شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 139346 17:00 1400/02/06
تداوم بی‌رونقی بازارمسکن در ماه‌های آینده

تداوم بی‌رونقی بازارمسکن در ماه‌های آینده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تداوم بی‌رونقی بازارمسکن در ماه‌های آینده

تداوم بی‌رونقی بازارمسکن در ماه‌های آینده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-مسکن به عنوان یک سرپناه و از جمله نیازهای اصلی خانواده‎ها محسوب می‎شود و از این رو دستیابی به مسکن مناسب جزو دغدغه‎های آن‎ها به شمار می‎رود که با شرایط امروز بازارمسکن دستخوش تغییرات قیمتی شده است؛ عده‎ای را از خرید خانه منصرف کرده است و عده‎ای را همچون قبل چشم انتظار بهبود نگاه‌داشته است.

به گزارش جهان اقتصاد، قیمت مسکن درکشور وضعیت نامعلومی به خود گرفته است گاها با روند افزایشی یا کاهشی همراه بوده است که متاثر از عوامل مختلف از جمله بازار پول، بازار سرمایه، تورم، میزان نقدینگی، ظرفیت بخش خصوصی و... است. با این نوسانات قیمتی عرضه و تقاضای مسکن نیز برهم خورده است و حتی می‎توان به کاهش توان نقدینگی خانوارها در خرید خانه و حتی کاهش استطاعت آن‌ها در پرداخت هزینه‌های ساخت مساکن طرح اقدام ملی اشاره کرد. با توجه به نوسانات نرخ ارز، کاهش قدرت خرید مردم و مسایلی از این دست، باید دید چه آینده ای در انتظار بازار مسکن خواهد بود.

خبرنگار جهان افتصاد به منظور تحلیل وضعیت بازارمسکن با فردین یزدانی، کارشناس و پژوهشگراقتصاد مسکن به گفت وگو پرداخته است، که در ادامه می‌خوانید.

این کارشناس حوزه مسکن اظهارکرد: در حال حاضر شرایط به گونه‎ای است که به‌نظر می‌رسد، رکود معاملاتی در بازار حاکم است.

** وضعیت بازارمسکن رکودی است

وی، شرایط تولید مسکن در کشور را نامطلوب ارزیابی کرد وگفت: تولید مسکن به سطح قابل‎قبولی نرسیده و تنها تعدادی واحد مسکونی در قالب طرح اقدام‎ ملی ساخته شده‎است که به نظر نمی‎رسد مشکلی را در این حوزه حل کند، بنابراین می‎توان وضعیت بازارمسکن را یک وضعیت رکودی تلقی کرد.

یزدانی افزود: آینده بازارمسکن به نتایج حاصل ازمذاکرات وابسته است و همچنین به گشوده شدن درهای اقتصاد کشوربه سمت خارج ازکشور بستگی دارد و این که درسطح کلان ملی چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی بیان کرد: اگر مذاکرات با نتیجه همراه باشد و به‌دنبال آن جریان فعالیت‌های اقتصادی بهبود یابد، انتظار می‎رود که وضعیت ساخت‎و‎ساز و تقاضای مصرفی برای مسکن روبه بهبودی پیش رود اما کاملا مبهم و با اما و اگرهای بسیاری مواجه است.

این کارشناس حوزه مسکن درارتباط با متغیر تغییرات قیمتی مسکن عنوان کرد: در حال حاضر قیمت مصالح ساختمانی رو به افزایش است در نتیجه هزینه تولید ساختمان نیز با روند صعودی همراه است و به نظر نمی‎رسد که تقاضای سفته بازی یا تقاضای سرمایه‌ای مسکن با جهش‎های چندانی در ماه‎های آتی همراه باشد.

 ** رونقی در حوزه مسکن پیش بینی نمی شود

وی تصریح کرد: احتمال می‎رود، تغییرات قیمت مسکن با تغییرهزینه تمام‎شده که ناشی از قیمت مصالح ساختمانی، نیروی کار وهزینه مجوزهای مختلف است، همراه شود و اگر چه افزایش قیمت خواهیم داشت اما رونق چندانی درحوزه مسکن به دلیل تغییرات تولید و کافی نبودن عرضه شاهد نخواهیم بود. بسیاری از مردم اجاره نشین خواهند شد و به تبع میزان اجاره‎بها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

این پژوهشگراقتصاد مسکن گفت: افزایش اجاره بها خیلی نمی‎تواند حالت جهشی به خود بگیرد زیرا توان مالی مستأجران برای پرداخت اجاره بها محدود است، در نتیجه مالکین با افزایش بیش از حد اجاره‎بها در یافتن مستاجر با مشکل مواجه خواهند شد و افزایش قیمت مطابق پارسال در سطح اجاره تا حدی قابل انتظار است.

به گفته یزدانی، در طرح اقدام ملی مسکن تعدادی واحد مسکونی برای گروه‎هایی که ازاستطاعت مالی برخوردارهستند، ساخته می‎شود و عدم ثبت‎نام و واریز نکردن پول مورد نیاز از سوی متقاضیان اقدام ملی ناشی از کاهش توانایی خانوارها در پرداخت هزینه‎های ساخت مسکن با توجه به بحران‎های مختلف است و از سوی دیگر سازوکار ساخت مساکن آن دولتی است و روند پیشرفت کار در این طرح نباید سریع و مشابه بخش خصوصی باشد، در نتیجه تولید آن با تاخیر مواجه خواهد بود و در نهایت این طرح شاید بیشتر جنبه مُسکن گونه داشته باشد.

** مشکل اصلی بخش مسکن به سطح مدیریت کلان کشور بستگی دارد

وی مشکل اصلی بخش مسکن  را خارج از حوزه مسکن برشمرد و اظهار کرد: مشکل اصلی این بخش به سطح مدیریت کلان کشور باز می‎گردد و تا این موارد اصلاح نشود، وضعیت اقتصادی بهبود پیدا نکند و انباشت ثروتی در سطح خانوار صورت نپذیرد، این که بتوان با اجرای یک پروژه مشکلات این حوزه را برطرف ساخت، انتظار بیجایی است و در بهترین حالت این پروژه ها می‎تواند یک مسکن ضعیف محسوب شود.

این پژوهشگر اقتصاد مسکن در ارتباط با قانون جهش تولید و تامین مسکن گفت: این قانون علی رغم نکات مثبتی که در آن وجود دارد با مشکلاتی همراه است و به دلیل عدم توجه به شرایط موجود حوزه مسکن که البته شاید بخشی از آن ناشی از مسایل سیاسی باشد، به نظر نمی‎رسد عملیاتی شود و نسبت به این که این قوانین به حل مشکلات حوزه مسکن کمکی کند، خوشبین نیستم اما بندهای آن قابل بحث است و البته تعدادی از مفاد آن مانند صندوق ملی مسکن در بلندمدت می‎تواند به حل مشکل مسکن کمک نماید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |