جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 8891 17:58 1393/10/20
تداوم مودت کشورهای عضو اوپک در روزهای سقوط قیمت نفت

تداوم مودت کشورهای عضو اوپک در روزهای سقوط قیمت نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تداوم مودت کشورهای عضو اوپک در روزهای سقوط قیمت نفت

تداوم مودت کشورهای عضو اوپک در روزهای سقوط قیمت نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حسن مرادی- کارشناس انرژی

پس از سقوط معنادار قیمت نفت در روزهای بعد از برگزاری نشست اوپک، بسیاری از كارشناسان محور اساسي كاهش قيمت نفت را ناشي از روابط سياسي بين آمريكا و عربستان سعودي از يك سو و روسيه و ايران از طرف ديگر دانسته و عوامل اقتصادي را در رديف دوم اهميت قرار داده اند با این حال اما با توجه به وابستگي سياسي حاكمان عربستان سعودي به آمريكا، كاهش قيمت نفت را می توان نوعی برنامه ريزي آمريكا براي به زانو درآوردن روسيه و ايران قلمداد کرد.

عربستان نیز به عنوان بزرگترين صادر كننده نفت جهان كه پیش از این هم با اسرائيل برعليه ايران متحد شده بود حاضر شده از 50 درصد درآمد نفتي خودش صرفا جهت ضربه زدن به اقتصاد ايران چشم پوشي کند.

باید دید آيا تحقق خواسته هاي سياسي آمريكا درباره ايران ارزش تحمل اين همه ضرر براي آمريكايي ها را داشته است؟ آمريكايي ها در ازای چشم پوشي از ميلياردها دلار كه از ارزان شدن نفت از دست داده اند اين مبلغ را به طور رايگان در اختيار رقباي چيني، ژاپني، هندي و اروپايي خود قرار داده و آنها را تقويت كرده اند.

اما در این میان ایران نیز با راهکارهای سیاسی و اقتصادی مد نظر خود باید زیان های ناشی ازکاهش قیمت نفت را برا اقتصاد خود کنترل کند و به نوعی گلیم خودرا از آب بیرون بکشد.

در همین حال هوا اما روز شنبه رییس جمهور ونزوئلا به ایران آمد و گفته می شود مقصد بعدی وی عراق است. حسن روحانی در دیدار با مادورا با اشاره به وضعیت بازار نفت همکاری کشورهای همسو در اوپک را خنثی کننده برنامه‌های برخی قدرت‌ها علیه اوپک، به تثبیت قیمت قابل قبول برای نفت، در سال 2015 دانست و نیکلاس مادورا رییس‌ جمهوری ونزوئلا نیز با اشاره به تحولات بازار نفت، خواستار همکاری کشورهای صادرکننده نفت برای بازگرداندن ثبات قیمت به این محصول استراتژیک شد.

ما ضمن به فال نیک گرفتن این سفر،معتقدیم اگرچه ایران و ونزوئلا باتوجه به وابستگی بیش ازحد بودجه آن ها به نفت متضرر می شوند اما این سفر می تواند بهانه ای برای تداوم مودت کشورهای عضواوپک و تقویت روابط میان آن ها باشد.

رابطه ایران و ونزوئلا همواره رابطه ای قوی،دوستانه و دیرینه بوده و این سفر موقعیت مناسبی برای مذاکرات و رایزنی برسر انرژی و آینده قیمت نفت را ایجاد کرد.

فضای اقتصادی حاکم بر حوزه انرژی در منطقه به گونه ای است که کشورها نمی توانند فشارهای ناشی از کاهش قیمت را تحمل کند اما نباید فراموش کنیم که عربستان از درآمدي هنگفت معادل 540 میلیون دلار، صرفا با هدف ضربه زدن به ايران چشم پوشي کرده است و در نتیجه بیشترین ضرر در این میان متوجه عربستان صعودی خواهد بود.

اگرچه هرساله بخش اعظمی از درآمد 20 میلیارد دلاری عربستان از طریق سفر حج ایرانیان تامین می شود اما این کشور با توجه به سیاست فعلی متزلزل و لجبازی که در پیش گرفته است از یک سو و ماجرای انتخاب پادشاه جدید و وضعیت وخیم پادشاه فعلی از سوی دیگر توان فکر کردن و دوراندیشی و تشخیص بین دوست و دشمن را ازدست داده است و آمریکا نیز به عنوان متحد عربستان با افزایش قیمت دلار تا حدودی توانسته است براقتصاد ایران ضربه بزند اما مطمئنا این سناریوهایی که بر علیه ایران تنظیم شده است نمی تواند قیمت نفت را از مقدار مشخصی کمتر کند. با کاهش قیمت نفت به کمتر از 80 دلار عربستان و امریکا هم متوجه ضرر خواهند شد اما کاهش قیمت به کمتر از 60 دلار ضربه سنگینی برعربستان وارد می کند که همین دلایل موجب عدم تداوم این کاهش قیمت در دراز مدت خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |