شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 143058 18:17 1400/03/08
تداوم حرکت لاک‌پشتی ساخت مسکن درکشور

تداوم حرکت لاک‌پشتی ساخت مسکن درکشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تداوم حرکت لاک‌پشتی ساخت مسکن درکشور

تداوم حرکت لاک‌پشتی ساخت مسکن درکشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-بازار مسکن، بسته به ساختارعرضه و تقاضا در کشورهای مختلف، شرایط متفاوتی دارد. در ایران با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد در دهه‎های اخیر و همچنین وجود برخی از نقیصه‎ها، بازار مسکن همواره با نوسانات شدید قیمتی و به تبع آن، دوره‎های رونق و رکود شدید در سرمایه‌گذاری، همراه بوده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ مسکن از جمله کالاهای سرمایه‌ای است که این روزها حال خوشی ندارد به طوری که  تحولات بازار مسکن، حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است و به‌ نظرمی‌رسد از ورود منابع سرمایه‎ای که از سوی انبوه‌سازان و خریداران مسکن به این بازار پرهیاهو نیز کاسته شده‎است و خروج این منابع را شاهد هستیم که عمده این تحول ناشی از افزایش نسبی قیمت مسکن بوده است.

تولید مسکن نیز نیز تحت تاثیراین جریانات قرار گرفته است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نبود سازوکار مناسب موجب به وجود آمدن چنین شرایطی شده است حتی کارشناسان بحث اقدام ملی مسکن را در حوزه تولید مسکن ناکافی می‎دانند و بر استفاده از مشارکت بخش خصوصی در حوزه تولید مسکن و ساخت و ساز تاکید می‎کنند.

در این زمینه با فرهاد بیضایی، کارشناس اقتصاد مسکن به گفتگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‎خوانید.

** تداوم رکود در حوزه مسکن

این کارشناس اقتصاد مسکن اظهارکرد: اگر بخواهیم در ارتباط با رشد حوزه مسکن سخن بگوییم باید گفت ازسال 1392 به رکود در بازارمسکن وحوزه ساخت و ساز ورود پیدا کردیم به طوری که همچنان این رکود ادامه دارد.

بیضایی افزود: درمقاطعی این رکود وجود داشته است اما هنوز به رونق در بخش مسکن دست نیافته‌ایم.

به گفته وی، آمارهای معاملات و حوزه ساخت وساز مسکن نشان از خروج بخش عمده‌ای از فعالین بخش مسکن از این بازاراست.

این کارشناس اقتصاد مسکن بیان کرد: به طور تقریبی از سالی 700 هزارالی 800 هزار واحد مسکونی شهری که مجوز ساخت وساز را دریافت می‎کردند، به رقم 350 هزارواحد مسکونی در سال رسیده‌ایم یعنی از آماری که در سال 1392 درکشور وجود داشت، اکنون بحث ساخت مسکن در کشور با 40 درصد آن ظرفیت و آمار پیش می‎رود که این وضعیت بر شاخص‎های مسکن مانند سرمایه‌گذاری و ارزش‎افزوده اثرگذار بوده‎است و به پدیدارشدن رکود در حوزه ساخت و ساز مسکن دامن زده است.

بیضایی بیان کرد: کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن که ناشی از کاهش ارزش افزوده بخش مسکن است، به دلایل مختلفی بستگی دارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: اگردرصدد خروج از رکود بخش مسکن هستیم و می‌خواهیم بحث عرضه تا حدودی افزایش پیدا کند و تقاضا به بازارمسکن بازگردد، باید بسته‎های سیاستی از سوی دولت اجرا شود تا امکان بازگشت به شرایط رونق درحوزه مسکن فراهم آید.

بیضایی با بیان این که بخش مسکن با دومشکل عمده مواجه است، عنوان کرد: بخش تقاضا توان حضور در بازار مسکن را ندارد و قیمت‎ها دراستطاعت تقاضاهای موجود در بازار مسکن نیست که باعث کاهش حجم تقاضا در بازارمسکن می‎شود و دراصطلاح «شکست بازار»به وجودمی‎آید، درچنین شرایطی برای بخش عمده‎ای از تقاضا امکان این‌که بتوانند مسکن مناسبی را خریداری یا بسازند، وجود ندارد که یک علت آن به بحث عرضه باز می‎گردد.

وی افزود: متاسفانه کمبود عرضه زمین موجب شده است که سهم قیمت زمین در قیمت تمام شده مسکن افزایش پیدا کند و به تبع آن نیز مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود که قیمت آن خارج از استطاعت متقاضیان این بخش است.

** عرضه زمین در تمامی شهرها برای ساخت مسکن ارزان

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در تمامی شهرها باید زمین برای ساخت مسکن عرضه شود تا مردم بتوانند مسکن ارزان‎تر و با حاشیه سود بیشتری را بسازند در چنین شرایطی ارزش افزوده در حوزه مسکن افزایش می‎یابد و تقاضا به بازار مسکن بازمی‎گردد و در کنارآن نیز در جهت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن رغبت به وجود می‎آید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |