پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 14760 15:12 1394/05/20
تداوم تحولات خونبار خاورمیانه؛  پیشروی بحران به سمت استانبول

تداوم تحولات خونبار خاورمیانه؛ پیشروی بحران به سمت استانبول

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تداوم تحولات خونبار خاورمیانه؛  پیشروی بحران به سمت استانبول

تداوم تحولات خونبار خاورمیانه؛ پیشروی بحران به سمت استانبول

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تداوم تحولات خونبار خاورمیانه؛
پیشروی بحران به سمت استانبول
گروه سیاسی
politics@jahaneghtesad.com
ناآرامی و بحران در خاورمیانه گویی دیگر هیچ مرزی نمی شناسد. منطقه به دنبال تحولات موسوم به بهارعربی وارد دوره ای از بحران شده است که مهم ترین مشخصه آن بن بست های خونبار است. سقوط دولت های تونس و مصر تنها نقطه آغاز بحرانی فراگیر بود، که به زودی لیبی، سوریه بحرین و یمن را در نوردید. به جز تونس که بهار عربی تاکنون به گذاری مسالمت آمیز و موفق به سوی دموکراسی مبدل شده است، در سایر کشورهای درگیر بحران چشم اندازی از امید به پایانی خوش دیده نمی شود.
شاید عراق نخستین کشور منطقه بود که بی آن که خود درگیر حوادث موسوم به بهار عربی باشد، به شدت از پیامدهای آن متاثر شد.
بحران اما گویی سر توقف ندارد و این بار به سوی مرزهای ترکیه تاخته است. از ماه ها قبل و با درگیری میان کردها و داعش در شهر کوبانی حساسیت امنیتی رهبران آنکار نسبت به حوادث در شمال سوریه و قدرت گیری روزافزون کردها در این منطقه بالا گرفت. ادامه این روند در کنار ورود آمریکا به جنگ با داعش رهبران آنکارا را به فکر ایجاد چرخش در سیاست خود در حمایت تلویحی از  داعش انداخت. رهبران ترکیه گویی به این نتیجه رسیده بودند که با ادامه حمایت از داعش و مقابله با سیاست ایالات متحده در مواجه با این گروه، به تدریج زمینه تسلط کردها بر شمال سوریه فراهم می شود. این تسلط و ایجاد یک منطقه خودگردان در این نقطه برای آنکارا که سال هاست مشکلات متعددی با اقلیت کرد خود دارد، یک خط قرمز امنیتی به شمار می رود.
بر این اساس ترکیه با تغییر سیاست خود تصمیم گرفت مقدمات ایجاد یک منطقه حائل را در شمال سوریه فراهم آرود. قرار است  در این منطقه حائل امکان پرواز هواپیماهای نیروهای ارتش سوریه وجود نداشته باشد و منطقه از نیروهای داعش هم پاکسازی شده باشد. این در واقع به منزله استقرار مخالفان میانه رو بشار اسد در این منطقه است.
هدف اصلی ترکیه اما جلوگیری از تسلط کردها بر این منطقه و اتصال کانتون ها کرد نشین به هم است. در راستای همین سیاست بود که ترکیه به نیروهای آمریکایی اجازه داد از پایگاه هوایی اینجرلیک برای حمله به داعش بهره گیرند. همزمان نیروی هوایی ارتش ترکیه هم حملات سنگینی را به نیروهای پ ک ک یا حزب کارگران کردستان که دشمن اصلی دولت ترکیه در میان کردهاست آغاز کردند.
در افتادن همزمان دولت ترکیه با متحد سابق خود یعنی گروه داعش و نیز کردها این کشور را در معرض آسیب های شدید امنیتی قرار داد. به دنبال انفجار هفته های اخیر در شهرهای مرزی ترکیه که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت روز دوشنبه هم نیروهای ترکیه هم در مرزهای سوریه و هم در قلب استانبول با حمله های تروریستی جدیدی مواجه شدند.
 دراین روز چهار مأمور پلیس ترکیه در انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در استان شرناق جنوب شرق این کشور کشته شده‌اند. در این انفجار که در منطقه سیلوپی رخ داده، یک مامور پلیس هم به شدت زخمی شد.
در حادثه‌ای دیگر در شرناق یک هلی‌کوپتر نظامی هدف حمله قرار گرفت. در این حمله یک سرباز ترکیه کشته شده و هفت نفر دیگر هم زخمی شده اند.
این حملات در مرزها در حالی صورت گرفت که دو حمله دیگر هم در شهر استانبول سه کشته به جا گذاشته است.
یک مامور پلیس و دو مهاجم در پی حمله به یک ایستگاه پلیس در استانبول کشته شدند. این ایستگاه پلیس هدف یک بمبگذاری بود که در ساعات اولیه بامداد دوشنبه رخ داد.
در این روز همچنین دو فرد مسلح در مقابل ساختمان کنسولگری آمریکا در استانبول دست به تیراندازی زدند.
افراد مسلح پس از تیراندازی پلیس از صحنه گریختند. احتمال می‌رود که حمله‌کنندگان یک زن و یک مرد بوده‌اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |