طریق وزارت صمت به گمرک، در ابتدای هفته جاری بخشنامه‌ای به گمرکات ابلاغ شد که ناظر بر دو بخش شامل کالاهای اساسی و کالاهای مرتبط با تولید است. کالاهای اساسی مشتمل بر شش قلم که ارز ترجیحی به آنها تعلق می‌گیرد، می‌توانند بدون ارائه کد رهگیری به صورت تعهدی از گمرک ترخیص شوند و افرادی که نمی‌خواهند به این شکل کالاهایشان را ترخیص کنند، می‌توانند تا ۹۰ درصد کالاهای خود را به صورت اعتباری از گمرک ترخیص کرده و در نوبت تأمین ارز قرار گیرند.

میراشرفی اظهار کرد: درخصوص کالاهایی که مرتبط با تولید است، تمهیداتی در نظر گرفته شده که یکی از آنها این است، افرادی که در انتظار تأمین ارز نیمایی هستند، برای کالاهایی دارای اولویت ۲/۱ تا ۲/۵ می‌توانند ۹۰ درصد کالاهایشان را بدون ارائه کد رهگیری از گمرک ترخیص کنند و مابقی آن تا زمان تأمین ارز در گمرک باقی می‌مانند تا در صف تأمین ارز قرار گیرند، در غیر این صورت صاحبان کالاهای مرتبط با تولید که صرفاً اولویتشان را وزارت صمت تعیین و به گمرک ابلاغ می‌کنند، می‌تواند با ارز متقاضی و ارز واردات در برابر صادرات کالاهایشان را ترخیص کنند.

رئیس کل گمرک ایران گفت: امیدواریم که با ابلاغ و اجرای این مصوبه ظرف روزها و هفته‌های آینده در بحث تسریع و تسهیل ترخیص کالا اتفاقات خوبی در گمرک بیفتد که هم بازار به وضعیت پایدارتری برسد و هم اینکه ماندگاری کالا در گمرک به حداقل کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: موضوع دیگری که باید یادآور شوم این است که این مصوبه به هیچ عنوان ناظر بر کلیه کالاها نیست و فقط ناظر بر آن بخش از کالاهایی است که اولویت آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود و صرفاً کالاهای مرتبط با تولید است و سایر کالاها مشمول این مصوبه نخواهد بود. علاوه بر این در صورتی که مدت ماندگاری اینگونه کالاها در گمرک از مدت مقرر بگذرد و کالاهای غیرضروری وارد شده باشد حتما متروکه شده و تشریفات متروکه در مورد آنها اعمال خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |